يا سادتي الانبياء

Submitted by alaa on Sun, 20/11/2005 - 11:06.

الي الأخوة الفطاحل البواسل، الرجالة الشديدة قوي المؤمنة قوي الغيورة قوي قوي قوي قوي

المرجلة مش هز كتاف

و الايمان مش فتح كتاب

و الحرية مش بالقسط

و بعد،

أنا مش فاهم ليه كل واحد يشوف سلوك مش عاجبه يقوم يختزل الحرية كلها فيه

يا سادتي الحرية التي نريد حرية واسعة، تسمح بطيف كبير من السلوكيات والاراء و تضمن العدل و الأمان لكل الناس

أيوه أحنا بنطالب بحرية الالحاد و الكفر و الايمان بأي عقيدة مهما كانت، أحنا مش عايزين حرية الاختيار من متعدد في الأديان، عايزين زي ما نبقى أحرار نكفر يبقى الناس أحرار تتدين، و محدش يعتقل عشان ربى دقنه و تردد على الجامع كتير. و مفيش واحدة لما تسلم البوليس يرجعها لأهلها و يلغي اسلامها.

الحرية التي نريد هي حرية أن تنتمي لأي جماعة مسالمة من غير ملاحقة أمنية، أن تشكل أحزاب تعبر عنك، أن تصدر صحف تعبر عنك و تكشف الحقيقة من وجهة نظرك. أنك لما تعبر عن رأيك لما تقترح الأفضل لمستقبلك و مستقبل أولادك محدش يتعرض لك بالتعذيب و الاعتقال.

حرية أنك تمشي في الشارع من غير ما حد يروعك و يهددك بسلطته أو قوته أو يقولك انت متعرفش أنا مين.

حرية أنك تتحرك في بلدك براحتك و لا تمنع من الانتقال من مكان لأخر لمجرد أن شكلك فلاح ولا صعيدي، و تكون كل قرى و مدن بلدنا مفتوحة للجميع من غير تصاريح أمنية و عسكرية (حاول كده تزور بني حسن).

حرية أنك تعبر حدود بلدك بسلاسة و تسافر أي حته من غير شروط جزافية عبثية و كشوف أمنية و عريضة سوابق لو كان حظك من التعليم قليل.

حرية أننا نعلم أبنائنا اللي فيه الخير من غير ما حد يتدخل.

حرية أننا نعمل الأبحاث و الدراسات اللي نشوفها مفيدة من غير ماناخد اذن أمن الدولة.

حرية أننا نعمل أعمال فنية تكون مرآة لذواتنا و أحلامنا و طموحنا و خبراتنا من غير خوف من رقيب و لا معتقل.

حرية أن تتعلم و تتملك و تطور تكنولوجيتك من غير ما تقمعك المحاكم. و الشركات العملاقة.

و غيره

تسيب أنت ده كله و تمسك في مظهر واحد من مظاهر منظومة الحرية المتكاملة اللي بننادي بيها و تتصدر!!!

طيب يا سيدي ملعون أبو الايمان اللي يخلي الواحد مستعد يقبل القهر و الذل و البهدلة و الفقر و التخلف و المرض و الاحباط و العجز و العنف و القمع عشان بس محدش لما يكفر من جواه يبان عليه من بره.

قوللي بجد، أنت فكرت في الموضوع؟ يعني أنت متصور لما يبقى مليش الحق أني أكتب كلام في نظرك كفر هل هتحول لمؤمن مثلا؟ لمجرد أني يمكن يحصلي حاجة لو عبرت عن الكفر ؟ هل أنت مؤمن عشان مش متاح ليك حرية أختيار اخر؟ و لا انت مؤمن عن قناعة حقيقية ميفرقش معاها ايه الاختيارات المتاحة قدامك؟

ايه لازمة الايمان بالعافية؟ ربك هيتقبله؟ هيخلق انسان صالح قويم الخلق؟

أهم حرية بننادي بيها هي حرية أنك تشغل دماغك، لو أنت مؤمن بصحيح مكنتش تقبل اللي يتف على نعمة ربنا، و اللي ميشغلش دماغه يبقى بيتف على أكبر نعمة ربنا منحها له.


يا سادتي! يا سادتي الأنبياء
لا تسألوا الأشجار عن اسمها
لا تسألوا الوديان عن أُمها
من جبهتي ينشق سيف الضياء
ومن يدي ينبع ماء النهر

Submitted by Anonymous (not verified) on Wed, 15/02/2006 - 16:35.

إذادخلت هذا الموقع فلا تلومن إلا نفسك لأنه بذكر من يدخله بأحط خلق الله قلما ولايستحق الرد على شيء فيه فهم مأجورون وأشك في أنهم مصريون ونصيحتي لإغلاقه أن يترك صاحبه ليتكلم ويبدو أنه يتخيل أناسا يجادلونه أو يحاورونه فهوموقع يصدق عليه المثل اللقيط لفيط وإن فتح موقعا على الطريق

Submitted by alaa on Wed, 15/02/2006 - 23:26.

طيب بالعقل يعني لو كنا متأجرين كنا هنبقى شغالين على سيرفر تعبان مش قادر يستحمل عدد الزوار كده؟

أنت بتتعامل مع أبخل جهاز مخابرات في العالم.

و بعدين ايه مش مصري دي؟ طيب فكر فيها كده برضه، حد يدعي على نفسه انه مصري؟ ليه من قلة بلاد العالم؟ على العموم نبقى ننشر لكم صورة البطاقة

ايه اللي غريبة في أننا نبقى مصريين؟ حتى لو مستغرب قوي كلامنا أو فكرنا ما مصر دي قربت تحصل ال80 مليون يعني مؤكد فيها من كل نوع و صنف.

أنما عااااتي خاالص من امتى يعني و أمثالك بيفهموا أصلا عشان نتوقع منهم يفكروا في أرقام كبيرة و احتمالات

Submitted by Anonymous (not verified) on Wed, 08/02/2006 - 00:54.

من اجمل الكتب التي قرأتها لعالم الجتماع الاول وواضع اسسه العالم المسلم ابن خلدون في مقدمته المشهورة...

عبر التاريخ تتصارع القوميات والدول -سواء كانت الدول تقوم على اساس قومي او ديني- والقومية تشمل اللغة ايضا وتقريبا فان جميع الدول الموجودة في العالم تقوم على احد هذين الاساسين... بدئا من بريطاني الساكسونية الى فرنسا الفرانكوفونية وحتى امريكا جنة المهاجرين وكثيرين لا يعرفون ان جميع رؤساء امريكا بروتستانت من اصل ايرلندي ما عدا جون كندي الايطالي الكاثوليكي.. وكلنا نعرف نهايته...

وبدون العصبية التي ذكرها ابن خلدون وهي اما اللغة او الدين سينفرط عقد اي دولة ولنا في انفراط عقد الاتحاد السوفيتي امثولة .. ولكن لم لم تتفكك روسيا ذات ال154 مليون.. لان هناك ما يجمعها.. وهي العرق الواحد واللغة .. انها العصبية...كما سماها ابن خلدون؟؟

اذن مالذي يجمع مصر كبلد.. ؟؟ هل من حقي كسعودي ان احصل على مميزات تساوي ما يحصل عليه المصري؟؟ هل تقبل ان ارشح نفسي انا السعودي لرئاسة مصر وهل تقبل بريطانيا ان يرأسها رجل مسلم؟؟ وهل اغتيلت ديانا لانها كانت على وشك ان تسلم؟؟؟ما القاسم المشترك بين كل هذه الاشياء .. انها الكينونة الوطنية....

هل كينونة هذا البلد -مصر- تعتمد على اللغة ام الدين ام كلاهما... ..

.. ما قصدته ان المجتمعات عبر التاريخ تسعى الى حماية نفسها بوضع حواجز تحول دون تفككها ..كتاب ملكة الدانمارك الاخير دعا صراحة الى وضع حد للاسلام والمسلمين لان المسلمين في الدانمارك سيصبحون بعد خمسين سنة اغلبية؟؟ هل يستكثر العالم علينا بعد ذلك ان نحافظ على حواجزنا الاجتماعية المتمثلة في اللغة والدين؟؟؟ اذا كان كل العالم يفعل نفس الشئ؟؟ اما حريتك الشخصية - بدون ان تحاول تحويل ذلك الى رأي عام يصادم معتقدات الاخرين ويهدد كينونة المجتمع - فالاسلام يكفلها.. لا تصلي ولا تصوم سيحاسبك ربك.. ولكن لا تدعوا الاخرين الى عدم الصوم والصلاة لانك بذلك تهدد المجتمع باسره...حاول ان تفعل ذلك في امريكا.. حاول ان تمس امنهم الوطني او الاجتماعي باي وسيلة؟؟ سترى ما يفعلون...

