Manal and Alaa's bit bucket - socialism http://www.manalaa.net/taxonomy/term/2628/0 en البطن ولا الرجل ولا الرأس http://www.manalaa.net/torso_feet_head <p dir="RTL" > بناء على <a href="http://abu-ahmed.blogspot.com/2007/05/blog-post_10.html">طلب أبو أحمد</a> اللي مشجعني على <a href="http://www.manalaa.net/revolution_reform_helix">حالة التنظير اللي ناقحة علي اليومين دول</a>، ده رد على <a href="http://208.109.248.104/article.aspx?ArticleID=56946">مقال عمرو الشوبكي &quot;وهم الثورة الشعبية&quot;</a> </p> <h3 dir="RTL" > تفكيك </h3> <p dir="RTL" > أظن عمرو الشوبكي بيعمل قفزات غير أمينة في التحليل. </p> <p dir="RTL" > مش صحيح أن العصيان المدني الواسع و الثورة الجماهيرية شيئ نادر للدرجة، هو بيتجاهل مثلا تفاصيل الصراع في أمريكا اللاتينية فخبرات زي النضال لتحرير المياه في بوليفيا اعتمدت على عصيان مدني واسع و طويل الأمد و أدت الي اسقاط النظام مش بس تحقيق مكاسب أفقية. من المذهل برضه تجاهله للثورات الهندية و الجنوب أفريقية. و كأن العصيان المدني لم يكن الأداة الرئيسية في تحرير البلدين دول. </p> <p dir="RTL" > لكن خلينا نقول أن خبرة معاصرة زي خبرة بوليفيا مختلفة اختلاف جذري عن تجربة زي الثورة الايرانية، و أنا متفق معاه في شبه استحالة نجاح مشروع العصيان المدني و الثورة الجماهيرية اللحظية في مصر, </p> <p dir="RTL" > فتجربة لبنان الأخيرة و كان تجربتنا التاريخية في يناير 77 متخليش الواحد يتفائل قوي من جدوى العصيان المدني و التظاهر لوحده، و طبعا حال المعارضة المصرية بما فيها حركات المعارضة الجديدة و حتى الأخوان المسلمين ميسرش عدو ولا حبيب، كلنا بنضحك لما عبد الحليم قنديل بيتكلم عن مظاهرة ال100 ألف، كلنا عارفين أن مش أحنا اللي نقدر نحقق ده و أغلبنا عارف أن حتى لو تحقق مش بالضرورة يكون الحل. </p> <h3 dir="RTL" > في انتظار الجناح اياه </h3> <p dir="RTL" > لكن أني أنتقل من الاعتراف برومانسية مشروع عبد الحليم قنديل العبثية و صعوبة تحقيق سيناريو مشابه للثورة الايرانية (اذا افترضنا رغبتنا في تحقيقه أصلا) لأني أدعوا دعوة غامضة لتحرك اصلاحي استجدائي يخاطب الشرفاء المزعومين اللي داخل النظام فلا مؤاخذة ده استهبال شديد حتى لو لم تكن ثوريا. </p> <p dir="RTL" > اذا كان تراث انتظار الثورة الجماهيرية عندنا طويييل و محبط و ربما يدل على سذاجة، فتراث انتظار الجناح الوطني داخل النظام أطول و أكثر احباط و أخطر و أكثر سذاجة و عبثية. فين يا أخوانا الجناح الحلو من داخل النظام ده حد يديني أمارة؟ </p> <p dir="RTL" > لو افترضت أن عمرو الشوبكي لا بيستهبل ولا بيستسهل يبقى التفسير الوحيد أنه يقصد ناس كويسة داخل مؤسسات الدولة العديدة مش داخل النظام الحاكم. </p> <p> <img src="http://indymedia.org.nz/usermedia/image/4/large/revolutionary.jpg" alt="revolution not evolution" width="70%" /> </p> <p dir="RTL" > للأسف تعجلنا و قلة حيلتنا و تعودنا على جلد الذات بيخلينا مناخدش بالنا من تطورات مهمة جدا في مجتمعنا، في تصوري حركة مثل 9 مارس على صغرها و حركة القضاة على نواقصها تمثل تجربة مختلفة جذريا يصعب تصنيفها بالتصنيفات التقليدية بتاعت اصلاحي و ثوري، دي حركات فؤية معنية بالأساس بالدور العام و المصلحة العامة و ليست مصلحة الفئة، و رغم احباطاتنا من القضاة مثل مواقفهم المخذلة من المرأة لا يمكن أني أقول عنهم أنهم حركة انتهازية (مش لنزاهتهم و ان كنت مؤمن بيها لكن فعلا لانتفاء صفة الانتهازية الفئوية عن الحركة). يمكن أكثر حاجة ثورية في الحركتين دول أنهم اختاروا يفصلوا نفسهم عن النظام، فالقضاء سلطة و الجامعة صارت مؤسسة من ضمن مؤسسات السيادة بتاعت دولتنا و دي ناس اختارت أنها تتخلى عن موقعها من معادلة السلطة في مقابل قيم و طموحات و أحلام لو دي مش ثورة يبقى مفيش حاجة اسمها ثورة أصلا. </p> <p dir="LTR" > &lt;!