يا كفاتسة يا مفتريين، فين الاضطهاد ده

Submitted by alaa on Wed, 19/04/2006 - 01:28.

فيه ناس بتتسائل عن مصدر الاحساس بالاضطهد عند المسيحيين المصريين، فكرت ألم شوية روابط بتحكي عن الاعتداء على أرواح و دور عبادة المسيحيين، و لقيت المهمة صعبة جدا، تقارير حقوق الانسان المصرية بدأت تتجمع على النت من منتصف 2003 فقط، الصفحات الاخبارية العربية برضه جديدة، و كالعادة صفحات الوب العربية معمولة بشكل سيئ جدا و صعب على محركات البحث اللي زي جووجل أنها تلاقي المحتوى (كفاية أن نسبة كبيرة من المواقع العربية مش بتعلن الencoding مظبوط).

حتى حادثة رئيسية زي الكشح مش عارف ألاقي تقارير عدلة ليها. حد عنده نسخة من تقرير المنظمة المصرية لحقوق الانسان عن الكشح؟ عموما فيه كتاب اتكتب يوثق أحداث الكشح (اللي هما على مرتين تلاتة مش حدث واحد أصلا).

المهم دي قائمة قصيرة بالحاجات اللي لاقيتها، يا ريت لو حد عنده روابط تانية يقول، أنا تجاهلت تقارير الاضطهاد اللي من قبل أجهزة الدولة على أساس أن الدولة مطلعة ميتين أبونا كلنا، لكن لازم ناخد بالنا أن بالنسبة لكتير من المسيحيين الاحساس ميفرقش لما يبقى الاضطهاد موجه ليهم بسبب ديانتهم، و تفاديت كمان الأحداث اللي مرتبطة بأن أفراد غيروا ديانتهم بما أن كل الأطراف (و بالذات الكنيسة) بتتعولق في الموضوع ده و متفقة تقمع حرية الفرد (و خصوصا لو كان الفرد ده واحدة ست).

الملاحظ أن الأمن أو جهات رسمية تانية دائما ليهم دور كبير.

و خليكم فاكرين فيه أحداث أكتر من كده.

( categories: Egypt | politics )

Comment viewing options

Select your preferred way to display the comments and click "Save settings" to activate your changes.
Submitted by Anonymous (not verified) on Fri, 21/04/2006 - 04:35.

اعجبنى كثيرأ مقال محمد سلماوى فى جريدة المصرى اليوم الصادرة اليوم الجمعة 21 ابريل فى بابه كل جمعه

وبالأكثر المنطق الذى استخدمه فى ان الأقباط هم السبب الرئيسى والمباشر فى وجود الأضطهاد ..

والمبرر الذى ساقه لبرهان رأيه انه لو كان الأقباط غير موجودين او لو انهم هاجروا كلهم وتركوا البلد ما كان سيحدث هذا الأضطهاد ... !!!

تحيه للكاتب الحقنة الذى تسلل بأسلوبه الساخر لعمق المشكلة ففجر من داخلى الكثير من الضحكات السوداء

http://egyptcamira.blogspot.com/

اقباط قللات ادب وبجحين صحيح

Submitted by Anonymous (not verified) on Fri, 21/04/2006 - 04:20.

alaa wrote:

بعدين ايه اسلامي ده اللي أنا متحركتش عشانه؟ مين قال أن أنا مسلم أصلا

Omal inta eeh ya menayel 2ala 2een ahlak

inta lamam shewayet khawalat baltagyah who act like attack dogs for your ass.

We know you are not Muslim and we are very glad that some wesekh like you is not in our religion. roo7 sarten we isharab khamara we etnail 2ala 2een omak gatak moseebah fe wesh omak el 2eker

Submitted by Nero (not verified) on Fri, 21/04/2006 - 01:20.

علاء ... شكرا على إسلوبك الراقى فهو معبر عنك وعن تربيتك ثانيا لكل من سبنى سامحك الله

ثالثا : انا لست إخوانجيا مفلسا ولن أكون وكذلك لست تبعا لأى جماعة انا فقط مسلم وكل من يقول أنى متطرف أو مثال فاشل على الإسلام

فلينظر إلى نفسه وإلى رده وإلى السباب الذى يملاء ردوده كم هو شخص متمثل فيه الإسلام ...