Submitted by Supporter (not verified) on Sun, 05/02/2006 - 05:43.

صراحة أهنئك علي كل ما قلته وأحب أن أشاركك فيه بالقول والعمل...إيه رأيك ياعم؟

أنا أحب الحرية زيك بالتمام بس أنا أكثر منك فأنا مش متجوز....يعني تعالي نخليها حرية في حرية .... أنا منتظرك توصل مراتك لي بس للأسف سيب منال لوحدها معايا وأنا واثق أنها حتمتعني ولاشهرزاد وممكن تجيب امك معاك وعندي لها كلب حلو حيكيفها جامد قوي...وبكده ناخد ثواب أكثر لو فيه أختك يعني مش حأمانع....

حرية إيه يابن الوسخة هو كل خول طيظة تكله يقول حرية ....روح أتناك عند أسيادك يابن اللبوة......منظر أمك كده نصراني وعامل فيها مارتن لوثر....

الحرية مهما كانت يابن المتناكه لها قيود ولو عايز تعرفها روح للبابا الاول ينيكك وبعدين هاتوا معاك انيكم انتم الاثنين وقول قيود الحرية ايه بابن الزانية

مراتك ياله بتبعبصك علشان تنكها ياله ولا بتحط كعب جزمتها في خرم طيظك...

دا انا لوشوفك بابن المومس ححط طوب الأرض في طيظك يمتناك.....

والكل لازم يعرف ان اشكالك هم دود الارض ولايستحق انكم تعبرواابن الهايفة ده التوقيع

زالل امك والنصاري كلهم

Submitted by Anonymous (not verified) on Mon, 30/01/2006 - 21:49.

انتا مسنود من امريكا يا علاء

واياك تنكر

كنت فاكرك شريف

يا خسارة

Submitted by alaa on Mon, 30/01/2006 - 22:08.

أومال يا بني، دأنا حتى امبارح كنت قاعد مع الحج بوش و أداني مفتاح اليخت مكافئة على جهودي الجاسوسية المعتبرة.

Submitted by صلاح الامير (not verified) on Tue, 17/01/2006 - 23:52.

كلام فيه شئ من الصح ياعم علاء ولكن اختلف معاك فى بعض الاشياء ولكن العمليه فى النهايه وجهات نظر ولا انت راييك ايه

Submitted by Anonymous (not verified) on Sun, 08/01/2006 - 01:38.

الأخ الفاضل العزيز علاء انت فين يا أخى من زمان حرمنا من انسك ليه عظم الله شأنك بما يحبه ويرضاه انا بعتب عليك بصراحة عبقرية مثلك يجب ان تكون فى المتناول لنستفيد منهالازم تفيض علينا من علمك الغزير احب اقول ان ربنا سبحانة وتعالى كفل حرية الإعتقاد حين قال فى القرآن الكريم( لاإكراه فى الدين) لكنانت اكلمت كمان عن مشاكل سببها الشعب والدولة وخلطت انت المواضيع فى بعضها ورغم ذلك بقولك انت عبقرى عايز انت بتقول حلو الإلحاد يعنى سكر مكرر ومش حلو الإيمان كخه يعنى عايز افهم من فيض عبقريتك وواضح ان اللى بيرد عليك بلطف وأدب شارب ماريجوانا وعندك حق لأنى بنصح كل من قرأ موضوعك ان يتعاطى عبقريتك أولى برضه نفعك انت أحسن من تجار المخدرات الوحشين لكن لا ترفع السعر لأن انت عارف ان العيشة غالية اليومين دول ولا شكلك مش عارف لأن شكلك عايش بمصروف والدك اليومى الذى يكفى لشراء عبقرية مثلك محتاجنيها جدا انت غالى علينا جدا عايزك تعرف جدا وتتأكد واللى يقول غير كدة قولة يا وحش يا كخه زى إيمانك وأعرف انى للأخر معاك يامعلم بمبدأ هانى رمزى فى (غبى منه فيه)ٌأقصد الفيلم طبعا لا أقصدك انت حين قا هانى: شكلك فاهم يا نصة وفى النهاية احب أقولك طبعا الأنبياء أسيادك وتاج راسك وراس اللى خلفوك وشكلك فاهم يا نصة

Submitted by مش مهم ت... on Fri, 06/01/2006 - 00:47.

تصدق بالله انك راجل مالكش لازمه فى الحياه فى ديه اه والله بجد ومش عارف انت عايش لييييييييييييييه هو مين اللى خلقك ياض قولى يعنى اخدها معاك بالعقل ممكن ده لو كان عندنا عقل والله انا مش عارف احنا عندنا قل ولا ماعندنااااااااااااااااااااش بس الاستاذ هيكل بيقول ياريت قبل مانتكلم نفكر بعقلنا شويه يبقى اكيد عندنا عقل بس ده عقل ......................... مش عارف المهم انه خلص رصيد والصلاحيه انتهت والشريحه وقفت وماعدتش شغاله ومحتاجه دفع فلوس عشان ترجع تشتغل تانى بس المصيبه اننا شعب ماعندوش دم ولا فلوس لا معاه فلوس اتسرقت لا مااتسرقتش مستخبيه مش فاكر المهم اننا مش عاوزين نرجع الشريحه تشتغل تانى عاوزنها دايما هذا الرقم غير متاح حاليا المهم نيجى للعقل ال عقل ال انت انت عندك عقل انا ماعنديش عقل لو جه واحد وقال ربنا مش موجود والانسان هو اللى عمل ده كله اسيبه ينشر رايه ويبوظ المجتمع ويفسد ناس تانيه ولا امنعه بالعقل والدين والراى والمنطق وبعدين اذا مانفعش معاه اوديه اى مصيبه تاخده ولا ايه راى سيادتك نيجى للجرايد لو حبيت انا هافتح مجله بلاى بوى هنا هاتوافق ماهى حريه باه وسايبه وتطلعلك فرخه حسن فى العزبه بتاعت ابوها مع الكتيبه الاعلاميه وف برنامج البيض بيضك مع سر وبى ودى تامر بنسيون وتقول فرخه حسن انا بطال بمساواه الولد بالبنت يعنى الجيرل بالبوى وبطلب انشاء مجله على نفقه الدوله اسمها بلاى جيرل تحت رعايه السيده الباضنه بابا سوزان ومش مهم تعرفوا وانت بالذات مش مهم تعرف على فكره انا موافق تجيبلى تصريح ونفتح مجله بلاى بوى هنا وجيرل كمان وجيتار اهو نساعد الشباب شويه

Submitted by ألِف (not verified) on Fri, 20/01/2006 - 03:15.

ممكن الأخ مش لازم تعرف ياخدنا على قد عقلنا و يورينا إزاي المجتمع هايبوظ لو واحد حاول ينشر فكره مفادها أن الله غير موجود؟ على سبيل الجدل يعني.

طبعا الأخ المذكور عارف إن في بلاد بحالها أهلها معتقدين تماما أن ربنا مش موجود. و عارف كمان إن في بلاد تانية جنبهم فكرة ربنا بتاعهم غير أي حاجة حضرته تخيلها في حياته. و دول و دول في منهم اللي أخلاقهم أحسن ستيتمرة من أخلاق نص أهل بلدك، اللي معظمهم بيقولوا أنهم معتقدين أن ربنا موجود.

Submitted by Anonymous (not verified) on Thu, 05/01/2006 - 04:02.

Why are people afraid of freedom? With freedom comes security and human dignity. Without freedom, even if you live in a mosque or church, you will still be less of a human.

eemc2203@yahoo.com

Submitted by ؟؟ (not verified) on Tue, 13/12/2005 - 22:02.

اتقوا الله عباد الله .....................

Submitted by ibnk_ya_masr (not verified) on Thu, 01/12/2005 - 01:10.

يا جماعة هما كلمتين ملخص الكلام ده كله وحاجة لازم نبقى عارفينها الحرية المفروض ان مافيش حدود ولا حاجة تمنعها الا قاعدة اساسية واحدة وهــي:"انـــت حـــر مـــا لـم تــضــر"يعني بكل بساطة كل واحد حر انه يعمل اللي هو عايزه من غير ما حد يقوله انت بتعمل ايه طالما انه مش بيضر حد انا حر اني اصلي او ماصليش محدش ليه دعوى ربنا اللي حيحسبني انا حر اني اكتب اللي انا عايزه والناس حرة انها يعجبها كلامي او لا بس كده.

