سرتن سرتن في أي مكان..صحرا ان كان أو بستان

Submitted by Manal on Wed, 05/10/2005 - 16:00.

ما هو أصله يوم باين من أوله

يبتدي يومي المنيل اللى لا باينله أول من آخر بصحيان بدري علشان اكمل اوم البرزنتشن..بوادر دور برد من يوم الجمعة لا عايزة تيجي و لا عايزة تغور، بس منكدة عليا عيشتي و مخلياني مش عارفة اركز..البرزنتشن لسه مخلصتش، احساس بايخ اوي ذي اللي عنده امتحان و ما ذكرش من أول السنة..يا ربي هو احنا مش هنخلص من الحكاية دي بقه.

ميعاد الطيارة 2 الظهر، مسافرة على الإيطالية، ترنزيت صغير في روما (50 دقيقة) و بعدين صوفيا (بلغاريا) اوصل هناك على 9 بالليل واخد قطر أو أتوبيس 7 ساعات لفارنا.

اوصل مطار القاهرة متأخرة شوية، مش مهم المهم أن الطيارة بتاعتي هتطلع متأخرة و 95% مش هلحق طيارة صوفيا.

بعد محاولات عديدة فاشلة لتحويل سفري على أي خط طيران تاني، ينصحني مسئول أليطاليا أني أروح و اجي الفجر اخد طيارة تانية عن طريق ميلانو. أوافق ما فيش حل تاني. بس على بال مانخلص الحكاية دي و يشوفولي توصيلة على بيت امي (في مدينة نصر..ما أنا مش هرجع الهرم تاني)، يكون دور البرد تعمق و تفشى و توغل..اروح اكلم المنظمين و اقولهم على معاد وصولي الجديد، يوعدوني أنهم هيحجزولي طيارة من صوفيا لفارنا و اخش انام. اصحى اعمل البرزنتشن بعد ما يطلع عيني مع اوبن اوفيس امبريس..أول مرة استخدمه، و يبعتولي أن ما فيش أماكن على رحلات صوفيا - فارنا..اشمعنى يعني حظي هيتغير دلوقتي

اروح المطار، زكام فظيع، صداع عنيف و مغص بالمرة,,مش عارفة ازاي هستحمل ضغط الطيارة. اوصل المطار و اقابل واحد من موظفين وردية الضهر، يحاول يعوضني بأنه يقعدني على صف بوابة الطوارئ علشان بيبقى بعيد عن الصف اللي اقبله و مريح، و يسيبني اختار الكرسي اللي يعجبني..جنب الشباك عاليمين.

واحد مصري قاعد جانبي، ضخم الجثة عريض المنكعين، يسند عالمسند اللى ما بينا و لا كأني حاطة إيدى، اشيل إيدي..بالتأكيد مش قصده حاجة

نشتغل فالأزرق بعد ما الوجبة تخلص و يطفوا أنوار الطيارة. كل ما أنعس أفوق على دراعه ملامس دراعي..كل مرة حاجة زي كده تحصل اقول لنفسي انني حساسة زيادة عن اللزوم و عندي بارانويا، و احاول اعدل وضعي و انام تاني..لكن ما فيش فايدة، و بعد شوية تتضح الصورة و اخد بالي ايديه فين..اتاري الراجل شغال مع نفسه من الصبح، هما مش طفوا النور يبقى خلاص

حتى الطيارات بقيت مواصلات عامة لازم الواحدة تبقى مصحصة فيها لكل واحد جنبها و لا واراها. يصعب علي الراجل: هتنزلهم خلاص علشان دراعك لازق في دراعي؟؟

احاول اطنش بس مافيش فايدة..مش عارفة استريح و انام، جسمي متخشب و حاسس بكل حركة بسيطة حواليه. يا عم ارحمني حرام عليك دا أنا ادامي يوم مش باينله آخر..يا ربي مش عايزة اتخانق. أعدل قعدتي بشكل مفاجئ ياخد باله أني صحيت و يشيل إيده من على بتاعه لاكن ما يبطلش محاولات أنه يفضل لامس دراعي.

ما أطيقش و أطلب منه يوسع شوية، يوسع و يحاول يرجع تاني كل شوية..مافيش دم خالص. لحسن الحظ ينوروا الطيارة و يطلبوا عدل الكراسي علشان حننزل خلاص..

ميلانو 4 أكتوبر - 8:40

Trackback URL for this post:

http://www.manalaa.net/trackback/583
( categories: a7a department | manal )
Submitted by الدمنهوري on Sun, 23/10/2005 - 01:26.

في الحقيقة انا سعيد جدا بكل اللي انكتب في الموضوع ده واللي كشف لي مدى انفعال المصريين بالالفاظ الخارجة والحقيقة احب اهني نفسي اولا واهني الست منال الامورة ثانيا على النزال الرائع الذي تمخض عن وصول البوست لاعلى ترتيب بالنسبة لعدد الردود والذي اسفر بدوره عن ازالة الترتيب من الموقع. هي دي بقى الديمقراطية والشفافية يا اسطى علاء واود ان اعلمك انني كنت انتظر ببالغ الشوق ازالة هذا الترتيب من الموقع حيث ان الترتيب ببساطة معناه حصول بوست اباحي سيئ الالفظ ومكتوب من السيدة حرمك على اعلى بوست هو دعاية اكثر من سيئة للموقع وقد كان. ولو كان عندك شجاعة فعلا كنت تركت كل شيئ كما هو ولكنك مثلك مثل الحكومة ياللي لعنت ام الحكومة بتتشدق بكلام غير موجود فيكم وزيك زي المعارضة اللي عاملة تحالف اجوف من المعنى حيث ينتخب اليساري التيار الاسلامي وينتخب الاخوانجي الوفد في اعجب مفارقة في التاريخ. اهنيك يا اشرف رجال مصر يا علاء واهنيكي يا سليلة الحسب والنسب يا منال واعتذر لكل من سببته فقد كان ذلك لمجرد رؤية رد الفعل وشكرا

Submitted by alaa on Sun, 23/10/2005 - 02:36.

مش عارف أقول لفخامتك ايه يا أعمي يا أهبل، متبص كويس يا روح طنط،

دي مدونة يعني في عدد ثابت من التدوينات بيبان على الصفحة الرئيسية و الأحدث هو اللي بيبان، لما تدوينة تقدم بتسقط و تقدر توصلها عن طريق الصفحات المتتالية اللي تحت (بص على الصفحة الرئيسية تحت خالص و هتلاقي أرقام و next و previous).