فقط هذا مالدى على هذا الهذر

رجل يسير عكس المتخلفين

Submitted by moody on Thu, 20/04/2006 - 19:56.

احب ابدا كلامى الاول بسؤال لكل الناس . لية منختلفش مع بعض فى الراى وفى الفكر بدون شتيمة ونبقى بجد متحضرين عايز اتكلم فى نقطة الاول الا وهى ان فى بعض بعض المسيحين اللى بيقولو ان البلد دى بلدهم والمسلمين هما اللى جم احتلوها بحد السيف تعرفوا كان كام عدد المسلمين بعد 100 سنة من دخول الفتح الاسلامى لمصر تخيلو 4 %من عدد السكان واعتقد ان دة رد كافى على كل هذة الدعاوى الباطلة اما بالنسبة للى حصل فى اسكندرية دة فدة اصلا ضد تعاليم الاسلام وحرام شرعا دى حتى فطرتنا كبشر ضد القتل ,ما بالكم بقى اللى يقتل واحد عشان انه مسيحى او مسلم مثلا ومش هنفرق بين الاتنين لاننا كلنا بشر ثم ازاى يا جماعة هنخالف امر ربنا وهوة بيقول :بس الله الرحمن الرحيم (لكم دينكم ولى دين ) صدق الله العظيم اكيد فى متعصبين من الجهتين بس صدقونى والله عمرها ما توصل للقتل مستحيل لسبب واحد ان المتعصبين المسلمين لو جيت تتكلم مع واحد منهم وتناقشة فى تفسير ايه معينة يقولك لا اجتهاد مع النص هل بقى هما هيخالفو امر الله فى القران صعب انا شايف ان المستفيد الوحيد من كل اللى حصل دة هى جهة معينة جهة ماسكة كل خيوط اللعبة وبتلعبها بشكل كويس جدا باحتراف واكيدكلكم عرفتم هيا مين كويس . فكرين السى دى اياة بتاع المسرحية لية طلع بعد كل المدة دى واشمعنا فى الوقت دة بالزات فكروا شوية وانتو تعرفوا الحقيقة كويس بس عايز اقول حاجة اخيرة : ان غياب الحق والعدل والمساواة فى المجتمع جعلنا نعيش فى شىء اشبة بالغابه فوقوا بقى ولو لمرة واحدة فى حياتكم

Submitted by Anonymous (not verified) on Thu, 20/04/2006 - 13:45.

الغريب والعجيب انه لسه فى ناس فى مصر بتقول مفيش اضطهاد ودى كلها حوادث فردية - يا لهوى - العالم دى طرشة وعميا وخرسا.

الله يسامحك يا سادات .. فتحت الحنفية وكان لازم تعرف الأول هتنزل ميه حلوة ولا زيت خروع .. !! وللأسف نزلت زفت مقطرن كلبش فى العقول والأدمغة.

عايزين مساواه .. عايزين حرية للكل .. عايزين نحب بعض .. عايزين فرصة نحب بعض و ننتبه بقى لبلدنا علشان نغسلها بالكلور والبريل فتلمع اكثر بياضاً

http://egyptcamira.blogspot.com/

Submitted by Anonymous (not verified) on Thu, 20/04/2006 - 13:34.

الموضوع كله لخبطة متعمدة واللعبة كلها قائمة علي أساس خلط الأوراق ومن بين تكنيك اللعبة .... تقديم أوراق خبيثة والغش في اللعب علشان تحقيق كاسب غير معلنة.