Submitted by رامي on Fri, 02/12/2005 - 21:20.

"أنت حر ما لم تضر" مبدأ جميل، لكنّ كلامك فيه تبسيط كبير للأمور، والدينا مش دايماً أبيض وأسود.

ماذا لو أمامك اختياران فقط، وكل اختيار منهما سيضر مجموعة من الناس؟ تضر مين؟ أم تختار الضرر الأقل؟ ومن يحدد الضرر الأقل؟ ولا تنتحر؟ برضه هتضر نفسك، وستفعل شيء يحرمه الدين؟

ده حتى ممكن ييجي واحد يقول لك: إن كنت لا تصلي فأنت تضر نفسك وتضر الأمّة. لأنّك بعدم صلاتك قد تجلب الغضب على البلد لكثرة ما بها من عصيان!!

تعمل إيه؟ تبقى حر ولا لأ؟ تضر ولا لأ؟

R

Submitted by alaa on Sat, 03/12/2005 - 00:49.

فكرتني بقصص الروبوتات لاسحاق عظيموف لما الروبوتات المتطورة بتواجه أسئلة أخلاقية صعبة جدا بسبب قوانينهم الأساسية

بنصح أي حد مقتنع فعلا ببساطة و احادية العالم لدرجة اعتناق فكرة بسيطة كاجابة لكل شيئ أنه يقرأ عظيموف

Submitted by الدمنهوري on Sat, 03/12/2005 - 03:31.

والله ما فيه عظيموف غيرك

Submitted by 3a2ed (not verified) on Sat, 26/11/2005 - 20:24.

نعم لحرية التعبير عن الرأى اينما وجد الانسان

Submitted by خالد حسنى on Thu, 24/11/2005 - 21:49.

أنا معاك فى أغلب كلامك بس الحرية مش على البحرى الحرية ليها حدود وإلا مش هتبقى حرية هتبقى تقييد لحرية الآخرين

من حقك ماتؤمنش بدين ومحدش قال لأ بس مش من حقك تسب دين الآخر وتؤذيه لأن انت كده خدت حريتك على حسابه, كمان لو أنت مسلم عايز تغير دينك ده حقك لكن انت دخلت فى الإسلام ليه؟ محدش ضربك على ايدك وقال أسلم ولو ده حصل تبقى مش مسلم ومن حقك تعتنق بالدين - أو عدم الدين - اللى يعجبك ,الإسلام قال عايز تسلم براحتك لكن لو أسلمت ما تجيش تانى يوم تقولى هيغير ملتى لأ القانون بتاع الإسلام ما بيسمحش بكده وانت وافقت على ده لما اخترت الإسلام - انت ماتبقاش مسلم الا لما توصل سن البلوغ ووقتها انت مخير تختار الإسلام أو لأ ومحدش يقدر يعاقبك ساعتها-

يبقى الحرية دى مكفوله فى الإسلام ,أنا عارف انك بتكلم عموما بس حبيت أو ضح رأييى فى الحتة دى

Submitted by farid (not verified) on Thu, 24/11/2005 - 18:09.

و لا كأن الواد دمنهوري ده قال حاجة يا علاء الناس دي أصلها عندها تخلف في الدماغ بس على جامد شوية

(واد يا دمنهوري أوعى تنسى تلبس النقاب لمراتك أحسن تخش النار ولا حاجة (أنت عايزها تبين وشها كمان ده أنا مارضهلكش

Submitted by CVirus (not verified) on Thu, 24/11/2005 - 17:56.

Damanhoury : Ya labwa wenta mal omak kofr walla mesh kofr .. howa 7ad daye2 deen omak yabny ?! Lamma yeb2a 7ad yeshtem deyantak aw rabbak yeb2a leek 7a2 en enta ta7'od mawkef .. Laken hena el ragel beytaleb be kol anway3 el 7oreya 7atta 7oreyet el el7ad .. wi ba3den mafeesh 7ad men 7a2o enno ye2ool 3aleh kafer .. Wi law ento Muslemeen begad konto hate3rafo en rabbena nahana 3an keda .. Men el a7'er .. Ana bataleb be nafs anwa3 el 7oreya elly el ragel dah beytaleb beeha ...and I repeat .. Ana Muslim ... Salam

Submitted by الدمنهوري on Thu, 24/11/2005 - 02:52.

والله مافي حد جاب البلد ورا غير المتناكين اللي زيكم خليتوا الناس يا تختار تبقى ممسوحة العقل و تمشي ورا الاخوان يا اما تمشي وراكم تعري نسوانها وتعرص عليها وتسكر مع بناتها جوه البيت وحيختاروا الاولى اكيد وفهمتوا الناس ان العلمانيين والماركسيين وولاد الوسخة هي دي الحكومة والا بلاش اهي الناس ناكتكوا وناكت نفسها في الانتخابات وادت التيار اللي بيسمي نفسه اسلامي على الله تفوقوا لكن طبعا مش حتفوقوا وحتفضلوا تقولوا الكلام المتناك بتاعكو لحد ما تخلوا الناس تخلي الاخوان يمسكوا الحكم وساعتها حيطيروا رقابتك ياعلاء الكلب ومراتك حتبقى سبية لامير جماعة التكفير والهجرة ارحموا اهالينا من الكلام العلماني والكفر علشان انتم عايشين مع مجتمع نصه بصمجي يا ولاد الجزمة

Submitted by some one (not verified) on Wed, 30/11/2005 - 00:53.

el mowke3 daaaah gameeeeed neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeek

men zman wa ana nefsy akol el fe nefsy mesh 3aref

bravo 3alekom ya shabaaab

keeep going Alaa i agree with u man

Submitted by CVirus (not verified) on Wed, 23/11/2005 - 23:42.

Well ... Since some of the guys started a non-civilized conversation and started insulting and hate speech'ing ... Now I'm granted the right to reply roughly on them ... Ya welad el metnaka beteshtemo wa7ed beytaleb bel 7oreya ?! Wento mal deen aboko 7oreyet el7ad walla 7oreyet zebby ya welad el mara el 3ars ... Maho el 3eeb 3ala el balad bent el 3ars elly mefahemako 7agat 3'alat .. wi ba3den ento mal ahaleeko eza kanet merato labsa elly telbeso ?!?! Ya 3oloo2 kol wa7ed ye3mel elly howa 3ayzo .. fe wa7ed yerda merato te3mel keda wi wa7ed tany mayerdash .. a7a ? ento hatebdeno ?! 3alashan matetnakosh wi te2olo 3alaya kafer bardo ! Ana Musilm ya 3oloo2 wi bataleb bel 7oreya wi badeef soty 3la soot Alaa ... Salam yaksas maftoo7a

Submitted by HMZ (not verified) on Wed, 23/11/2005 - 15:16.

Alaa...

You have the right to think what you want...but never say" Mal3oon Abo El Iman".... no matter what. ISta3'fer Rabena.

You can atchive your goal without going that way man!

Submitted by ZomZom (not verified) on Thu, 24/11/2005 - 18:24.

ana ma3ak HMZ

ALaa: You have the right to think what you want...but never say" Mal3oon Abo El Iman".... no matter what.

we ana badom soty le sotak Alaa we need al 7orya we dah ay 7ad magnon or 3a2el hay2ol keda tab3an :)

Submitted by إلهام عيداروس (not verified) on Wed, 23/11/2005 - 01:00.

والله الكلمتين دول من احسن الكلام اللى الواحد سمعه في اليومين اللى فاتوا خاصة مع حصول الاخوان على نصر كبير في الانتخابات والهجوم من الحكومة عليهم...

لأن فيه ناس كتير وهي بتدافع عن حق الاخوان في المقاعد اللى كسبوها وبتهاجم الحكومة في القمع والعنف اللى بتمارسه بتنسى تتكلم عن الحرية الدينية والفكرية بمفهومها الشامل والحقيقي (يعني يتضمن كمان حرية عدم التدين او تغيير الدين ولو كان الاسلام)

وبما ان احنا داخلين على فترة الاسلمة فيها هتزيد والتيار الاسلامي بتنوعاته هيتصدر المعارضة ، لازم ما ننساش نأكد على افكارنا ومواقفنا الحقيقية من الحرية الفكرية وإلا كلنا هنرتمي في احضان الاسلاميين... والبشاير بدأت تبان فعلا

Submitted by Ahmed Shokeir (not verified) on Tue, 22/11/2005 - 15:23.