و البتاعة اللي فيها أكتر تدوينات لاقت تعليقات مش بس لسه موجودة، كمان معمولها رابط من القائمة الرئيسية، جرب كده تدوس على Us و بعدين تدوس على Top 10 commented posts

و الرابط المباشر لصفحة الترتيب اهه يا سيدي

http://www.manalaa.net/top_10_commented_nodes

طبعا اللي أسفر عن ازالة الترتيب من الصفحة الرئيسية هو أن في تدوينات تانية اتنشرت

المصيبة أنك عمال تتخانق مع شخصيات وهمية بتقوم بسلوك وهمي في دماغك بس، و تقريبا كل تعليق فيه افتراض جزافي طلع من طيز أمك و مهما نشرحلك أنك أنت و اللي جابوك حمير مفي فايدة

أنا كل أملي سيادتك تتنيل تموت قبل ما تلوث البشرية بتراثك الجيني، خلينا نتطور بقى

و النبي يا رامي تفسرلي ازاي نظرية النشوء و الارتقاء فيها مساحة لظهور كائن زي الدمنهوري من غير الفصيلة البشرية ما تفني في يوم و ليلة.

Submitted by الدمنهوري on Sun, 23/10/2005 - 13:02.

طبعا حضرتك لو حلفتلك بالبقرة والا بالفيل والا بالنار عمرك ما هتصدقني لكن كل اللي انا كنت عايزه اخليك تاخد الثقة في نفسك وترجع تشتم تاني وقد كان ما انا شايفك نازل شتيمة في كل من تقل خبرته في دروبال عن حضرتك فقلت طب ارميله واحدة غباء وشوف هيعمل ايه واديك رديت في اقل من ساعة ههههههه وانا مش عارف فعلا ازاي يتواجد كائن زيي وزيك في نفس الوقت وبرضه مش عارف امك كانت بترضعك ايه علشان تطلع بهذا القدر العجيب من التعريص والوساخة واديك ابتديت تشتم زيك زيي فانا كمان من حقي اشتمك واشتم دين امك كل اللي عايز اعرفه هو فين ابوك في كل اللي بيحصل ده انا عرفت انه كان ممسوك في السجن قبل كده بس مش عارف هل هي قضية نضال والا كان بيسرح امك

Submitted by alaa on Sun, 23/10/2005 - 13:51.
ما انا شايفك نازل شتيمة في كل من تقل خبرته في دروبال عن حضرتك

لا يا بوب أنا نازل شتيمة في كل اللي مش عاوز يفتح عينه و يشغل دماغه، الموضوع مش عاوز معرفة بدروبال عشان الواحد يفكر يدور شوية الأول قبل ما يلقى اتهامات.

و شغال شتيمة من أول مرة دخلت الموقع و بعدين جاي دلوقتي تقول من حقي أشتم بقى.

و بعدين يا بتاع حاول تفهم أنك على النت، نيتك من الكلام لا معنى لها و لا قيمة لأن الكلام هيفضل موجود لسنين و سنين، المهم معنى الكلاام فقط و سياقه في وسط التدوينات و التعليقات.

و اذا كنت معتبر كراهية الغباء دي تهمة يبقى اه أنا جاني يا سيديـ أنا معنديش أي تعاطف و لا صبر على الغباء الاختياري.

Submitted by Anonymous (not verified) on Sun, 23/10/2005 - 16:36.

و لو إني موش بحب الشتايم حتى لو نرفزنا واحد عجيب مريب زي دمنهوري ده بس برضه عجبني جدا قولك يا علاء عن "الغباء الاختياري"

حلو قوي

دول فئة (الأغبياء باختيارهم و الواحد من دول شعاره (اخترت أن أكون غبيا و هتافه في المنتديات (الغباء التام أو الموت الزؤام و حيوانه المفضل هو ال ؟؟؟؟

ما حدش يشتم الحمار - أنا بجد بحب الحمير و باعتبرها لطيفة و مستحملة البشر بالذات من عينة دمنهوري و أمثاله

ميرا سور

Submitted by BOIG (not verified) on Sat, 22/10/2005 - 04:49.

خلاص الحياء راح البنات و الولاد بيتكلموا على موضوعات اباحية و للاسف بالفاظ سوقية

ده يوضحلنا ان يوم القيامة قرب

ياناس اتقوا ربكم و قوا انفسكم النار ربنا يهديكم

حاولوا تفكروا كويس ايه الصح من الغلط قبل ما تكتبوا موضوع و ترودوا عليه كم الالفاظ الخارجة و الشتائم كبير, هل دينكم ان كنتم مؤمنين فعلا يقولكوا اعملوا كده

الله يهدى الجميع

Submitted by Anonymous (not verified) on Sat, 22/10/2005 - 20:41.

صح القيامة قربت والدليل وجود واحد زي الدمنهورى واللي بيحصل في الاسكندرية ولو كان اللي بيتكلم هو العرص بتاع الطيارة كان الناس قالت اشطه احكي كمان الحل مش في جيلنا بل ثي الجيال القادمة لما العقول تنضف

Submitted by Anonymous (not verified) on Thu, 20/10/2005 - 05:06.

بالمناسبة -افتكرت جزء في رواية صنع الله ابراهيم اللجنة لما الراوي كان في الباص و شاهد واحد بيضايق واحدة - تحرش يعني - و الكل شايف و ساكت و الست متضايقة

فوجه الراوي كلامه للراجل المتحرش - و قال له بما ان الست متضايقة من اللي بتعمله فهنا تتوقف حريتك و لازم تحترم رفضها لهذا التحرش حتى لو لم تصرح بذلك

موش فاكرة النص بالضبط ها ادور عليه و انقله لكم

Submitted by Anonymous (not verified) on Thu, 20/10/2005 - 05:01.

في السعودية 4 شباب حاولوا يغتصبوا بنتين محجبتين في احد انفاق عبور المشاة و صوروا ده بالتليفون - اللي بكاميرا - و اتوزع الكليب - عبر البلو توث - على ناس كتير طبعا بعد ما تم اخفاء معالم الاربعة الرجالة اغرب حاجة بقى ان الناس تركت الموضوع و قعدت تقول البنتين ايه اللي ممشيهم لوحدهم في الشارع ؟؟

و ناس تقول ايه مطلعهم من بيتهم اصلا و بالليل الخ الحكاية دي بتدل ان الناس عندها ازدواجية كبيرة و كمان بتقلب كل حاجة ضد المرأة

الصراحة انا قريت موضوع منال - انا بنت بالمناسبة - و مالقيتشي فيه حاجة بايخة و لا خارجة - و لو اتعرضت لموقف مشابه و عندي موقع ها انشرها علشان المجتمع المتناقض ده يفوق

باي

Submitted by Manal on Thu, 20/10/2005 - 12:41.

تقدري يبقى عندك موقع/مدونة/بلوج تنشري فيه المواقف البايخة و الكويسة عن طريقنا أو من بلوجسوم

Submitted by BOKASH (not verified) on Wed, 19/10/2005 - 13:17.