منطق الديموقراطية

لشكل عام - الديمقراطية بانها حكم الاغلبية المنتسبة لجنسية الدولة ايا كانت اصول افراد هذة الدولة ووفقا لهذا المنطق ...يحكم امريكا الان مثلا نخبة مختلطة الاعراق والاصول الايديولوجية..ولم نري او نسمع مثلا اصوات الهنود الحمر وهم اقلية حاليا بامريكا تطالب بامتيازات خاصة او بفرض اجندتها علي الاغلبية بحجة انهم هم اصحاب الارض الاصلييين

أولا: أجندة الكنيسة

أجندة الكنيسة هي تعبير تم اطلاقه علي ورقة عمل متداولة بين الطبقة العليا في الكنائس المصرية وهي أشبه بمجموعة أهداف بروتوكول عمل لتحقيقها.

الكلام مش جزافي ... ومش جايبه من بيتنا

في عهد الرئيس عبد الناصر تم طرح هذه الاجندة وبضغط عنيف من انجلترا وفرنسا، لكن كانت الصدمة الكبري في رد فعل عبد الناصر والذي واجه الامر بشكل عنيف وقاطع لدرجة أن هذه الاجندة لم تعد مطروحة كسابق عهدها ... واتهموا عبد الناصر بالاضطهاد

في أواخر عهد الرئيس السادات بدأت تطفو الاجندة مرة أخري تحت مباركة وضغط أمريكي انجليزي، في شكل تسريب مسجل لاجتماع كنسي رفيع المستوي، وتسجيل لمحتويات المواضيع المطروحة ... لكن الرئيس السادات كان أكثر رحمة من الرئيس السابق له، واكتفي باصدار قرار جمهوري تحديد اقامة للبابا اقامة جبرية في وادي النطرون تحت مسمي الاعتكاف ... واتهموا السادات بالاضطهاد

في عهد الرئيس مبارك يتم اثارة هذه الاجندة بأكثر من طريقة منها الضغط بواسطة أقباط المهجر، والضغط بتخفيض المساعدات الامريكية، وحقوق الانسان، وقول كل اللي تحبه، وللاسف يتم تقديم التنازلات شوية شوية حتي وصلت آخرها الي التوقيع علي "صلح الحديبية" الحديث والذي يتم فيه ضمنيا الاعتراف بالكاتدرائية في العباسية علي أنها مقر حكم الدولة المصغرة داخل الدولة الكبيرة ... فاكرين الاتفاق؟ فاكرين بنوده؟ ولا ده كمان اتنسي؟ حد فاكر هذه الاجندة؟ محتوياتها ؟ الخطط الباباوية الكهنوتية .... يبقي نقرا تاريخ كويس وبلاش نسيان مواضيع ومواقف هامة

الاقدمية في طابور العيش

من المغالطات التاريخية الخبيثة التي يبثونها في اذهان الاقباط أنهم الاصل في البلاد وان المسلمين ضيوف عليهم، وتنتشر الاستيكرز بهذا المعني غي السيارات وعلي ابواب الشقق وغيرها من الاستيكرز أمثال السمكة وأمثال احنا الاساس واللي علمنا الناس ... هم المسلمين برضه اللي عملوا الاستيكرز دي ؟؟

كانت فين المسيحية لما كان المصريين بلا هوية عقائدية محددة ومن بعدها تحول الناس مابين اتباع عقيدة آمون وعقيدة آتون ثم التحول الي اتباع عقيدة بني اسرائيل (بني يعقوب) من أول سيدنا يوسف وحتي سيدنا موسي

ثم التحول الي المسيحية واتباع منهج سيدنا عيسي

ثم التحول الي الإسلام

هو طابور عيش؟ اللي ييجي الاول يقف الاول؟

المغالطة الرقمية

يستمر الاقباط في النواح والعويل أنهم يمثلون 25% من شعب مصر وأنهم مضهدون رغم أنهم الربع

وفقا للموقع الرمسي للاستخبارات الامريكية CIA فإن نسبة الاقباط في مصر هي 6.2% وبالتاكيد الامريكان لن يكونوا ابدا في صف المسلمين، ولكنها للاسف نغمة مستخدمة لفرض حقائق جديدة تستخدم لفرض الاجندة اياها

نغمة الاضطهاد

نغمة يتم العزف عليها طول الوقت، ولبانة لا ينتهي الاقباط من ترديدها وهي الاضطهاد رفم كل كل الشواهد والثوابت