علاء.... مش عارف إنت جايب الصبر ده كله منين.. عندك سعة صدر تنرفز

Submitted by alaa on Tue, 22/11/2005 - 15:45.

سعة صدر ايه بس، دي ناس بتتكلم كل الحكاية

و بعدين ما أنا بعد كده و بعدين بيجيلي أسبوع أنفسن على الناس في مدوناتهم، و اسبوعين مكتبش خالص و هكذا

و بعدين أحنا استحملنا رباب ربة الأرباب و سيد عبد العال و حسني مبارك مش هنعرف يعني نستحمل قراء المدونة؟

Submitted by msameer@foolab.org on Sun, 04/12/2005 - 05:51.

و مالها رباب يا عم علاء ؟ ده انت كنت بره و احن اللى كنا معاها فى الاوده ;-)

Submitted by Anonymous (not verified) on Mon, 05/12/2005 - 11:12.

حد يفهّمنا موضوع رباب ربة الأرباب ده يا فولاب انت وعلاء؟؟

أحلى صباح

Submitted by msameer@foolab.org on Tue, 06/12/2005 - 03:30.

يعنى سيادتك مطلعلى اسم جديد :-) و مش قايلاسمك و كمان بتسالنى على حاجه ؟ يا اخى ده انت لو خبط فى فى الشارع اقلها هاتقوللى ات مين ;-)

طب تعزمنى على ايه واقول لك ؟

Submitted by Anonymous (not verified) on Mon, 21/11/2005 - 15:00.

يظهلر أن كيمو ده من العنية اللي عندها تخلف و شكرا ليك يا علاء و اتفق معك تماما

Submitted by kimo (not verified) on Mon, 21/11/2005 - 14:23.

فين الصوره دي يا جماعه عايز اشوفها

Submitted by dead (not verified) on Mon, 21/11/2005 - 11:05.

لو الواحد فضل يتكلم مع ناس زى المعفن اللى بيقل ادبه مش حانخلص

نوعيه الناس دى عايزه بلاعه كبيره يا علاء يتحطوا فيها

و انا كمان بطالب بحريه اعتقاد للدين و بالذات ملحدين لان ملهمش حقوق اساسا لان غصب ان عنهم ديانتهم غير الالحاد و بيضطروا يقولروا انهم (الديانه السابقه) بجد حاجه تفلق

مش كفايه ان البلد عماله ترجع لورا بالاخوان و الحكومات الدينيه اللى حترجعنا كمان و كمان لان استحاله على الحكم الاسلامى انه يكفل حريه و لو كفلها للاقباط م حايعطيها كامله و مش حايدى حتى حريه الواحد يعلن اعتقاده

البلد دى من الاخر مقرفه الواحد يعيش بره و يضحك على جهلها احسن

Submitted by خالد حسنى on Thu, 24/11/2005 - 21:31.

أنا معاك ان الحرية مطلوبة

بس سيبك من الكلام المرسل من نوعية "لان استحاله على الحكم الاسلامى انه يكفل حريه و لو كفلها للاقباط م حايعطيها كامله و مش حايدى حتى حريه الواحد يعلن اعتقاده" مين قال كده ؟ انت حكمت بالإستخالة بناء على ايه؟ مين قال ان الأقباط مالهومش حرية - سمعت عن حكاية القبطى اللى ضربه ابن عمرو ابن العاص وراح لعمر بن الخطاب؟

أبوس ايدكم ما حادش يقولى يستحيل ولا يمكن ولن يفعل , كلمنى عن حاجة حصلت أو حاجة بتقول عليها برامجهم مش حاجة بتتخليها.

Submitted by alaa on Fri, 25/11/2005 - 01:19.

كلام جميل و يا ريت فعلا الخطاب ميبقاش مرسل كده و السلام

Submitted by alaa on Mon, 21/11/2005 - 11:49.

لالالالا بلاعة ليه بس؟ دي بنى أدمين و ليهم حقوق برضه، أنا بس بطالب بمنعهم من التكاثر عشان مستقبل السلالة بس.

Submitted by falcon2000eg on Mon, 21/11/2005 - 02:44.

من غير رغي كتير انت جبت المفيد يا black cat وانا معاك في كل كلمة ولو ماكنتش سبقتني كنت هاقول نفس الكلام بالنسبة للاخ اللي تكلم على صور البكيني بلاش هيافة وبعدين يا حماعة بلاك كات لما اتكلم عن البنات ده مجرد مثال بيحاول يوصل بيه وجهة نظره ومتهايألي علاء فهم الموضوع صح وعمومادي وجهة نظري وانا متفق مع علاء في ان الايمان الصح مايذلش صاحبه ولا يقهره

Submitted by NOHA (not verified) on Mon, 21/11/2005 - 02:17.

TO anonymous:الخول هوا أنت يابوا سروال و ذقن مشرشرة روح أنت يا طاهر يا عفيف لبس مراتك النقاب و صك عليها في البيت و سيب الي مش معقدين نفسيا كدمه زيك ومرض الانانية والتخلف مش في دماغهم يعيشوا زي خلق الله في العالم كله و خليك كده أنت العفيف اللطيف أصل بعيد عنك العالم كله صايع بمنطق المعاتيه الي زيك و ربنا يكفينا شرهم و يلئولهم نظام طالباني يلمهم

Submitted by yousra (not verified) on Mon, 21/11/2005 - 00:54.

alaa u r a great mentality keep it up and think loud WITH US and I WANNA ASK U IF THERE IS A MEETING FOR BLOGGERS CAN I COME ???I NOT A BLOGGER BUT IAM CARUNG ALOTTTTTTT ABOUT BLOGGERS AND ABOUT SHARING IN WHAT IS HAPPENING AROUND US SO WHAT????????? THANK U

Submitted by alaa on Mon, 21/11/2005 - 03:58.

top right a block called Upcoming Events

top navigation menu a link called Events

use these to keep up with interesting events, bloggers meetings will be announced there.

and get a blog already it doesn't cost much.

Submitted by Black Cat on Sun, 20/11/2005 - 21:01.

الكلام اللى انت بتقوله أغلبه انا معاك فيه.. واللى انا مختلف معاك فيه حاجة بسيطة.. انا ضد ان الانسان يمشى بدماغه ١٠٠% من غير حدود.. ده غير ان فى حاجات لما انت بتاخد حريتك فيها انت بتأثر عليا.. يعنى انا شاب مش متجوز ومن حقى انى ما اشوفش منظر بنت لابسة حاجات مثيرة فى الشارع.. ما ينفعش تقوللى انى كده باصادر حريتها لان غير كده يا اما ابصلها يا اما امشى حاطط عينى فى الارض يا اما ما اخرجش اصلا.. وما تقولليش انت اللى غلط لانك كده بتقول نحط الاكل قدام واحد حيموت من الجوع وممكن يدوق كمان لكن ماياكلش.. ما ينفعش...

اللى انا عايز افهمه فعلا.. هل غرور الانسان وصل لانه فعلا مصدق انه يعرف مصلحته اكتر من اللى خلقه؟ ربنا قاللنا كل واحد له حرية الاعتقاد.. والباقى ليهم الحوار والمناقشة.. لكن ربنا ماقاللناش كل واحد له حرية مطلقة فى كل حاجة.. لازم تكون فيه ضوابط وحدود وخطوط حمراء.

ملاحظة قبل ما حد يقولها: انا ابتديت بالكلام عن البنات وبعدين حرية الاعتقاد لان ده الترتيب بتاع الاتنين link اللى علاء كاتبهم فوق.. مش ترتيب فى الاهمية او ترتيب باللى شاغل دماغى زى ما انا متأكد ان حد خيقول كده.

ملحوظة تانيه يا علاء: ما عجتبنيش كلمة ملعون ابو الايمان اللى يخلى الانسان يقبل القهر و ......... لان انت عارف ان الايمان عموما مش الاسلام بس ده المسيحية كمان واعتقد اغلب الاديان ما تقبلش كده.. فالكلمة استفزتنى حبتين

Submitted by Egyptian Person (not verified) on Sun, 20/11/2005 - 21:53.