انتم لسة بتتكلموا فى الموضوع دة......يا ناس اختشوا و خلوا عندكم دم و اكلموا فى شئ مفيد.

يا دمنهورى راسلنى على : steigolf@link.net

Submitted by accocie@drupal.org on Wed, 19/10/2005 - 06:53.

يعنى لحد دلوقتى فيه ميه و أربعتاشر تعليق, مفيهمش تعليق واحدة من بنت !!( حتى التعليقات مجهولة المصدر, مفيش أى إشارة انها من بنات)!! مع إن إللى كتب التدوينة منال..و الموضوع وارد و بيتكرر مع منال و معايا و مع كل واحدة مع إختلاف الأماكن..! سبنا كل ده, و دخلنا فى الدين و الطوائف و سفر المرأة و الزى الشرعى و الناس المثقفة و النخوة..!و الموضوع كله إن الراجل تعدى على حقوق منال لأنه خلاها طرف فى حاجة هى متحبش تكون طرف فيها.التحرش الجنسى وارد فى كل بلد فى الدنيا..بس فى مصر التحرش و الكبت زيادة قوى عن اللزوم,و بيزيد مع زيادة الستاير و الخيم المنتشرة فى الشوارع اليومين دول.(ثقافة الممنوع مرغوب) و التعدى على الحقوق برضة زايد,يعنى زى ما واحد ممكن يعاكس منال او يتحرش بيها, أكيد كمان فى ناس ممكن تعلق على شعر علاء و تسمعة كلمتين, صح؟ ده إللى بيزعّل, لإنه بيحسس الواحد انة غريب..غريب فى بيتة! إللى عاجبنى فى منال, إنها كتبت الموضوع بسخرية تامة , و ملعبتش دور المواطنة المصرية المضطهدة الغلبانة إللى بتتعرض كل يوم لتحرش و تعدى الرجل (رغم أنه وارد).. و إللى عاجبنى فى علاء أنه نشر كل التعليقات كالعادة.. و إللى لسة مستغربة منه, ليه مفيش بنت علقت على الموضوع

Submitted by alaa on Wed, 19/10/2005 - 10:14.

أولا أحنا لما بنتكلم عن حاجة غير المظاهرات عدد القراء بيقل جدا

، ثانيا العركة بدأت بعد نشر الموضوع بمدة طويلة و في ناس كتير كانت قرأته خلاص.

و فيه ناس بتقرأ المقدمة اللي على الصفحة الرئيسية أو المجمع و مبتقراش الموضوع الكامل و موضوع منال بيبدأ ببطء و يتكلم عن ملل حياتي عادي (و بينتهي برضه بملل حياتي عادي، هو موضوع التحرش ده بقى كده في بلدنا)، و في ناس أصلا مطفية و غالبا مش واخدة بالها أن المواضيع بيبقالها بقية.

Submitted by zede7ly on Wed, 19/10/2005 - 02:27.

تابعت بكل اهتمام الحدث العظيم الذى وقع للعظيمة المناضلة منال كما تابعت كل التعليقات على هذا الحدث و قد امنعت النظر كثيرا فى كل ما كتب من افكار و سباب و قد استخلصت من ذلك عظمة الشعب المصرى و قدرتة العظيمة على التعبير و بطريقة عصرية عما يجيش فى صدرة من افكار معبرا عن ذلك بارقى و احدث الالفاظ و العبارات بدا من سرتن سرتن و انتهاءا بكل ما جاء بتعليقات الشام الهجام الدمنهورى و الذى اثرى هذا النقاش بافكارة التقدمية الرجعية و الفاظة المعبرة الخلاقة الا اننى لا يسعنى الا ان اتوجهة اليكم جميعا بنصيحة مفادها "ابعدوا عن الدمنهورى فمن الواضح انة شتام هجام موقف بتاعة تمام ممكن يدى من ورا و كمان من قدام " و عجبى عليكى يا مصر

Submitted by Bokash (not verified) on Mon, 17/10/2005 - 13:44.

لزم يكون فى حاجة عند البنت اسمها الحياء الذى يجعلها تنتقى الفاظها و تتخير من الموضوعات ما يفيد الناس فأسم البانر-عفوا- سوقى و لا يصدر من انسانة مثقفة على خلق.

فيقول الله فى محكم اياته"ما يلفظ من قول الا لديه رقيب عتيد" و يقول الرسول صلى الله عليه و سلم "و هل يكب الناس على وجوههم فى النار الا حصائد السنتهم"-

الافضل تدخلوا منتديات البالتوك و شاركو فى غرف حوار الاديان ابحثوا عن غرفة مسلم كريستيان ديالوج بقسم الشرق الاوسط

والدمنهورى بيكلم كويس بس بيشتم كتير جدا و لو ممكن يراسلنى على الإمال هدانا الله و اياكم

Submitted by alaa on Mon, 17/10/2005 - 14:51.

ما قلنا محناش مثقفين، و بعدين البال تالك ده بروتوكول مغلق و ملوش برامج حرة مفتوحة المصدر عشان نستخدمه.

Submitted by ألِف (not verified) on Tue, 18/10/2005 - 00:27.

غالبا للتفريق بين النوع الآخر من مستخدمي إنترنت الأميين.

في كل تعليقاته الدمنهوري يقّول الناس كلام و يأوله على مزاجه و يعترض عليه! مسكين فعلا.

فضح السلوك الخاطئ هو وسيلة لمقاومته، لكن الحالة اللي بلدنا فيها دليل على سيادة عقلية البحيري. و غاليا هو غير مقتنع بما يقول و لكن يكتبه على سبيل جر الشكل يعني من العيال البُق العيّانة.

"انا يا اخويا راجل وفرحان ببتاعي وباخد بالي منه وباحلق شعري قصير او اقرع علشان الناس تقول عليا راجل" طبعا واضح مين اللي عنده مشاكل في الهوية الجنسية.

Submitted by الدمنهوري on Tue, 18/10/2005 - 10:27.

ما انا عارف ان اللي من عينتك جاموسة وما بيفهمش من التلميح وهو انت لو كان في وجهك نظر كنت دافعت عن واحدة كاتبة بوست زي ده انا كنت ناوي اشرحلك انا اقصد ايه بكلامي لكن والله ما انا شارح ولعلمك اكبر جزاء للحمار انك تسيبه حمار زي ما هو واسوأ مصير للمعرص انه يعيش طول عمره معرص وأليف من غير ما حد يفهمه انه معرص أليف

Submitted by Manal on Tue, 18/10/2005 - 11:25.

أنت كده زودتها آوي يا ألف، و زعلت الراجل منك و اهه اتئمص و مش هيشرحلك

أنا رأي تنزل ركبة ثني و تبوس القدم و تبدي الندم على غلطتك في حق الغنم

Submitted by Anonymous (not verified) on Tue, 18/10/2005 - 11:59.