  1. لايوجد اي وزير مسيحي في الوزارات - بطرس غالي
  2. ولايوجد لهم ستة نواب في مجلس الشعب
  3. ولايحق لهم انشاء مشروعات عملاقة مثل موبينيل
  4. وليس لهم الحق في الاستثمار في شركات عملاقة مثل اوراسكوم
  5. وليس لهم تواجد في الصناعات الاستراتيجية مثل شركة بشاي للحديد والصلب
  6. وليس لهم قري سياحية مثل الجونة
  7. ولا يحق لهم الاستثمار في المجال السياحي مثل سيتي ستارز وفندق جي دبليو
  8. وليس لهم نشاط في المجال الصحي بدليل مستشفي السلام بالمهندسين
  9. ولا يحق لهم انشاؤ مدارس بدليل ساكر كير والفرنسيسكان والليسيه والميردي ديو
  10. وليس لهم الحق في الاتجار بدليل سيطرتهم علي اسواق الذهب والمجوهرات
  11. وليس لهم الحق في شم الرسول بدليل الاب زكريا
  12. ومضهدين دينيا بدليل صلح الحديبية الجديد والذي كانت بطلته وفاء قسطنطين
  13. ثم أنهم في غاية الادب والرقة بدليل السيوف في مظاهرات الاسكندرية ..... ياااه .... مظلومين جدا

الاعلام المسيحي

مثل محطة "الحياة" الفضائية التي يتحدث فيها القس المصري زكريا بطرس وينال بصورة دائمة من القرآن الكريم والرسول محمد صلى الله عليه وسلم والسيرة والأحاديث ورموز الإسلام إضافة إلى سب الرسول وكبار الصحابة بأقذع الألفاظ.

مجلة تدعى "الكتيبة الطيبية" والتي توزع مجانا ويكتب فيها معظم رموز الكنيسة، ويتم من خلالها سب الرموز الإسلامية

فاكرين المسرحية في الكنيسة

كنسية مار جرجس بالاسكندرية بعرض المسرحية اياها والمسيئة للاسلام ليس فقط عرض المسرحية داخل الكنسيةبل واعلان التحدي السافر اما الكارثة والتحدي السافر هو قيامهم بتوزيعها علي اسطوانات سي دي علي المسلمين بالجامعات قبيل شهر رمضان المعظم بداخل بوستر مطبوع عليه انها هدية رمضان ...وكيف كان تعامل الامن المدلل دائما للاقباط عكس ما يحاولون الايحاء به دائما وكاننا من المريخ ثم الغرور التعنت والصلف من جانب الكهنة الاقباط الذي رفض كبيرهم الانبا شنودة مجرد فقط الاعتذار وقتها وهو الاعتذار الي كان يكفي لحقن الهياج المتواجد في النفوس والذي ظل مهيمنا علي الشارع السكندري خاصة والمصري عامة

بتستنجد بمين؟؟

انتم نسيتم يا ناس كانت الهتافات المسيحية تستنجد بمن؟

مظاهرات وفاء قسطنطين في العباسية

في مظاهرات الاسكندرية وفي الجنازة

أمريكا .... وشارون

بيستنجدوا بالرئيس شارون .... بيستندوا باسرائيل علي المصريين

التهديد بانفجار وشيك؟

الكاهن مرقص يحذر المسلمبن من انفجار وشيك من مين؟ من الاقباط

المفروض المسلمين يخافوا ؟

للاسف الانفجار قادم فعلا واصبح حتميا ولكن من 94% الذي فاض بهم الكيل تحيل لو أن 94% من الشعب قاموا بالبصق علي 6% فستكون النهاية موجعة ومقرفة

وقفة جادة

يبقي لازم يبقي فيه وقفة جادة مع النفس

وقفة جادة من الاقباط نفسهم علشان يفهموا مين بيحركهم ؟ ولمصلحة مين

وقفة جادة من الاقباط نفسهم علشان يفوقوا من الاوهام بدل ما يخسوا كل حاجة في لحظة طيش

وقفة جادة من المسلمين علشان يفهموا مين بيضحك عليهم؟ ولمصلحة مين

وقفة جادة من كل واحد علشان يبقي فاهم ... مش مواطن حمار مركوب ومضحوط عليه

Submitted by Anonymous (not verified) on Thu, 20/04/2006 - 20:53.