نصائح للقط الأسود:

النصيحة الأولى: إنت عندك خلل في توزيع وتفريغ الطاقة الجسمانية (ماتخافش إنت مش لوحدك في مصر)، واوعى تفتكر إن مشاكلك هاتنتهي حتى لو إللي البنات إللي عاجبينك أوي دول إختفوا من الشوارع أصلا. على فكرة كويس أوي إنك مش متجوز. إوعى تتجوز إلا لما تتعلم تسيطر على الغرائز بتاعتك، عشان الجوازة ماتبقاش الغرض منها إشباع غريزة حيوانية - في طرق أخرى لإشباع الغريزة من غير ما تقرف واحدة معاك بقيت عمرك وإنت عارف كويس.

النصيحة الثانية: مش عيب تحط عينك في الأرض. لو في حاجة مش عاجباك (أو لو في حاجة عاجباك زيادة عن اللزوم) بص في الأرض، أو بص يمين أو شمال. ولما تعمل كده مش هيبقى معناها إن رجولتك مشكوك فيها ولا حاجة - دانت في الحالة هيبقى إسمك إنسان محترم (على الأقل فيما يتعلق بالنظر للجنس المعاكس).

النصيحة الثالثة: "الايمان اللي يخلي الواحد مستعد يقبل القهر و الذل و البهدلة و الفقر و التخلف و المرض و الاحباط و العجز و العنف و القمع عشان بس محدش لما يكفر من جواه يبان عليه من بره" ده مش إيمان أصلا، ده إيمان سرطاني واستعباد وقتل للعقل. يبقى ملعون أبو الإيمان ده فعلا.

النصيحة الرابعة لعموم الشعب: كفاية هيجان في الشوارع.

Submitted by Black Cat on Mon, 21/11/2005 - 20:57.

> إوعى تتجوز إلا لما تتعلم تسيطر على الغرائز بتاعتك، عشان الجوازة ماتبقاش الغرض منها إشباع غريزة حيوانية

يا ترى اللى بيتكلم عن السيطرة هو اللى بيقول اننا ما نقعدش نستفز الغرائز وللا اللى فرحان بكده وبيدافع عنه؟

> مش عيب تحط عينك في الأرض. لو في حاجة مش عاجباك

انا ماقلتش ان ده عيب.. وانا شخصيا باحاول اعمل كده.. لكن السؤال مين اللى المفروض يتكسف ويستخبى ويحط عينه فى الارض؟ ومين اللى بيحاول يلفت نظر التانى ؟ وبعدين افرض يا أخى انى بامر بفترة ضعف أو انى ضعيف من الناحية ديه.. معنى كده انى يفضل عليا ضغط مستمر يا تبص يا اما انت تستخبى لانك انت اللى غلط؟ لا اسف انا اللى صح وهم اللى المفرض يتكسفوا لانهم هم اللى غلط.. انا هنا مش باتكلم عن قناة دش او موقع انترنت اقدر ما افتحوش لكن باتكلم عن الشارع اللى لازم امشى فيه كل يوم

> ده مش إيمان أصلا، ده إيمان سرطاني واستعباد وقتل للعقل

موافق معاك.. انا اعتراضى ان يتقال ان ده ايمان اصلا أو ان الايمان ممكن يخلى الواحد يقبل بكده.

> كفاية هيجان في الشوارع

بدل ما تعترض وخلاص شوف الاسباب ايه وحاول تحلها

Submitted by alaa on Sun, 20/11/2005 - 21:51.

للأسف رغم أنك بتحاول تتناقش مناقشة بنائة بعكس الكباتن اياهم لكن برضه بتقع في خطأ اسقاط صورة متكاملة علينا من غير ما تبذل مجهود كافي في فهمنا.

بخصوص موضوع البنات محدش اتكلم عن اللي بيبص، مقدرش أحرم حد من أنه يبص أيا كان البصة عاملة ازاي و وراها ايه، اللي عايز يبحلق لبنت عشان شايف لبسها مثير يبحلق براحته.

الكلام كان عن تحرش جنسي مباشر وصل للمس.

حلو الكلام؟ يبقى روح شوف مين اللي قال متبصش و ناقشه، لما تيجي تناقشني ناقشني في حاجة أنا قلتها مش في وهم في دماغك.

أما بخصوص الحرية و الفوضى لازم نفرق بين وجود قواعد تنظيمية للحقوق و الحريات و بين وجود حدود مطلقة للحريات.

يعني، أنا بأنادي بحرية تعبير بلا حدود بالمرة، لكن أنا فاهم أن ضروري يكون في قواعد تحد الحرية دي في حالات معينة طالما أن كل حد متاح ليه حرية مطلقة في اطار ما.

مثلا في محاضرة علمية مينفعش حرية التعبير لدى المتلقي تشمل أنه يوجه أسئلة خارج موضوع المحاضرة، أو مثال آخر دارج أكثر، ممنوع على العسكريين التعبير عن رأيهم في السياسة الداخلية و أمور الانتخابات و ما شابه بصفتهم العسكرية (ده مبينتقصش من حقهم في التعبير كمواطنين عاديين، المسألة أنه ميستخدمش رتبته و زيه و ثكناته في التعبير عن رأي سياسي).

أنا فاهم أن في ناس مختلفة معايا و شايفة أنه مش كفاية قواعد تنظيمية و لازم حدود، من أول من يرفض اهانة أديان بعينها لحد من يرفض خطاب الكراهية، ده موقف مفهوم و ممكن أتناقش معاه، لكن أنا مقفي هو أن حرية التعبير مطلقة و ده مش موقف اختراع ده موقف بيشاركني فيه ملايين و بعض الدول (و ان كانت قليلة) بتطبقه فعلا في قوانينها.

و خد بالك أن ده موقفنا تجاه حرية التعبير، مش بالضرورة يكون رأينا أن كل الحريات لا حدود لها، كل موضوع و لينا فيه رأي يعتمد على معطياته.

الأهم من كده مينفعش تقوللي كلام مرسل كده و السلام، يعني ايه فوضى؟ و ليه دي مشكلة؟ يعني لو قلنا حرية تعبير مطلقة على الوب معناها أن الوب هتبقى فوضى هل ده كلام له معنى؟

لأ لأن الوب فعلا فوضى و لا تحكمها سوى ظروف فيزيائية و تقنية بسيطة و متغيرة دائما.

و مع هذا الوب بتشتغل و بيطلع عليها فوق 400 مليون بني أدم و مفيدة جدا جدا، يبقى فين المشكلة في الفوضى؟

أنا مبقولش كل الفوضى حلوة، الفوضى في المرور مثلا حاجة سلبية في رأيي و أضرارها كبيرة.

لكن مينفعش أقول كلام مرسل كده و السلام، قوللي فين بالظبط الحرية اللي نادينا بيها اللي ممكن تسبب فوضى ليها تبعات سيئة تستدعي قمع الحرية دي (و لو سمحت اتكلم عن حاجة قلناها مش حاجة في دماغك).

>هل غرور الانسان وصل لأنه مصدق أنه يعرف مصلحته أكتر من ربه؟

ايه بقى لازمة الأسئلة العبثية دي، الانسان ده عبارة عن بلايين من البشر و ألاف من الثقافات و الحضارات و الفلسفات و الأراء و تاريخ طويل، لم يتفق الانسان أبدا على وجود خالق، و على كنه الخالق و عدده و على ايه هي المصلحة اللي الخالق عايزها (ده غير أنه مفيش اتفاق أصلا على أن الخالق عايز مصلحة المخلوق)، غرور الانسان الفرد هو أنه يختزل البشر كلهم و يفترض أنهم بيفكروا زيه بس أكيد بيستهبلوا

و أخيرا موضوع ملعون أبو الايمان، باين عليك اسكندراني

دي تركيبة لغوية، الواحد مثلا بيقول ملعون أبوها شغلانة اللي تخليك عبد عند مديرك، مش معنى كدى أنك بتلعن شغلتك و لا الشغل عموما، ولا حتى المقصود أنه ميلزمكش الشغل لأن محدش ميلزموش الشغل، المقصود أنه مينفعش يبقى نتيجة الشغل المذلة.

أنا قلت ملعون أبو الايمان اللي يخلي الواحد مستعد يقبل القهر و الذل و البهدلة و الفقر و التخلف و المرض و الاحباط و العجز و العنف و القمع عشان بس محدش لما يكفر من جواه يبان عليه من بره.

و فيه ناس كتير شايفه أن اللي يقبل بده كله ميبقاش مؤمن أصلا.