الحمد لله انه مش هايشرح له .. كان هايدمره ..؟

Submitted by الدمنهوري on Mon, 17/10/2005 - 14:50.

طبعا باشتم كتير اصل دي يا خويا عالم جبلات وجتتها منحسة لما تكتبلهم تفسير بن كثير ولا حيتأثروا اذا كان بكل اللي مكتوب ده برضه فيه ناس بترد عليا بمنتهى البجاحة

Submitted by Anonymous (not verified) on Mon, 17/10/2005 - 16:47.

يااستاذ دمنهورى .. يادمنهورى بيه مش معنى ان لسانك طويل وبتشتم ان كلامك صح .. الشتيمة يادمنهورى بتخبى وراها ضعفك وضعف حجتك .. وبعدين يااخى يادمنهورى من حق اى حد يعلق على اى موضوع .. الموضوع التافه بالنسبه لحضرتك قد لايكون تافها بالنسبة لشخص اخر ، ثم انت ياعم راجل بتاع نسوان ومقطع السمكة وديلها ومش محتاج تسرتن .. سيب الناس تعيش يادمنهورى وانت عيش زى ماانت عاوز .. طب بذمتك الشتيمة اللى كاتبها دى كلها مش اوسخ من اللى عملة الراجل مع منال فى الطيارة .. احكم انت على نفسك ..؟

Submitted by Anonymous (not verified) on Mon, 17/10/2005 - 09:19.

اللى فاقعنى صحيح هو الربط بين العادة السرية وبين الاخلاق بينما الاخلاق تتغير وتتبدل من زمن الى زمن ومن مجتمع الى مجتمع ومن طبقة الى اخرى بينما السرتنة او دعونا نسميها الجنس لم ولن تتغير منذ بدء الخلق ، الاخلاق اجتهاد عقلى قد يخطئ وقد يصيب بينما الجنس غريزة ثابتة لاتحتمل المحو ولا الالغاء ،

لماذا المبالغة وربط السرتنة بالدين او الجنس عموما بالدين بينما رجل الدين يمارس الجنس والرجل الملحد ايضا يمارس الجنس - الرجل /المرأة - طبعا رجال الدين لايمارسون العادة السرية لان اغلبهم متزوج من اربعة نسوان .. يعنى الراجل الملتحى بتاع محلات التوحيد والنور كان متزوجا من سبعة وعشرين امرأة فهل يتوقع احدا من هذا الرجل ان يمارس ايضا السرتنة - الامر الاخر الذى يجب الاشارة اليه بوضوح ان البنات ايضا يمارسن العادة السرية ويعرفن جيدا ممارسة الجنس مع النفس بل احصاءات لايعلنها المجتمع تقول ان المرأة فى مصر تمارس السرتنة اثناء الزواج بمعدلات تفوق غير المتزوجات .. يعنى ياست منال مش الراجل بس هو اللى بيسرتن .. مش كده واللا اية ..؟

Submitted by الدمنهوري on Mon, 17/10/2005 - 14:45.

اللي فاقعني انا انك بتقول على السويركي راجل دين علشان مربي دقنه وعمال كمان تسفسط في امها وتفهمنا ان الموضوع موضوع فهم للاخلاق والغريزة طب نغير الموضوع لعلمك انا عاوز اقولك على حاجة انا شفت برنامج عن السويركي في التليفزيون جايب نسوانه اللي كان متجوزهم والعجيب ان كلهم اتكلموا عليه كويس مع ان البرنامج كان هدفه يطلع صورته زفت والبنات كلهم اتكلموا عليه كويس بس ده كله ميمنعش ان واحد متجوز يسرتن عرفت بقى انك بتتكلم في الهوا اساسا

Submitted by Anonymous (not verified) on Mon, 17/10/2005 - 16:38.

يااستاذ انا ماقلتش على السويركى راجل دين انا قلت راجل ملتحى يعنى عامل نفسة راجل دين وبعدين اذا كانت النسوان بتاعته قالت انة كويس يبقى خلاص كل واحد كويس ومعاة ملايين وبتاعه واقف على طول يتجوز خمسمية وخمسين بنت ونرجع بقى تانى لعصر الجوارى ..؟

Submitted by alaa on Mon, 17/10/2005 - 11:06.

شاورلي و النبي على الحتة اللي منال قالت فيها أن السرتنة عمل غير أخلاقي؟

أولا هي ما قالتش على أي عمل أنه أخلاقي ولا لأ، اقرأ الموضوع تاني مفيش أي حكم أخلاقي بالمرة، واحدة بتحكي على حاجة حصلت و ضايقتها.

ثانيا اعتراضها كان على التحرش بيها، لما تعمل فعل جنسي في المواصلات و انت بتتلزق في اللي قاعد جنبك، ده اسمه تحرش، و أظن سيادتك عارف التحرش كويس و أكيد فاهم أن أحنا واحد من المجتمعات اللي البنات بتواجه فيه التحرش الجنسي في كل المساحات العامة، الشارع، المواصلات، طوابير أي حاجة، الخ

Submitted by Anonymous (not verified) on Sun, 16/10/2005 - 22:50.

الواد الدمنهورى ده علية دماغ زى الجزمة القديمة ده غير انه كداب ومنافق لو عايز تفهمنى انك مابتضربش عشرات يادمنهورى تبقى تعبان وعاوز تتعالج ولو مش عارف ان ضرب العشرات او السرتنة مالهاش اى علاقة بالدين ولابالاخلاق تبقى عبارة عن جاموسة لونها بنى بيحلبوها تنزل شوكلاتة باللبن السرتنة يادمنهورى يافلاح فعل انسانى صحيح ومريح ومحاولى ربط الدين بكل حاجة فى دين ام الدنيا بقت حكاية مملة وسخيفة وبنت وسخة وفعلا بقى .. احه يادمنهورى ياسخامة يالطامة ياللى اسمك اخلاق ..؟

Submitted by الدمنهوري on Mon, 17/10/2005 - 14:01.

ياخول هو انا قلت ما باضربش عشرات والا معترض ما بروح امك اقرا التعليقات انا اعتراضي على كتابة الموضوع بالشكل العلق ده ولصقه بالمصريين وكان المصريين هما الوحيدين اللي بيسرتنوا وبعدين مش انا اللي ربطت الكلام بالدين ده واحد متناك سأل هو الراجل ده ملتحي والا لا وبعدين من ناحية فلاح طبعا فلاح مش معرص زي ناس

Submitted by Explorer (not verified) on Wed, 19/10/2005 - 01:07.

Enta ya 2bn el weskha ya m3a2ad ya tarbeyet el kelab... ghoor be3o2adak 3ana.. mantoo eli kharabtooha ya awsakh

Submitted by الدمنهوري on Wed, 19/10/2005 - 02:22.