--break--> </p> <p dir="RTL" > لو هراهن على الناس اللي من داخل المؤسسات الأساسية و الضرورية لعمل الدولة مش هراهن عليهم بطريقة أني أطرح عليهم لمة من الشرفاء و مشروع مكتوب حلو و أدعوهم لتبنيه، هراهن عليهم أنهم يختاروا ينفصلوا عن الوضع القائم و النظام الحاكم بأنهم ينخرطوا في عمل لتحرير مؤسساتهم من سلطة الدولة و تحسين اداء مؤسساتهم و خصوصا دورها العام (يعني شرفاء الأطباء يشتغلوا من داخل مواقعهم لتحرير نقابتهم و مقاوحة الدولة على ميزانية الصحة مش عشان يحسنوا أجورهم رغم أنه من حقهم لكن عشان ينقذوا قطاع الصحة و صحة المصريين). </p> <h3 dir="RTL" > هل كسر الثورة ثورة؟ </h3> <p dir="RTL" > لما نبص لاعتصامات العمال، هو بيوصفها بأنها تحركات هادئة محسوبة معرفش مالها، طبعا لما أختار أبص على كل تحرك على حدة هشوفها كده، لكن فيه نقطتين فايتينه أو بيتجاهلهم، أولهم المشاهدة اللي معرفش ليه الكل بيتجاهلها و هي أن العمال في حالة استنفار و اضرابات شهرية بقالهم 7 سنين، عودة العمال و الفلاحين للنضال الطبقي سابقة على حركات التغيير الحالية و حتى على اللجنة الشعبية للتضامن مع الانتفاضة الفلسطينية. </p> <p dir="RTL" > لما يحصل 16 اضراب فؤي محدود في أسبوع واحد مينفعش أفضل أبص على الظاهرة على أنها فؤية محدودة، مرة ثانية أحنا بصدد شيئ يتخطي التصنيف التقليدي لثوري و اصلاحي. </p> <p dir="RTL" > في ظني محتاجين نفهم الوضع ده و نبني تصور للنضال السياسي و الاجتماعي لا يعتمد على لحظة ثورية سحرية و انما يغزي ثورة مستمرة و واسعة. المهم عندي هو قدرة الجماهير على تنظيم نفسها و تغيير بل و خلق واقعها بنفسها (ده تعريفي للنضال). </p> <p dir="RTL" > هدفنا المفروض يكون بناء حالة من الاستعداد للعصيان المدني الفئوي المحدود، و تغذية حالة من الايمان بقدرة التجمعات الجماهيرية على خلق واقعها، و خلق حالة من التقبل لنتائج ده بما فيها السلبية منها. </p> <p dir="RTL" > وقتها مش هسأل طبقة الجمع ده من البشر ايه و لا موقعهم من معادلة السلطة ايه. </p> <h3 dir="RTL" > فرسان المعارضة و السعي خلف الكأس المقدسة </h3> <p dir="RTL" > و أنا في بيروت طرحت علي فكرة معرفتش أفهمها قوي بسبب أكاديمة المتحدث المفرطة، تحدث وقتها عن the overstated state و ازاي أن المعارضين و الاصلاحيين و الراديكاليين بجميع أنواعهم عندهم هوس بالدولة و قرروا أنهم يكرسوا حياتهم للفوز بكأس الدولة المقدسة، فالغرض من أي تحرك سياسي، بل و الغرض من أي تعبير سياسي حتى لو كان مقال صغير هو الوصول لرأس الدولة (السلطة) و أن دي الوسيلة الوحيدة لتحسين حياتنا. </p> <p dir="RTL" > خطورة خطاب عمرو لا تكمن في اصلاحيته و لكن في انزلاقه في فخ الدولة، فمشروعه هو لوبي يمثل حكومة المستقبل يطمئن له الجميع و يعمل بدأب لحد ما يوصل للحكم و بعدها كله هيبقى تمام، تصور يكاد يكافئ تصور الثورة اللحظية و العصيان المدني اللي برضه معنيين بتغيير من يحكم و بعدها كله هيبقى تمام. </p> <p dir="RTL" > في حين أن المطلوب هو تأكل رأس الدولة بحيث ميكونش مصير كل فرد فينا مربوط بيه (و لا أقصد بالرأس هنا الرئاسة فقط، أقصد كل مؤسسة الدولة السيادية). </p> <p dir="RTL" > و رغم أني بعترف أني فوضووي أنا مبتكلمش عن حاجة