فهمت كلامي؟

Submitted by Black Cat on Mon, 21/11/2005 - 20:38.

> لكن برضه بتقع في خطأ اسقاط صورة متكاملة علينا من غير ما تبذل مجهود كافي في فهمنا.

معلش يا سيدى اعتبرنى مبتدئ

> محدش اتكلم عن اللي بيبص، مقدرش أحرم حد من أنه يبص أيا كان البصة عاملة ازاي

انا غيرك باقول ان المفروض ان ماحدش يبص بصة مالهاش لزمة.. ايوه انا مقدرش امنعه لكن اقدر اشيل السبب اللى ممكن يدفعه انه يعمل كده

> الكلام كان عن تحرش جنسي مباشر وصل للمس

وانا مش بادافع ابدا عن اللى عمل كده.. ده بنى ادم يستاهل....... وللا بلاش. لكن انا باقول قبل ما اقول انه غلطان اشوف لو انا غلطان الاول.. لكن بالنسبة له مافيش اى بنى ادم طبيعى يقدر يحترمه اساسا مش يدافع عنه

> غرور الانسان الفرد هو أنه يختزل البشر كلهم و يفترض أنهم بيفكروا زيه بس أكيد بيستهبلوا

انا باتكلم فى مدونة مصرية.. وبيتهيألى ان كل المصريين مسلمين ومسيحيين متفقين على وجود رب وله تعاليم يجب احترامها واتباعها.. مع كامل احترامى للبوذيين فى مصر.

> باين عليك اسكندراني

ايوه ومخبى السناجب فى جيبى

> و فيه ناس كتير شايفه أن اللي يقبل بده كله ميبقاش مؤمن أصلا

انا معاك ان ده ضد الايمان.. وده اللى انا قلته "انت عارف ان الايمان عموما مش الاسلام بس ده المسيحية كمان واعتقد اغلب الاديان ما تقبلش كده"

وبالنسبة لرأيى الشخصى عن حرية التعبير اقول طول ما الموضوع ماوصلش للشتيمة المباشرة فى الاشخاص او الاديان او اى شىء تانى.. او التريقة المستفزة.. وفى نفس الوقت مش كدب فى حقائق ثابتة او محاولات لي الحقائق يبقى من حق اى حد انه يعتقد فى اى شىء ويعرض رأيه بالاسلوب اللى يريحه.. بعد كده تسرى قاعدة الانتخاب الطبيعى يعنى اللى الناس تهتم بيه هو اللى حيستمر.. انا ضد قمع الحريات عموما لكن ضد سوء استخدامها كمان.. وسوء استخدامها ده هو اللى كنت باتكلم عليه لان للأسف اول ما تقول حرية الناس ما بتصدق تستعملها غلط.. فلازم الناس تفهم ازاى تستعملها وتفهم ان ليها حدود تقف عند حرية الاخرين

Submitted by essamfathy on Sun, 20/11/2005 - 20:28.

Ok so I stumbled on this blog unintentionally and I could not help my self but to squeeze in my 2 cents Thanks for digging out old memories of how civilized conversation is carried in our beloved Egypt; it has been years for me so forgive me if I am little rusty. I missed the emotionally fueled discussion, the raised voices for no reason and the larger than life statements; it is a crowed pleaser I tell you Anyway, I guess what I am trying to get to is job well done Alaa and Manal even though I do not agree with some of your posts’, and job well done whoever you are (Anonymous) for portraying your self as a trivial human being by attacking the person and not the subject.

Don't sweat petty things or pet sweaty things

Submitted by Anonymous (not verified) on Sun, 20/11/2005 - 17:43.

فين حريه التعبير اللى بتنادى بيها يا خول اذا كان لازم تراجع اى تعليق و تحذف منه اللى انت عايزه قبل ما تنشره تفرق ايه بقى عن الرقابه

Submitted by Masry7900 on Wed, 23/11/2005 - 10:52.

wow, you can say'bad words' and hide so no one can see you?! Please try to say one sentence without any sheteema and no enfe3al.......kedah mosh kowayes, fahem ya 7abibi 7oreya el ta3beer, ya3ny mosh sheteema, ya3ny mo7' bany adam beyfakar we ye3ard we yewafe2 kaman Ibrahim

Submitted by alaa on Sun, 20/11/2005 - 18:16.

أولا حرية التعبير موجودة بغض النظر عن ايه التعليقات اللي بتنشر هنا لأنك بكل بساطة تقدر تعمل لنفسك مدونة و تكتب فيها اللي أنت عاوزه و مفيش أي حاجة أنا أقدر أعملها.

ثانيا أحنا مقلناش في أي حتة أن المدونة بتاعتنا متاحة كمساحة حرة للتعبير عن أي رأي، احنا بنطالب بأن حرية التعبير تبقى ممكنة، مش بنطالب بأنها تبقى متاحة في كل المنابر ولا حاجة

لكن بعيدا عن ده كله التعليقات اللي بيرسلها ناس مسجلين نفسهم على الموقع و عملوا login لا نتدخل فيها و لا بنمسحها

التعليقات اللي بيرسلها ناس مش مسجلة هي اللي بتعدي على رقابتنا

و الموضوع ده أحنا أصلا عاملينه عشان نوقف السخام (spam) اللي هو الاعلانات يعني

بما أن التعليقات بتعدي علينا فساعات بنختار عدم نشر التعليقات اللي مفيهاش غير شتيمة.

واخد بالك من كلمة غير دي؟ يعني أشتم براحتك طالما أن في حاجة تانية ناوي تقولها غير الشتيمة.

و حتى ساعات بننشر تعليقات الشتيمة فقط دي من باب أننا نوضح للناس نوعية التعليقات اللي بتيجي (و اتصفح و اتفرج بنفسك و أنت هتلاقي بلاوي منشورة)

عايز تشتم و بس سجل نفسك، مش عاجبك أعملك مدونة و أمرح، مش عاجبك أنفلق

على العموم أنت ليك حق تشتكي لأننا مش موضحين السياسة بتاعتنا كويس، هحاول أحل الموضوع ده قريبا.

Submitted by Anonymous (not verified) on Sun, 20/11/2005 - 17:42.

ايه الكلام الفاضى ده يا كافر يا ابن الكافر مش غريبه منك الكلام ده من واحد ناشر صور مراته بالبكينى على النت عشان اللى ما يشترى يتفرج اما ديوس صحيح

Submitted by Anonymous (not verified) on Fri, 25/11/2005 - 17:47.

يا عم اللي لابس توب الواعظ انت كمان و بتقول " اما ديوس صحيح " شكلك سمعت الكلمة ف شريط و لا على سي دي و عمرك ما قريتها و لا قريت أصلا ،و إلا عرفت إن الكلمة اسمها ديوث بالثاء موش ديوس بالسين!! موش عارف ليه بتفكرني بوحيد سيف في فيلم الكرنك "بالتقلية"

Submitted by Masry7900 on Wed, 23/11/2005 - 11:08.

El regoola enak matshoufesh el soura Kafr we ebna kafr? you have no right.....same3 to say that. Do you know why? read your Koran first. Ibrahim

Submitted by alaa on Sun, 20/11/2005 - 18:22.

تعرف تكتب أكتر من سطرين في اليوم؟

تعرف توضح ايه اللي مضايقك؟

تعرف ترد علي اللي مش عاجبك؟

تعرف تفهمني انت استفدت ايه لما بعت التعليق ده؟

تعرف تجيب حبل بكره الصبح و تشنق نفسك عشان تبقى خدمت البشرية خدمة كويسة؟

تعرف تبطل تزور الموقع ده و تريح نفسك و تريحني؟

Submitted by m4m on Fri, 25/11/2005 - 14:05.