انا اللي معقد يا ابن الزانية يا تربية الشراميط والمعرصين اللي زيك كده بيسموهم بالعربي ديوث وبعدين انا حر اكتب اللي انا عايزه في المكان اللي انا عايزه انشاالله حتى على صدر امك طالما ان صدرها مشاع

Submitted by Manal on Tue, 18/10/2005 - 11:34.

شاورلي أنا فين حصرت الموضوع ده على المصريين طالما دي الحاجة اللي مضايقاك آوي كده

أنا حكيت حاجة حصلتلي، لا كنت بتكلم عن ظاهرة عامة و لا كنت بحلل سلوكيات المصريين

Submitted by msameer@foolab.org on Mon, 17/10/2005 - 19:46.

ما تحترم نفسك يا كلب !

مانا ممكن اغلط فيك برضو

Submitted by الدمنهوري on Mon, 17/10/2005 - 21:45.

انا كلب يا معرص والله انتم ما انتم رجالة انتم شوية حثالة قال وايه هي دي النخبة احه يا نخبة

Submitted by msameer@foolab.org on Tue, 18/10/2005 - 20:53.

لا يا راجل بالراحة على نفسك لا يطق لك عرق !

Submitted by Anonymous (not verified) on Tue, 18/10/2005 - 12:04.

ياجماعة دى مش طريقة مناقشة .. كلب ايه .. ومعرص ايه .. انتوا فرحانين بقلة الادب .. ماتختلفوا من كلب ومن غير معرص .. ؟

Submitted by msameer@foolab.org on Tue, 18/10/2005 - 20:55.

سيبه

واحد فرحان بكام كلمة لسه متعلمهم قريب

و كما قال الشاعر

لو كل كلب عوى القمته حجرا ... لصار الصخر مثقال دينار

سيبه اصل هو مش عارف انه لما بيشتم اهلى كانه شتم اهله بالضبط

Submitted by alaa on Mon, 17/10/2005 - 14:48.

أحنا قلنا فين أن الموضوع ده حكر على المصريين؟ ولا أنتوا بتتخانقوا مع حاجة في دماغكم؟

من أوائل التعليقات كان رابط لحدوتة مشابهة في نيو يورك، و التحرش الجنسي في المواصلات العامة شائع جدا في دول أمريكا اللاتينية مثلا. و طبعا شائع جدا جدا جدا في مصر.

Submitted by Anonymous (not verified) on Mon, 17/10/2005 - 16:55.

ياعم التحرش موجود فى كل بلاد الدنيا .. طول مافيه راجل ومره هايبقى فيه تحرش ، ده فيه نسوان بتتحرش بالرجالة والاغرب ان بعض العلماء اكتشفوا ان هناك فصائل عديدة من القردة تعرف التحرش الجنسى .. هو الدمنهورى اللى بيدور على اى كلمة عشان يشتم فى الناس .. على العموم ربنا يسامحك انا مش هااشتم زيك ومش هاارد على قلة الادب .. التحرش الجنسى موجود فى كل الدنيا وعلى فكرة ليس مرتبطا بالكبت الجنسى انه سلوك تتصف به بعض الكائنات واكرر مرة اخرى هناك نساء تتحرش بالرجال .. يارب الدمنهورى مايشتمنيش يارب ..؟

Submitted by الدمنهوري on Mon, 17/10/2005 - 21:43.

الشتيمة اللي انت شايفها دي بقت طريقة من طرق التعبير عن الرأي وانا شايف ان الموقع هنا ما حدش ما انشتمش فيه من اول الكناس في الشارع حتى حسني مبارك اتلعن سلسفيل جدوده وانا هاشتمك ليه طالما مش معارضني لكن اي حد يعارضني حاشتم امه اصل انا ضعيف الحجة وخالي من المضمون وانت عارف الاناء الفارغ هو اللي بيعمل الدوشة

Submitted by Manal on Tue, 18/10/2005 - 11:37.

كناس شارع ايه اللي اتشتم؟؟

Submitted by alaa on Mon, 17/10/2005 - 19:33.

صحيح التحرش في كل مكان بس لا يمكن انكار أنه منتشر في مجتمعات أكتر من مجتمعات أخرى، و أن في مجتمعنا مش بس منتشر ده كمان بيلاقي قبول و حماية و استهبال و استنطاع

و صحيح في ستات بتتحرش لكن لا يمكن انكار أن الغالبية العظمى اللي بتمارس التحرش الجنسي من الذكور

اسأل نفسك و اللي حواليك كده، في كام ذكر مصري متحرش بواحدة أبدا أبدا أبدا، و في كام واحدة محدش تحرش بيها أبدا أبدا أبدا.

Submitted by hassan (not verified) on Sun, 16/10/2005 - 15:12.

Great blog! Keep on writing and don't worry about idiots like Damanhoury. They want women to shut up and be the obedient sex objects that they were raised ot expect. People like him don't have issues at all with the behavior of the guy who was sitting next to you, but are so intimdated and threatened by a woman speaking frankly about an issue she went through.

Submitted by الدمنهوري on Mon, 17/10/2005 - 14:08.

ما انا عارف انك حمار ومش حتفهم علشان انت راكب الحمار بالمشقلب وبتتفرج على الدنيا من على ضهره انا كنت هاكتب نفس الكلام لو كان واحد راجل علق لقى واحدة بتحك فيه في الاتوبيس وكتبه على موقع زي ده

Submitted by hassan (not verified) on Tue, 18/10/2005 - 15:13.

يا سلاااااااااام

واحد راكب اوتوبيس و واحده بتحك فيه

حلوه دي اوي

و بعدين حسن ملافظك يا حيوان

Submitted by mohamed mohee on Sat, 15/10/2005 - 23:19.

السلام عليكم صدقينى الى انتى قولتية دة عيب اوى وعيب من اى شخص مسلم بنت أو ولد دى نقطة

النقطة التانية ان الراجل لو كان شايفك على الزى الاسلامى عمرة فى حياتة ماكان قرب ليكى لان ربنا سبحانة وتعالى بيقول فى القران الكريم بسم الله الرحمن الرحيم::إن الله يدفع عن الذين آمنوا::صدق الله العظيم وفى رواية اخرى إن الله يدافع عن الذين آمنو::صدق الله العظيم فياريت نفكر فى ديننا ودراستنا وحاجة ننفع بيها فى دنيانا واخرتنا بدل الكلام دة لان اولا ماديتناش معلومة مفيدة ولا سيرة حياتك تهم حد لانك مش شخصية مميزة ولا عالمة فى علم معين لكى نتابع سيرتك بهذة التفاصيل

راجعى نفسك الحياة أهم من كدة :) ربنا يهديكوا ويهدينى للطريق الصح قولوا امين :)

Submitted by Manal on Tue, 18/10/2005 - 11:48.