فوضوية خالص، فالدولة المركزية ذات القيادة الموحدة التي تؤثر في مصير كل مواطنيها و كل المؤسسات المتواجدة داخلها تأثير شبه كامل لا مكان لها في ديمقراطيات العالم الليبرالية و اليسارية مش بس في تصوري اليوتوبي عن مجتمع ما بعد السلطة. </p> <p dir="RTL" > و ناخد مثال السجال ما بين المؤسسة الأكاديمية و الدولة في الديمقراطيات بيكون غالبا على دور ايجابي اضافي الدولة المفروض تقوم بيه، لكن استمرار الأكاديمية و بقائها و تحقيقها لأهدافها الرئيسية لا يحتاج للدولة و لا تهدده الدولة، الكيان مستقل عن الدولة السيادية. نفس الشيئ ينطبق على الدواوين و مؤسسات التعليم و الصحة و طبعا المجتمع المدني الخ. </p> <p dir="RTL" > الوضع السوي للمجتمع المدني الحديث (بعيدا عن مجتمع ما بعد الثورة أو أي تصورات مستقبلية مشابهة) المواطن بيكون فيه عضو في دولة المؤسسات المستقلة، ينتم لمصر اللي مكونة من جامعة و كنيسة و شركة و جمعية و حزب و مسرح و حضانة و عائلة و مستشفى و بيوت و مصايف الخ و معندوش أدنى انتماء لمؤسسة الدولة السيادية فانتماء المواطن مش مبتني على بوليس و برلمان و جيش و رئاسة و دستور، عندنا الوضع معكوس (مثلا الصراع الطائفي في مصر تحول مؤخرا الي صراع عن الأوراق الرسمية للدولة لحد ما بقى الواحد حاسس أن ديننا هو البيروقراطية) و طول ما أحنا مصرين لما نقول مصر نقصد الدولة ذات السيادة لا يمكن نحقق أي تغيير جذري (خصوصا من منظور يساري). </p> <p> <img src="http://dwardmac.pitzer.edu/ANARCHIST_ARCHIVES/pariscommune/graphics/vivela.jpg" alt="" title="" /> </p> <p dir="RTL" > بالتالي أهم ثورة مطلوبة اليوم هي ثورة تحطيم الكأس المقدسة، مش بمعنى تفكيك الدولة السيادية، لكن تفكيك القناعة التامة بأن تحسين أحوالنا لا يمكن يجي غير من خلال الدولة السيادية و بالتالي نضالنا لازم يكون من أجل الفوز بالدولة السيادية. اعادة مساحة المواطنة الشعبية على حساب الجنسية الرسمية. مساحة فرض الواقع و الاصلاح بالدراع على حساب الايمان بالديمقراطية النيابية كحل سحري. </p> <p dir="RTL" > أظن أننا في كفاية قربنا جدا من الرؤية دي من غير ما ناخد بالنا، فبينما القيادات مكنش عندها اجابة عن من هو بديل مبارك بسبب تنوع الانتمائات و صعوبة الاتفاق على اسم، القواعد مكانش عندها اجابة لأنه مش فارق معاها أصلا، هما مش عاوزين بديل للفرعون هما عاوزين يهدوا قصر الفرعون و دي ثورة لو كنتم تعلمون. </p> <h3 dir="RTL" > و غني مع الرفيقة المناضلة تراسي تشابمان </h3> <p dir="LTR" > Don't you know<br /> They're talkin' about a revolution<br /> It sounds like whisper<br /> Don't you know<br /> They're talkin' about a revolution<br /> It sounds like whisper<br /> <br /> While they're standing in the welfare lines<br /> Crying at the doorsteps of those armies of salvation<br /> Wasting time in the unemployment lines<br /> Sitting around waiting for a promotion<br /> <br /> Poor people gonna rise up<br /> And get their share<br /> Poor people gonna rise up<br /> And take what's theirs<br /> <br /> Don't you know<br /> You better run...