ياعلاء أنا اسف أقول لك ان كلامك كله تخريف...ومش عايز أدعياء الثقافة يردوا وانت مال أهلك ده الراجل بينادى بالحرية..لانك فى الحقيقة بتطالب بحرية الفوضى...وعندك خلط رهيب للأمور..مدخل الحرية السياسية فى الحرية الدينية فى الحرية الجنسية...يعنى كوكتيل مالوش لزمة...يا علاء اذا كان يعنى ممكن يكون من حقك تختار اللى يحكمك سواء حسنى أو بوش أو ستالين أو حتى منال مراتك فمش من حقك تختار اللى تعبده من بين الله جل جلاله ومابين مخلوقاته زى النار والبقرة والعياذ بالله....لانك لما تختار لازم تختار بين أكفاء والبشر أكفاء لبعض لكن لايوجد من أو ما يكافىء الخالق....وكل ده عشان تدافع عن طفل اسمه عبدالكريم فاتح حنفية مجارى فى بقه..لعنة الله على الظالمين. أنا مش اخوانى ولامكفراتى...أنا شاب عادى لكن فى نفس الوقت ما باجاهرش بالمعصية وشرب الخمرة والشذوذ وصور بزاز مراتى ع النت...ربنا يهدينا جميعا.واخيرا ياريت تتابع اضراب سواقين المترو يوم الخميس بسبب ان زميل ليهم غلط واتحبس عطلوا مصالح الاف الناس تحت دعوى المطالبة بالحرية...حرية الفوضى....وعلى فكرة انت ماتفرقش خالص عن نظام الحكم اللى انت بتعارضه..هما بيحاولوا يفرضوا علينا القهر ةالجمود وانت بتحاول تفرض الشذوذ والاباحية والفوضى يعنى انتو الاتنين ماعندكوش اعتدال..وجهين لعملة واحدة ومن فضلك ماتقولش ملعون أبو الايمان لأنك كده بتلعن كل المؤمنين ومش من حقك تعمل كده سواء كنت مسيحى أو يهودى أو بوذىأوبابى أو ملحد..

Submitted by alaa on Fri, 25/11/2005 - 15:26.

أولا أنا ما خلطتش بين الحريات أنا قلت أنا بطالب بالحريات دي كلها، ممكن توافقني في شوية و تعارضني في شوية ده شيء عادي

ثانيا أنا شايف أن فيه ترابط، المشكلة أن لما أدي للدولة حق قمع فكر أو رأي معين لأنه مثلا بيحض على الكراهية أو بيزدري الأديان بوفرلهم اداة مطاطة و واسعة يقدروا بيها يقمعوا فكر أخر، ده رأيي و مفهوم أن الناس ممكن تختلف معاه، كل اللي بطالب بيه انك متستهبلش و تتلكك على جزئ واحد من أرائي عشان تلغي الحوار و تلغيني

أما موضوع لعن الايمان بلاش شغل لا تقربوا الصلاة، أنا لعنت حالة محددة، أنت بتدافع عنها؟

و بعدين أنت برضه بتقول فوضى من غير ما توضح تقصد ايه بالفوضى و ايه عيوبها، يعني كأنك مقرأتش اللي أنا بقوله أصلا

أما موضوع مقارنتي بالحكومة فمفيش رد يتفال ميجيش فيه سيرة والدتك، أنا ما بفرضش على حد حاجة ولا عندي أصلا قدرة ولا قوة ولا سلطة تخليني أعرف أفرض، أنا بدعوا لشيئ بأنادي بيه و الشذوذ مش هيفرض على حد اللي عايز يدخل في علاقة مثلية يدخل دي حاجة بعيدة عنك و متخصكش انت اللي عايز تفرض على الناس نمط علاقاتهم ايه

و الاضراب حق قانوني أساسي متاح لكل عمال العالم بل و ضروري كمان.

برضه كلام مرسل و مش واجع دماغك أصلا تقرأ الكلام و بتكرر اللي اتقال قبل كده

Submitted by m4m on Fri, 25/11/2005 - 20:10.

يا أخ علاء ياريت تعرف تتكلم بدون قلة أدب...يعنى سيرة والدتى مالهاش علاقة بينا وأنا ماباستهبلش..وياريت يكون مستوى حوارك محترم أكتر من كده عشان ماتضطرتيش أعاملك بطريقة الدمنهورى..ده أولا. ثانيا مقارنتى لسيادتك بالحكومة فيه اعتراف بأهمية وقيمة مدونتك اللى بقت من أهم المواقع لدى كل الشباب الانترنتى الان..وأظنك فاهم ان الفرض بالكلمة والصورة والميديا عموما أقوى من أى سلطة..هى يعنى السلطة قدرت تفرض ايه غير القرف...ثالثا الشذوذ ماقصدتش بيه العلاقة المثلية أنا قصدت شذوذ الفكر والعقيدة..اذا كانت الكلمة جت لك على جرح فما تزعلش... رابعا أنا مش بادافع عن قهر العقل لكن ممكن أقول لأنا ضد هذا النوع من الايمان ولكن مايصحش أقول يلعن أبو هذا الايمان...خامسا حق الاضراب المعترف بيه عالميا له قواعد وأصول تحكمه..مش معمول عشان بلطجة سواقين المترو والميكروباص. مش كده ولا ايه؟

Submitted by alaa on Sat, 03/12/2005 - 13:05.

عشان انت بس زعلان أني مش برد عليك مع أني زهقت من التدوينة المأسوف عليها دي

يا سيدي أنت متصور غلط تماما مدى أهمية الموقع ده، و تقدر ترصد عدد الزيارات أول بأول و من حين لأخر أنا بنشر تحليل لشكل و حجم الحركة على الموقع

الأرقام دي معناها أن manalaa.net مدونة ناجحة لما تقارن بباقي المدونات المصرية لكن ده ولا حاجة لما تقارنه بمواقع مشهورة بجد أو حتى بكبرى المنتديات.

و أقل بكتير من ولا حاجة لما تقارنه بوسائل الاعلام التقليدية، بلاش نضحك على نفسنا

ده غير أن كلامك عن سلطة الكلمة و الصورة ممكن يكون ليه معنى في سياق اعلام موجه و محدود على مؤسسات، دي مدونة أي حد يقدر يعمل مكدونة و أي حي يقدر يرسل تعليق على المدونة دي، و بالتالي لا يمكن تكون سلطة لأنها متاحة للجميع

كون بقى أن فيه ناس مش هتختار تقرأ مصادر تانية (و أن كنت أشك) و مش هتختار تشارك في الحوار و بالتالي تأثيري على تفكيرهم هيكون كبير جدا ده مش مشكلتي، دي تبقى ناس مشاكلها أكبر بكتير من مجرد تأثرهم بي و لو مش أنا هيلاقوا غيري (و أن كنت مصر أن ده سيناريو وهمي لا يقتنع بيه الا من يقتنع بأن عموم البشر أحط و أقل منه).

موضوع الاضرابات أنا معنديش فكرة ايه ملابسات الاضراب اللي أنت بتشتكي منه عشان أعرف دي بلطجة ولا لأ، سواقين المواصلات العامة بيضربوا كثيرا في فرنسا مثلا و محدش بيعتبرها بلطجة و أنا فاكر أكتر من مرة سواقي ميكروباص الجيزة أضربوا لأسباب حقيقية و أحترمت جدا اضرابهم رغم أن أغلبية الناس اللي حولي ركزت فقط على أنهم اتأخروا عن مواعيدهم و اعتبروا الموضوع بلطجة، و بالتالي خبرتي بتقولي الشك يفسر لصالح المضرب، و أن كنت للمرة الثانية بأكد أني معرفش أصلا أنت بتتكلم عن ايه.

مش فاهم بقى يعني شذوذ فكري؟ أنا مش مقتنع أن في فكر موحد الكل مجمع عليه عشان من يحيد عنه يتقال أنه شاذ، و شذوذ العقيدة دي جديدة، أتفرج على البشر من كل الشعوب و بص على تفاصيل عباداتهم و تقاليدهم و عقائدهم و هتلاقي الدنيا متنوعة أكتر بكتير من تصورك.

يصح أقول اللي أنا عايزه و اللي مش عاجبه يريح دماغه و يغور من هنا

أنت مش ملاحظين أنكم أغلبكم مش جاي يطرح رأيه أنتم جايين تطلبوا مننا نغير رأينا أو نغير الطريقة اللي بنعبر بيها عن رأينا أو حتى نخفيه تماما و منعبرش عنه.

Submitted by m4m on Sat, 03/12/2005 - 14:01.