عيب آوي اللي أنا اقولته؟؟ و مش عيب خالص اللي هو عمله؟؟ ولا أكمنه راجل يبقى عداه العيب؟؟

و بعدين أنت أيش عرفك أنا كنت لابسه ايه؟؟ و ايه علاقة ده بكوني مسلمة ولا لاء ..يعنى لو واحدة مسيحية جرلها كده يبقى مفيش مشكلة

لحد آمتى و لحد فين هتقفوا تدافعوا عن بعض و تدوروا على شمعات تعلقوا غلطكم عليها

Submitted by Anonymous (not verified) on Mon, 17/10/2005 - 09:23.

يامحمد يامحيى

ماتنساش بعد ماتصلى تسأل ربنا هو خلقنا بغريزة الجنس لية وماتنساش كمان تقوله يسامحك على العشرات اللى ضربتها واللا انت مابتهيجش ومالكش فى الموضوع من اصلة .. احتمال ..؟

Submitted by alaa on Sun, 16/10/2005 - 19:19.

و انت ايه بقى اللي خلاك تفترض أنها مسلمة أصلا؟

Submitted by Shankah Halabulla on Sun, 16/10/2005 - 19:54.

فى الحقيقة الرسالة الأصلية ساذجة وردك عليها ياعلاء أكثر سذاجة. إنتم مشخبطين أساميكم فى كل حتة ومن السهل إفتراض أنهى ديانة مكتوبة ليكم فى البطاقة الشخصية.

السؤال الحقيقى هنا ليه عيب نتكلم فى موضوعات زى ده. إيه الغلط فى مناقشة تصرفات وأخلاقيات الراجل اللى ضايق منال. ليه بنحشر الدين ونخلط بينه وبين العادات والتقاليد. إلخ إلخ.

Submitted by alaa on Mon, 17/10/2005 - 00:12.

الدين مش بالبطاقة

Submitted by الدمنهوري on Mon, 17/10/2005 - 14:15.

طبعا الدين بالمزاج والدماغ وبالمنيكة والتعريص مش بالبطاقة قول لي بس يابوب انتى من انهي ملة علشان اعتنقها مش انتوا برضوا بتحللوا الجنس للناس اللي فوق التمنتاشر سنة لو كان بموافقة التلات اطراف وبتقطعوا الصابع الوسطى للي بيضرب عشرة في الطيارة

Submitted by alaa on Mon, 17/10/2005 - 14:57.

الجنس اللي غصب عن عين أحد الأطراف غير مقبول الجنس اللي كل الأطراف موافقة مش شغلي و لا شغل أي حد مش مشاركهم.

Submitted by Anonymous (not verified) on Thu, 20/10/2005 - 14:07.

الحقيقة بعد اسبوع قراءه لدى راى واحد فى الدمنهوري مباحث ونود ان نشكر الاجهزه المعنيه على اشتراكها في الحوار السوال هو هل قلة القدرة على الحوار سبب لسب الاهل الا يمكن ان يكون الحوار بدون امك و ابوك يا اخ دمنهورى ام هي التعليمات و تمنياتي لك باداء جيد و رضا روءسائك

Submitted by الدمنهوري on Mon, 17/10/2005 - 15:16.

طب هو انا قلت حاجة بالغصب انا عايز اللي على الكيف ظبطنا نسوان بمزاجها يا تنين وانا اعتنق ديانتك على طول واسميك اله التعريص كمان

Submitted by Shankah Halabulla on Mon, 17/10/2005 - 02:25.

وطى صوتك إوعى حد مكفراتى يسمعك يطلقك من مراتك ويحلل دمك وينتهى بيكم الأمر بالهجرة لبلاد نمنم وإحنا مانلاقيش حد نملاله الجردل بتاعه بالعك بتاعنا

Submitted by Anonymous (not verified) on Sun, 16/10/2005 - 21:21.

el 3eb fel kalam wel alfaz masm3tesh 3an 7aga esmha 7aya2

Submitted by scot34 (not verified) on Sat, 15/10/2005 - 02:46.

Thats Hillarious. ur funny

Submitted by 3ola (not verified) on Fri, 21/10/2005 - 02:00.

how you know arabic?

Submitted by Anonymous (not verified) on Sat, 15/10/2005 - 00:27.

what are you doing ms i think you should go a pythicological clinic

Submitted by Anonymous (not verified) on Thu, 13/10/2005 - 23:12.

انتم موقع فاشل وتافه وكل من يدخل موقعكم بالفعل يضيع وقته

Submitted by الجندي المجهول بتاع الفووووول (not verified) on Wed, 12/10/2005 - 23:57.

واحد شاف ابوه بيضرب عشره قاله بتعمل ايه يا حاج قاله يابني بلعب تمارين أصل ضهري بيوجعني....

وأنا من هذا المقام أتحدث إلى الاخت الفاضله وأؤكد لها إعجابي الشديد بالهيافه المنقطعة النظير واللي مفيش زيها..ولا أنسى أيضا من ضمن المدح هؤلاء الاخوه اللي معرفش ازاي جالهم دم يردوا على واحده هايفه زي دي..وكمان يوافقوها..يا خسارة بقينا في اخر الزمن يا جدعان ربنا يسلم

Submitted by Manal on Tue, 18/10/2005 - 11:54.

أحب اوجه نظرك أن بتعليقك اللي فات أصبحت من "هؤلاء الاخوه اللي معرفش ازاي جالهم دم يردوا على واحده هايفه زي دي "

Submitted by الدمنهوري on Sat, 15/10/2005 - 01:40.

الحمد لله ان انا لقيت في البلد دي ناس لسه عندها دم والله انا باحييك يا بني على المروءة اللي في دمك وباحيي الفكر الديمقراطي ليك يا كابتن علاء على نشر التعليق ولو ان ده ما يبررش لك اللي بيتنشر يا حاج علاء بخلاف الدين فيه حاجة اسمها تقاليد شرقية انت بتضربها في الصميم لما مرات حضرتك تكتب المسخرة دي او يمكن بقى هو ده الهدف الحقيقي من الموقع واحنا اللي اللي قاعدين كلوتات في القعدة

Submitted by Anonymous (not verified) on Tue, 18/10/2005 - 12:10.

التقاليد الشرقية دى لامؤاخذة تطبقها وتحطها فى طيظك .. قال شرقية قال ..؟

Submitted by Anonymous (not verified) on Wed, 12/10/2005 - 11:55.

Dear Manal and Alaa,

This is my first time to comment in your blog. I read with great interest in your blog and find it quite informative. I believe that a blog should be open and expose all things happening to the person in question in a free manner, including the unfortunate thing that happened to Manal in the plane. It just shows the weakness and frustration of people and how sick people can get. The reaction of some of the comments just shows how a section of our society views women and their freedom, putting the blame on the person exposing such behaviour rather than the sick act.