يا راجل انت حسستنى ان المسلمين هما اللى مضطهدين فى مصر .. الله .. هو كمان المسيحيين مش مسمحلهم يشتغلوا بفلوسهم فى بلدهم .. حاجة غريبة .. ونسيت كمان تعد عدد المسيحيين عمداء الكليات وعدد المسيحيين فى جهاز المخابرات وعدد المسيحيين فى جهاز أمن الدولة وعدد المسيحيين المعينيين من الحكومة فى مجالس إدارة الشركات ( وليس الذين يديرون أموالهم ) وعدد المسيحيين المعيدين فى الكليات الكبرى .. اييييييييييييه .. دنيا

صحيح المسلمين مضطهدين فى رقم واحد بس .. عدد القتلى والمذبوحين من جراء الأضطهاد وعدد المساجد المحروقة أو المخربة من قبل المسيحيين .. الحقيقة لازم نشد حيلنا علشان يبقى فى مساواه فى الرقم ده كمان ..

http://egyptcamira.blogspot.com

Submitted by نيمو السمكة (not verified) on Thu, 20/04/2006 - 20:43.

ممكن تدلنى على روابط على النت للمواضيع دى حتى لوبالانجليزى كلامك ده خلانى أفكر فى حاجات كتير فاعاوز أتأكد أول فلو عندك روابط أو حاجات موثقة بدل الكلام المرسل ده رغم تنظيمه وياريت يكون عن أجندة الكنيسة تحديدا

Submitted by Akis Patsourakis (not verified) on Thu, 20/04/2006 - 16:06.

"الموضوع كله لخبطة متعمدة واللعبة كلها قائمة علي أساس خلط الأوراق ومن بين تكنيك اللعبة .... تقديم أوراق خبيثة والغش في اللعب علشان تحقيق كاسب غير معلنة.

"

Great post mate, it reminds me of a post that I got to see on some blog for an Egypt Coptic girl saying that the number of Copts in Egypt could amount to 25 Million with the possibility of another 20 Million living aboard (can you imagine!!). According to her numbers Copts would be more than 60% of Egyptians in this case

In another post, for a Coptic guy who lives in the US, he said that “It is the practice that the minority has always used to pose as a majority, those ‘Sunni Arabs’ who occupied Egypt, Iraq and North Africa” want to continue to impose their Agenda on the original people of the country as they did for hundreds of years.

So, Muslims in Egypt, are not the original people of the country. But they are, the decedents of Pharos ( I guess that is why they use the names Ra’msis or Mina). But we are savage barbaric Arabs who came from the Arabian peninsula to enslave the Copts of Egypt.

You know what, anyone who thinks like that is a μαλάκας .

Akis

Submitted by Antouk (not verified) on Thu, 20/04/2006 - 13:02.

في ايه يا عالم ؟؟ نازلين شتيمه و سب في بعض !! يعني ما ينفعش تتكلموا باسلوب احسن من كده ؟؟ انا عارف انه ان الكلام بتاعكم يتشال مش صح لانه سيجعل الحقيقه منقوصه و هي ان الكل في بلادنا واحد مثقف جاهل اي حاجه كله بقي شبه بعضه !!

Submitted by Nasser on Thu, 20/04/2006 - 10:58.

مفيش إضطهاد كل ما فى الامر قتلى من جراء الاصطياد نشنت يافالح ونعم العباد

مفيش إضطهاد هى بس حلقة فى تمثيلية وبتتعاد بكرة الجمعة تمثيلية جديدة فى نفس المعاد

مفيش إضطهاد مين أبن كلب بيقول غير كدة؟ والنعمة دية أنا أمى متأكدة إن حالة "أبريل" دى كدة وكدة كدبة إبريل يا أفباط

Submitted by Anonymous (not verified) on Thu, 20/04/2006 - 18:23.