<br /> Oh I said you better<br /> Run<br /> run<br /> run... </p> http://www.manalaa.net/torso_feet_head#comments politics reform revolution socialism تنظير مقالات بالعربي Sat, 12 May 2007 07:24:34 +0300 alaa 87293 at http://www.manalaa.net فك لولب الثورة و الاصلاح http://www.manalaa.net/revolution_reform_helix <p dir="RTL" > رغم أني غالبا بتفادي التنظير على المدونة دي من باب المحافظة على جو العمرانية الشعبي الأصيل، لكن من يعرفني يعرف أني زي أي مناضل من المقاعد الوثيرة بحب أنظر قوي، و بما أننا <a href="http://www.manalaa.net/i_am_not_a_blogger">اتفقنا أني مش مدون</a> فهتخلي عن الخطط القديمة و اسمح لنفسي أنظر علنا. </p> <p dir="RTL" > في الأدبيات و النقاشات اليسارية يتككر دائما السؤال الأزلي ثورة أم اصلاح، في رأيي السؤال عبثي و مرتبط أساسا بتفاصيل الجدل اليساري - يساري في أوروبا ما قبل الحرب العالمية الثانية، بالتالي لا علاقة له بخبرتي الشخصية و تاريخي غير أنه موروث مزعج يسمح لليساريين بتفريق نفسهم أكثر مما هم متفرقين أصلا. </p> <p dir="RTL" > تكمن المشكلة الأساسية في السجال حوالين لولب الثورة و الاصلاح في التباس المعاني، فالناس لما بتتكلم عن اصلاح غالبا ما بيبقاش واضح ده وصف لمطالب و أهداف و مكاسب محددة ولا ده وصف لطريقة تحقيق مطالب و أهداف و مكاسب محددة؟ </p> <p dir="RTL" > دعنا نبدأ بالاعتراف بامكانية &quot;النضال الثوري&quot; من أجل مطالب اصلاحية، و خليني من دلوقتي أقول أن فلول اليسار العتيق الي بتصر على أن تحقيق مكاسب اصلاحية ضار لأنه يمتص الغضب و الطاقة الثورية القادرة على احداث تغيير جذري ناس بتتعولق و غاوية تضيع وقتها و مستعدة للتضحية بالأم و الجنين عشان خاطر المشرط. </p> <p> <img src="http://www.safecom.org.au/images/blog-revolution.jpg" alt="" title="" /> </p> <p dir="RTL" > أنا مغرم بتشبيه المفاهيم السياسية بمفاهيم رياضية و فيزيائية (مش لأن السياسة خاضعة للتحليل العلمي لكن لأن ده بيقرب الأمور لدماغي)، لو افترضنا أن فيه دالة تعبر عن محصلة نمو و تطور مجتمع فيها مستويات المعيشة و حقوق الانسان و الحرية متغيرات تؤثر على منحنى الدالة، لما نتكلم عن التغيير يبقى المفروض بالضرورة نكون مهتمين بمشتقات الدالة الأولة و الثانية مش بقيمة الدالة. </p> <p dir="RTL" > يعني لو بنتكلم عن تغيير يبقى وسيلتنا للتقييم هي ايه المكاسب اللي قدرنا نحققها في تحسين حياتنا بالنسبة لما كان عليه الوضع قبل ما نبدأ نشتغل، مش المعيار هو قربنا قد ايه من مجتمع فاضل وهمي اخترعناه في دماغنا ولا يبقى المعيار هو قد الدنيا حلوة في تو اللحظة. وسيلة الوصول للتحسين مش مهمة المهم هو مدى استمرارية التحسين. </p> <p dir="RTL" > لما بقول أني ثوري، بمعنى أني مقتنع بضرورة التحرك الثوري لتحقيق مكاسب اجتماعية حتى لو كانت المكاسب دي محدودة اللي أقصده أني مش مقتنع بامكانية حماية المكاسب دي لو كان اسلوب العمل اصلاحي. </p> <p dir="RTL" > يعني أي مكسب بنحققه في المحاكم مهم لكن يسهل التراجع عنه، في حين أن مكاسب تم تحقيقها بحراك و ضغوط جماهيرية أتصور أنه يصعب التراجع عنها. طبعا ده تصور شخصي أو مسألة ذوق بالأساس فتعقيد تعاقب الأحداث بيخلي صعب جدا رصد الحاجات دي كقواعد ثابتة. </p> <p dir="LTR" > &lt;!--break--> </p> <p dir="RTL" > لكن مش بس الاصلاح فكرة ملتبسة، الثورة كمان فكرة ملتبسة، هل الثورة نقطة فردية (singularity) يتغير فيها قيمة دالتنا فجأة و بدون مقدمات ولا الثورة بتظهر في قيمة المشتقة الثانية للدالة؟ </p> <p dir="RTL" > يعني لما الناس بتتكلم عن نضال ثوري بيحصل لبس ما بين تصور عن الثورة كلحظة يتم استنفار جماعات ضخمة من المواطنين فيها يكسروا تماما الوضع القائم و يبدأ فجر عصر جديد مختلف تماما عما سبقه، و ما بين تصور أن النضال الثوري ده أمر مستمر و دائم و بيحصل في صور صغيرة صغيرة و جماعات فئوية و محدودة لكن محصلته هو قدرة المجتمع على تغيير ذاته جذريا. </p> <p dir="RTL" > لا أأمل ولا أدعوا الي ولا أنتظر ولا أنا حتى متفائل في لحظة متفردة ينطلق فيها ملايين المصريين للاطاحة بالنظام و ارساء مجمتمع ما بعد الثورة، مفيش أي مقدمات بتقوللي أن ده ممكن ولا خبرات من سبقوا مشجعة، فيناير 77 كأنها لم تحدث، و في لبنان يتظاهر و يعتصم الملايين و لا شيئ يحدث خالص (بغض النظر عن رأيك في الصراع الحالي في لبنان لازم تعترف أن حاجة محبطة أن ملايين ينفع ينزلوا الشارع و الموضوع يعدي كأن شيئا لم يحدث). حتى الثورات الناجحة لما بتحصل في ظل وضع دولي سيئ بيكون النتيجة تحول الثورة الي مسخ أغريقي يأكل ابنائه بسرعة شديدة (ايران و روسيا و من قبلهم فرنسا). </p> <p dir="RTL" > لو أصريت على التشبيه الرياضي عاوز ثورة تعلي معدل التغيير بشكل دائم و أحيانا في بعض القضايا لحظات شعبية ضخمة متبقاش زي النقط المتفردة لكن تبقى زي نقاط الانقلاب، يعني بدل مثال <a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Iranian_Revolution">الثورة الايرانية</a> متحمس أكثر لمثال <a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Bolivian_Water_Wars_of_2000">نضال الجماهير البوليفية لتحرير المياه</a> (طبعا المثالين محبطين أصلا على المدى الطويل، بس ده موضوع ثاني). </p> <p dir="RTL" > أخيرا مش بس مش عيب الثوري ينخرط في نضال لمكسب اصلاحي و كمان مش عيب من حين لآخر يستخدم أساليب اصلاحية و يعمل عمل خيري و هكذا، العملية مش عقائدية الهدف هو تحقيق تغيير ايجابي مستدام. </p> <h3 dir="RTL" > التدوينة دي تحضير لرد على </h3> <ul dir="RTL" > <li><a href="http://abu-ahmed.blogspot.com/2007/05/blog-post_10.html">أبو أحمد و عمرو الشوبكي</a> </li><li> <a href="http://7ntklm.blogspot.com/2007/05/blog-post_10.html">حنتكلم</a> </li></ul> <h3 dir="RTL" > غني مع الرفيق المناضل Leonard Cohen </h3> <p dir="LTR" > I finally broke into the prison,<br /> I found my place in the chain.<br /> Even damnation is poisoned with rainbows,<br /> all the brave young men<br /> they're waiting now to see a signal<br /> which some killer will be lighting for pay.<br /> Into this furnace I ask you now to venture,<br /> you whom I cannot betray.<br /> I fought in the old revolution<br /> on the side of the ghost and the King.<br /> Of course I was very young<br /> and I thought that we were winning;<br /> I can't pretend I still feel very much like singing<br /> as they carry the bodies away.<br /> Into this furnace I ask you now to venture...<br /> Lately you've started to stutter<br /> as though you had nothing to say.<br /> To all of my architects let me be traitor.<br /> Now let me say I myself gave the order<br /> to sleep and to search and to destroy.<br /> Into this furnace I ask you now to venture...<br /> Yes, you who are broken by power,<br /> you who are absent all day,<br /> you who are kings for the sake of your children's story,<br /> the hand of your beggar is burdened down with money,<br /> the hand of your lover is clay.<br /> Into this furnace I ask you now to venture <br /> </p> http://www.manalaa.net/revolution_reform_helix#comments politics reform revolution socialism تنظير مقالات بالعربي Fri, 11 May 2007 04:23:21 +0300 alaa 87290 at http://www.manalaa.net