الحقيقة ياعلاء أنا احترت جدا فى فهمك..انت ابتديت ترد بطريقة عقلانية يمكن النقاش فيها..ثم فجأة تقول :-يصح أقول اللي أنا عايزه و اللي مش عاجبه يريح دماغه و يغور من هنا....؟؟؟؟فالحقيقة أنا قعدت كتير أفكر أعمل ايه...أرد ولا أريح دماغى ولا أغور من هنا...وأخيرا اخترت انى أرد..ليه بقى؟ أولا لان دماغى مش واخدة ع الراحة..ثانيا لأنى زى ماقلت للدمنهورى ممكن أقول بناقص الموقع ده بس أقولها بمزاجى وساعة ما أيأس....عموما نبتدى نتناقش:- انت لسه بدرى عليك ياراجل عشان تزهق..دول يادوب 46 رد يعنى ماحصلتش ربع عدد الردود بتاعة ملحمة السرتنة الخالدة ثانيا سلطتك ككلمة وفكرة جاية من ان موقعك مليان بصوركم وأفكاركم اللى انت ومنال بتحاولوا تقدموها على انها الصح والقدوة.. ثالثا شذوذ الفكر مش معناه فكر جمعى موحد لكن معناه الشذوذ عن مجموعة اطارات فكرية مبدئية(basics)..متفق عليها عند العالم أجمع مثل فكرة الصالح العام مثلا رابعا..أنا لما أقول شذوذ العقيدة ماتكلمنيش عن عبادات البشر لأن العقيدة غير العبادة يا علاء باشا...وأنا طبعا عارف الدنيا مليانة زبالة كتير (فى حدود معلوماتى) أصلى مارحتش أسبانيا ياعم. خامسا... احنا مش بنغير رأيك..لكن انت بتطرح رأيك للنقاش واحنا بنناقشه..لو ده مضايقك يبقى تلغى تسجيل الأعضاء زى الدمنهورى ماقال..لأنه واضح انه فاهمك كويس.

Submitted by alaa on Sat, 03/12/2005 - 14:55.

يا سيدي مش بس بتناقش رأيي أنت بتناقش سلوكي (ازاي عبرت عن رأيي) و هو ده اللي أنا رافضه

يعني أنت قلت بلاش كلمة ملعون أبو الايمان، أنا وضحت كنت أقصد بيها ايه فبرضه بتقولي متستخدمش اللفظ ده، هنا المسألة مبقتش مناقشة في الرأي بقت في كيفية التعبير عن الرأي فهمتني؟ أنا مش بقولك مش من حقك تعلق على طريقتي في التعبير أو سلوكي أنا بس مش عايز أناقش طريقتي في التعبير و مخنوق أن التركيز عليها

أنت قلت ميصحش تقول كذا ردي الوحيد يصح أقول اللي أنا عايزه، لما تقوللي ميصحش ده مش نقض لرأي ده درس في الأخلاق

حلو الكلام، هعيد تاني، ناقش أرائي تلاقيني برد عليك و مهتم بكلامك و محترمك مهما كان موقفك ناقش سلوكي و طريقتي في التعبير هتلاقيني مستحقرك

نعيده أنا فاهم قصدك بوجود سلطة للكلمة، بس مش شايف ازاي تبقى سلطة في ايدي لما يبقى كل حد يقدر يعمل نفس الشيئ، منين السلطة.

و بعدين مش صحيح أننا بنحاول نقدم أفكارنا على أنها الصح و القدوة، أحنا طبعا مقتنعين بأفكارنا و بنعبر عنها، لكن لا بنحاول نكون قدوة و لا قلنا لحد ده الصح و ده الغلط، و هتلاقي أصلا نادر لما بنعبر عن فكر عميق و تحليل و رؤية، المسألة أبسط من كده بكتير، مدونة بنحكي فيها حواديت، نفضفض، قليلا جدا أما نحب نعبر عن موقف واضح أو رأي أو ندلو بدلونا في موضوع بيأثر في حياتنا و شاغلنا، و يا ريت اذا أنت شايف عكس كده تشاورلي فين ادعينا أننا قدوة

و بعدين الموقع مش مليان افكارنا لوحدنا، الموقع مفتوح ﻷافكار الأخرين و ابداعاتهم و كتير منهم مختلف معانا تماما (بدليل تعليقاتكم مثلا)؟

شكرا لتوضيحك مفهومك عن الشذوذ الفكري، كده الكلام له معنى أكتر لكن برضه أسمحلي أختلف معاك، لا أظن أن فيه أفكار أ و مبادئ أساسية متفق عليها، بعض المدارس الليبرالية و الليبرتالية بترفض فكرة الصالح العام (و دي مواقف مختلفة، في اللي مجرد بيشوف أنها فكرة لا يمكن تطبيقها عمليا بدون عواقب وخيمة و يوجد من يختلف اختلاف فلسفي أعمق ولا يؤمن غير بصالح الفرد).

حتى مركزية الانسان و أهمية بقائه فكرة لا يجمع عليها الكل و يصعب حتى الكلام عن الأغلبية فيها من غير ما يبقى كلام مرسل جزافي.

هممم مش متأكد أن التفريق بين العقيدة و العبادة ده صحيح تماما، لكن لن أدعي أني دارس الموضوع ولا فاهم فيه كويس

بص عشان متزعلش نرجع لورا،أصلا ايه الغرض من التدوينة دي؟

الشكوى من تسطيح موقفنا، فقلت أوضح أن مش عشان في جانب من موقفنا أنت مختلف معاه تقوم تختزل كل كلامنا في الحته اللي مش عاجباك، أنا فاهم أن فيه ناس كتير مختلفة معانا في بعض الحريات اللي بننادي بيها أو حتى في كتير من الحريات، أنا بس بوضح أن غالبا في اتفاق برضه و أنه ملوش معنى تتجاهل الاتفاق ده.

هل أنت مختلف معايا في الكلام العام ده؟ هل أنت لما قريت التدوينة ملقيتش أنك مشاركنا الرغبة في واحدة على الأقل من الحريات دي؟

Submitted by m4m on Sat, 03/12/2005 - 15:17.

أتفق معاك ياعلاء...وشكرا على ردك

Submitted by الدمنهوري on Sat, 03/12/2005 - 03:26.

وماله بقه يا عم الدمنهوري عليا النعمة انا كان ليا واحد صاحبي قعد يكلم علاء بنفس طريقتك ما نابه الا ان علاء الأسد ولبوته ولبوات تانيين من غابة العمرانية ناكوه وشتموا ميتين امه ولعلمك لو كان ينفع اتكلم مع علاء بأي ديك ام اسلوب تاني كنت عملت وبعدين هو بيتكلم في مبدأ ان ده موقعه وهو يكتب فيه اللي هو عايزه طب تمام المفروض بقى يلغي تسجيل اليوزرز في الموقع لكن عارف علاء ده عامل زي اللي نفسها فيه وتقول إخيه وبعدين انا قلتلك قبل كده انت ممكن تقنع ابو لهب بانه يشترك في الحركة الصوفية وتقنع كمال الشاذلي انه يشارك في مظاهرات كفاية لكن مش ممكن تقنع علاء ان الاسلام دين محترم وانه يغطي لحم مراته ومرتضى منصور يحييكم ويقدم لكم قرص طعمية قبل الاكل وقرص طعمية بعد الأكل والاسعاف موجودة قدام المحل

Submitted by m4m on Sat, 03/12/2005 - 10:02.

ياعم الدمنهورى..باقدم احتراماتى ليك وللجميع وأنا ماقصدتش حاجة وحشة عليك..لكن اسمح لى أنا بطبعى ماأحبش ألجأللشتيمة والأسلوب ده الا لما أبقى عاجز عن النقاش...بس عايز أقول لك حاجة مش نفاق لحد لأنى ماعرفش علاء معرفة شخصية لكن اللى عايز أقوله ان مايصحش نشتم مراته بالشكل ده..وكونه ناشر صورها بالمايوه أو غيره ده مايديناش الحق فى شتيمتها شتيمة مخلة زى دى..هى برضه لابسه هدوم مش متصورة عريانة ملط...دى حاجة..الحاجة التانية ان يوم ماعلاء يزودها وماقدرش أتواصل معاه فى الحوار بشكل حضارى يبقى بناقص الموقع ده.."لكم دينكم ولى دين " لكن هو لسه مطنش ومش بيرد عليا.....واللى أنا فاهمه من متابعة الموقع ان علاء لازال يعلن أنه مسلم....أخيرا و مع كل تقديرى ليك الا انى مش فاهم الحقيقة ايه حكاية مرتضى منصور دى وايه قصدك منها.

Submitted by Ahmed1406 (not verified) on Wed, 30/11/2005 - 06:43.

إلى m4m

والله عليك ىور يابني

Post new comment



The content of this field is kept private and will not be shown publicly.


*

  • You may link to images on this site using a special syntax
  • WikiText is converted to HTML (supported WikiText formatting will show in the long tip format).
  • You may write mixed Arabic and English freely, line direction will be computed automaticaly