ياناصر ياشلبى

جمع ياناصر .. جمع عشان نفهم انت عاوز تقول ايه بالظبط .. مين اللى ضرب ايه واللا عمل ايه فى مين .. واللا ايه الحكاية بالظبط وايه اللى جاب امك هنا فى الموضوع ده واللا هى موجوده من الاول ..؟

Submitted by Amgad (not verified) on Thu, 20/04/2006 - 00:05.

Alaa, Do not waste your time to explain to this guy (Nero) that you focus on events that took place in Egypt with Egyptian hands. This guy and his likes have a rooted feeling of the Ummah that surpasses any earthly value like statehood, citizenship rights, human rights and even human life. They are in a sense like some communists who understand everything in terms of class struggle. For such a guy Egypt and the Egyptians are empty words. He would happily sacrifice both of them on the altar of Allah in order to construct the glorious Ummah and fuck the virgins. The last phrase sounds mean but my Islamic religion teacher at prep school told me that the only genuine motive to be a decent person or to do any thing at all in life is to be a good slave of Allah and the motives behind being a slave to Allah are fear and desire. He said “ inama na3bodo Allah khawfan wa tama3an, khawfan min nareh wa tama3an fi ganatih” by the way he was teaching us this because for him that was the most sublime philosophy of life that ever existed and that would ever exist. Forgive me for digressing but it seems that the divinely prepared hell in the hereafter is the reason behind the hell in which the humanity lives now.

Submitted by alaa on Thu, 20/04/2006 - 00:23.

I understand the whole islamism is the new internationale thingy, and I understand how and why a person would adopt such a global outlook (I do this sometimes).

what I can't understand is their inability to comprehend that not everyone thinks this way. it's one thing to want to have a globalist outlook and it's another to criticize others for failing to do so when they explicitly say they choose not to.

oh and stop comparing them to the communists, communists did not go on killing sprees as part of angry mobs whenever captialists fixed their toilets, the faithful are capable of worse atrocities than the comrades and the faithful can do it independantly without the support of armies, KGBs or governments.

yala ma 3alina.

Submitted by Anonymous (not verified) on Fri, 21/04/2006 - 01:15.

read "Freedom or death" by Nikos Kazantzakis and its like u can see the future !

Submitted by Anonymous (not verified) on Wed, 19/04/2006 - 22:05.

شكرا علاء على مجهودك .. لكن هناك اضطهاد يومى للمسيحيين فى مصر. عندما يقال ان المسيحيين "اهل ذمة" هذا اضطهاد كيف تصف مواطن فى بلدة باقل من المواطنة الكاملة. و حينما يذيع التلفزيون الرسمى هجوم على الثالوث المقدس ولا يكون للمسيحيين الحق فى الرد اليس هذا اضطهادا . و حينما تسجل كتب الدين الاسلامى الرسمية فكر دينى شديد الرجعية و التخلف فى النظر للمسيحيين باعتبارهم فئة غير اصحاب البلد. و حينما ينص الدستور على ان مصر دولة اسلامية رغم انة لم يسمع ابدا ان دولة ذهبت لجامع اليس هذا اضطهاد . و حينما يتحالف السادات الخائن مع الاخوان و يضيف للدستور ان الشريعة المصدر الرئيسى للتشريع. اليس اضطهادا ان يحكم ناس بشريعة دينيية غير ديانتهم. وحينما يتاح للمسلم ان يدخل الى نظام تعليمى محظور على المسيحيين و هو النظام الازهرى اليس هذا اضطهادا. المشكلة فى مصر ان الفكر الدينى اليمينى الرجعى سائد. عند الاخوان ومن على شاكلتهم و عند الحكومة لان ليس لديها اى فكر تقدمة للمتعطلين و الفقراء. المشكلة فى مصر ان برميل البارود المتمثل فى الفقر يراد لة ان ينفجر فى الاتجاة الخاطى فيوجة للمسيحيين. و حينما يكون هذا هو الفكر السائد لابد ان نتوقع ان يسود لدى المسيحيين فكر من نفس النوع يقول ان المسلمين محتلين اجانب و ان مصر دولة دينية ايضا لكن قبطية هذة المرة. تأجيج الصراع الطائفى على ارضية رجعية هو ما نراة ولكن كى نكون واضحين ان الفكر اليمينى الاسلامى هو المسئول الاول عن ذلك. كى ننهى الاضطهاد الدينى فى مصر يجب ان يكون الدستور المصرى دستورا مدنيا لا يذكر الاديان و كذلك البطاقة الشخصية و يجب الغاء تدريس الدين فى المدارس. الاطفال الذين يريدون دراسة الدين يدرسوة فى اماكن العبادة. فى الستينات و السبعينيات لم يكن هناك اضطهادا بهذا المستوى و على المستوى الشعبى كان الناس لايعرفون المسيحى من المسلمى. كان الناس مازلو يستمعون الى سيد درويش و هو يقول متقولشى مسلم و لا مسيحى ولا يهمودى ياشيخ اتعلم . لكن كى تشتعل الحروب الاهلية التى مزقت الجزائر و السودان و اليمن و العراق دفع لدعاة اليمين الدينى الاسلامى الارهابى وغير الارهابى كى يسود. ان لم نعود الى اسلامنا المصرى و استمرت السيادة للاسلام الخليجى و دولارات البترول سوف ينتهى بنا الامر الى نفس مصير الدول المذكورة. السؤال هل عندنا الجراءة ان نقول اننا ضد المخطط الامريكى اليمنى الدينى لتقسيم بلادنا ام نظل نهوى معصوبى الاعين. سيتحرر المسيحيين المصريين حينما يتحرر المسلمين المصريين من وباء اليمين الدينى الاسلامى و الخليجيين و الامريكان من وراءة