Keep up the good work in your blog.

Egyptian in Germany

Submitted by عباس (not verified) on Tue, 18/10/2005 - 12:31.

ياعم ايجيبشين إن جيرمانى

السرتنه ليست sick act وليست كذلك weakness

بلاش نظريات هرش المخ دى ربنا يخليك فى المانيا على طول

Submitted by Gypochick (not verified) on Tue, 18/10/2005 - 14:57.

every one does it... males or females!!! and regardless of if it's right or wrong, that attitude is not acceptable... NOT in public transport God damn it!!

whats the difference between us and animals??? they might as well do it in mosques and churches!!! maho dah eli na2es!!

Submitted by الدمنهوري on Wed, 12/10/2005 - 15:36.

والله يابني انت اللي مريض بس مرضك مالوش علاج الظاهر جالك من كتر أكل الشفينيفليش والمرض هو عدم الغيرة على الستات يعني تشوف مراتك بتقبح وتتكلم في السكس تبقى سعيد ولما تشوف واحد نايم مع اختك تبقى اسعد لانها بتمارس حقها زيها زي اي راجل ما بيمارس حقه وفي النهاية تكتمل سعادتك وانت بتشوف امك بتعمل فيلم سكس يا سلام اهي دي العيشة والا بلاش وكما قال نجيب سرور كس ام الشرف بقى نفعني واستنفع والله يا اخي ما جابنا ورا غير اللي زيكم ولو كنتم شايفين ان الغيرة على النسوان من اسباب تخلفنا يبقى اللهم اجعلنا متخلفين احسن ما يسخطنا زيكم معرصين

Submitted by Explorer (not verified) on Wed, 19/10/2005 - 01:22.

Tesada2 ya ebn el metnaka enek fawart dammi... danta eli zayak howa eli el mafrood yekoon 3ando 7aya we wetkesef men nafso... danata makanak mostashfa...

Ya m3aras lazem tefham en kol afkarak di mayeta mayeta la ma7ala... le2nha matmsheesh ma3 deen wala 7ata tabee3et el bani adam... lel asaf baladna etbalet beiko ya walad el metnaka

Submitted by Shankah Halabulla on Sat, 15/10/2005 - 10:16.

:حضرتك بتقول ولما تشوف واحد نايم مع اختك تبقى اسعد لانها بتمارس حقها زيها زي اي راجل ما بيمارس حقه

هل ده معناه ان الراجل من حقه انه ينام مع اى واحدة أو يسرتن على أى واحدة كده على مزاجه يأستاذ دمنهورى؟

Submitted by الدمنهوري on Sat, 15/10/2005 - 12:58.

الحقوق في الاسلام واضحة وصريحة ياللي بتتكلم على الاسلام الزاني والزانية العزاب بيتجلدوا والمتجوزين بيترجموا لما يموتوا ومعندهمش فرق بين راجل وست ولكن بما اننا لا بنطبق اسلام ولا حتى قانون يقى نتمسك بشوية نخوة المفروض انها موجودة فينا كشرقيين وهي ان احنا نغير على ستاتنا وبناتنا وما تقوليش ان البنت بتنطعن في شرفها لما تعرف ان اخوها مرافق واحدة زي ما الولد يحصل له لو عرف كده عن اخته كلامي واضح الاتنين غلط لكن النخوة موجودة عند الراجل اكتر بمراحل من الست وعشان تصدق كلامي كل ستات مصر بتحب بناتها تلبس عريان في الشارع والافراح وتقول البت لسه صغيرة ومحدش قال على الستات دول معرصات لكن لو واحد طلب من بنته تلبس بكيني علشان هو بيحب يشوفها بالبكيني لان جسمها حلو انا من مجلسي هذا باقول عليه معرص وشاذ وابن وسخة واللي معترض يرد عليا وكل عام وانتم

Submitted by Shankah Halabulla on Sat, 15/10/2005 - 14:32.

تطلع ايه النخوة دى اللى تديك الحق ياراجل ياشرقى انك تنط على اخوات اصحابك وتمنع أى حد يقرب من أختك والللا الذنب دايما على البنت اللى مابتفكرش فى نخوة أخوها

مشكلة الراجل الشرقى أنه فاكر نفسه راجل بحق وحقيق وبيطلع كل عقده النفسية والجنسية على النسوان وبيدارى جهله باستعمال عضلاته أو صريخه علشان يقنع اللى قدامه بأن كلامه الغلط يكون صح وإللا؟؟؟

Submitted by الدمنهوري on Sun, 16/10/2005 - 01:33.

النخوة اللي انا باتكلم عليها هي اللي تمنعني انط على اخوات صحابي واللي بينط على اخت واحد صاحبه في السر بيقوله عليه في مصر خول وزمان كان الواحد يمشي على حل شعره بس بره منطقته ياللي مش عارف او مش عارفة حاجة عن مصر وبتتكلم وبص(ي) بقى انا مصري من ساسي لراسي والمثل بيقول اللي عنده معزة يلمها واللي عنده ثور يحلبه فهمت(ي) والاأوضح يا تعريص

Submitted by Shankah Halabulla on Sun, 16/10/2005 - 18:58.

توضح إيه وتهبب إيه. بتقول أنك ضد السرتنة وعايز تحلب ثور!!!! تمشى ازاى دى على بعضها؟

ثم عامللى مصرى بشنبات يقف عليها الدبان ومش قادر تعرف أنا هوا واللا هى. مش أنت برضه من اللى بيدهنو الهوا دوكو والسما جملكة.

هوا عادل إمام كان بيقول عليه إيه: يا خرنج والللا ياكرنب مش فاكر

Submitted by الدمنهوري on Mon, 17/10/2005 - 14:22.

مين ابن وسخة قال اني ضد السرتنة كل اللي باقوله بالمفتشر ان المفروض عمو علاء يلم المدام شوية والمفروض ما تتكلمش في موقع انترنت ولا حتى في بلوج عن كلام زي ده المرة الجاية المفروض تعرفنا الطرق المصرية المتخلفة في النتف وكيف يمكن معالجتها اجتماعيا وثقافيا وده معنى اللي عنده معزة يلمها ومعنى ثور يحلبه ان المثل المصري حتى مش بيفرق ما بين واد وبت وبعدين واد والا بنت مش حتفرق انا عن نفسي مفترض اني باتكلم مع جنس تالت

Submitted by Anonymous (not verified) on Mon, 17/10/2005 - 17:04.

يعنى ايه يلم المدام يادمنهورى .. ده كلام بلدى قوى وتفكير متخلف جدا .. الواحد يثق ويحترم البنت الحرة .. انما اللى عاملة نفسها مؤدبة وملمومة وهى بنت شرموطة .. على الاقل منال بتقول اللى عايزاه قدام اى حد .. مش بوجهين .. مش بتقول كلام من جوه وكلام من برة .. بص يادمنهورى عشان انت شتام وهجام ومتخلف جدا .. كلامك بلدى قوى يادمنهورى وبالذات كلمة يلم مراته .. احنا فين هنا فى كفر مصيلحه ..؟

Submitted by الدمنهوري on Mon, 17/10/2005 - 21:54.

يلم المدام يعني يخليها ما تتكلمشي في الحاجات الوحشة الياي دي ياي ياي يعني ايه يسرتن طب ما تقول مستربيشن والا حاجة نفهمها ولازم برضه حضرتك الكلام يكون بحساب عشان كلام البني ادم من افعاله وبعدين يعني ايه بنت شرموطة تقصد ان مامتها حتة قماش قديمة يعني وبعدين فين كفر مصيلحة دي بعد شرم الشيخ؟

Submitted by alaa on Mon, 17/10/2005 - 19:29.

يا عم أنا مبسوط بكلامك تقوم تزعلني كده؟

ايه بلدي دي، يعني كلام بلدي و كلام مش بلدي و فيها ايه لما الكلام يكون بلدي، و بعدين حد عارف اللي بيكتب و اللي بيقرأ قاعد فين دلوقتي و جاي منين؟

على العموم أحييك أنك فاهم العلاقة بين الحرية و الأخلاق، و أن على فكرة أنا أصلا معنديش القدرة على لم المدام أو تغيير سلوكها بأي شكل.

Submitted by Anonymous (not verified) on Tue, 18/10/2005 - 11:56.

وانت ايه اللى يخليك تلمها وايه اللى يخليك تغير سلوكها انت متجوز بطيخة دى بنى ادمة .. كيان ليه عقل وليه روح وليه شخصية .. مش مطلوب منك تغيرها ولامطلوب منك تلمها .. وعاوز ااقولك ان المقصود بالكلام البلدى هو الكلام المتوارث والذى يرددة الناس دون تفكير فية .. زى تلم مراتك .. زى البنت المحترمة ماتقولش كذا وتقول كذا .. على العموم انا مرتاح ان اخويا الدمنهورى بطل يشتمنى عشان نعرف نواصل حوارنا .. ربنا يهديك يادمنهورى ياخويا ..؟

Submitted by الدمنهوري on Mon, 17/10/2005 - 21:57.

الله عليك يا لول يا رافع رايتنا

Submitted by Manal on Tue, 18/10/2005 - 12:13.

رايتكم..انتم دي تعود على مين بالظبط؟؟

Submitted by Anonymous (not verified) on Tue, 11/10/2005 - 11:56.

Isn't things like that is why Islam prevents women from traveling alone ???

Submitted by Manal on Tue, 18/10/2005 - 12:20.

Again, and what about non-moslem women who are not prevented to travel without a me7rm??

So is it my fault?? The guy didn't do anything wrong?? Was it his right to do this or was he doing this in order that I learn a lesson and never travel again without some male to protect me??

Submitted by Anonymous (not verified) on Tue, 18/10/2005 - 14:22.

Mrs Manal,

I didn't say if what he did is right or wrong (obviously it's wrong and no need to state that).

I was just pointing out how Islam protects woman from such things.

Aside from that, I think you should've done something so he doesn't do this again to someone else. (maybe I'm for much from you as I don't know myslf what I should've done if I were in your shoe)

Submitted by Shankah Halabulla on Tue, 11/10/2005 - 22:57.

Which Islam are you talking about? You certainly mean retarded stupid traditions that have nothing to do with anything but ignorance.

This reminds me of an interesting article written by a Saudi Mofti "20 reasons why women should not drive cars!". Apart from the sexual complexes exhibited by the writer, the conclusion was that a woman should not leave her home but on two occasions:

the first is to move to her husband's house (if she ever get married!!! and if the husband will not live in the same house as her parents!!!),

the second is when it is time to bury her :-(

So you see Manal, it is good for you that you are not this type of woman ;-)

Submitted by الدمنهوري on Sat, 15/10/2005 - 01:54.

على فكرة انا كل يوم بادخل الموقع على الصفحة دي لان الموضوع عاجبني نييييييييك ومش عارف ازاي انا فاتني البوست بتاع ديك ام سيادتك طب الاسلام مش زي ما قال المفتي السعودي يبقى الاسلام الجديد ازاي همممممم الاسلام الليبرالي يا سلام اهو ده الفكر الجديد مش تقول لي الحزب الوطني ونسميها بقى الطريقة المنالية العلائية الاسلامية والاحسن نقول الطريقة المنالية العلوقية في السرتنة الرمزية

Submitted by Shankah Halabulla on Sat, 15/10/2005 - 10:25.

ديك أم سيادتى يأستاذ دمنهورى بيتكلم على التفسير المتخلف لللاسلام اللى مودينا ورا ومخللى امخخننا فيها زناخة مركزة الاسلام برىء كل البراءة منها

لو عايز تعرف ايه هو الاسلام الصحيح اتعلم عربى كويس واقرأ القران علشان تفهمه. أنا متأكد حتغير رأيك فى أفكار كتيرة متفسرة لينا غلط

Submitted by الدمنهوري on Sat, 15/10/2005 - 13:09.

يعني انت مش معترض على سفر الست لوحدها ماشي ولا معترض على انها تتكلم عن السرتنة وضرب العشاري مع شعب مصر اونلاين اومال ممكن تعترض على ايه ممكن تعمله الست؟ معترض انها تحمل سفاح والا لا فهمني ؟؟؟؟؟!!!!!! ده كده المفروض بدل ما اتعلم عربي واروح اقرا القران اتعلم اسباني واروح اعيش في فنزويلا وعمري هناك ما هاكتب هناك كلام زي ده يا مولاي العارف بالله شانكه هالابولا

Submitted by ٌُEgyptian Person (not verified) on Sun, 16/10/2005 - 18:39.

إنما سفر المرأة للفضاء الخارجي في المكوك حلال أم حرام؟ وهل يحب أن يكون معها محرم؟ وإذا لم يتوفر المحرم فهل يجوز السفر إذا تم توفير مكوك للنساء فقط؟

Submitted by عباس (not verified) on Tue, 18/10/2005 - 12:44.

اتطمن .. طول ماالجماعه اللى زى حضرتك موجودين مش هانركب المكوك .. هانفضل راكبين الحمار .. جاتها نيلله اللى عاوزة خلف ..؟

Post new comment



The content of this field is kept private and will not be shown publicly.


*

  • You may link to images on this site using a special syntax
  • WikiText is converted to HTML (supported WikiText formatting will show in the long tip format).
  • You may write mixed Arabic and English freely, line direction will be computed automaticaly