مسلم سكندرى

Submitted by Anonymous (not verified) on Thu, 20/04/2006 - 18:19.

ماتعملش نفسك مسلم بقى ياسكندرى وتقعد تشتم فى ديننا ماتلبسناش العمه طب قول لااله الا الله محمد رسول الله عشان نعرف انت مسلم واللا متنكر ومن اهل الذمه

Submitted by ياشيخ اتلهى (not verified) on Thu, 20/04/2006 - 09:59.

حين تدعى أنك مسلم ثم تقول "الثالوث المقدس" فأنت لست بمسلم..فان الله واحد أحد (قل هو الله أحد.الله الصمد.لم يلد ولم يولد.ولم يكن له كفوا أحد).

وحين تتهم السادات بالخيانة لأنه جعل (شكليا) الشريعة مصدر التشريغ تبقى مش فاهم..أمال كنت عايز 92% من أهل البلد يتحكموا بسياسة شنودة؟

هو كل واحد عايز يعمل نفسه ياعينى محايد وبنى ادم يخش يمسح ايده فى الاسلام والمسلمين؟ يا أخى اتقوا الله وتذكروا يوم تقفوا أمام الخالق سبحانه ويكون ما تكتبوه هنا فى ميزان سيئاتكم.

وأخيرا : (لقد كفر الذين قالوا ان الله ثالث ثلاثة) صدق الله العظيم

Submitted by Anonymous (not verified) on Thu, 20/04/2006 - 18:16.

الله يفتحها فى وشك يابنى ويشق لك فى البحر طريق .. البحر الابيض طبعا وكل عام وانتم بخير والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته انشاء الله

Submitted by Anonymous (not verified) on Wed, 19/04/2006 - 21:46.

يا جماعة نيرو دي أو ده

مش فرقة بس عامة هوا عنده صدمة عصبية حادة ودي كانت النتيجة انها بدل ما تعتذر وتتأسف لموت واحد من غير ذنب أعدة تشتم في المسيحيين كلهم

يا ست نيرو الاناء بما فيه ينضح

بس يا جماعة أحب اطمنكوا أن الدين الاسلامي مش دين كراهية كده دي ناس بس جماعات التكفير لعبة في دمغة على جامد زي ما أنتو شايفين كده

يس الدين أرقى من كده بكتير ما تخفوش

Submitted by forsoothsayer on Wed, 19/04/2006 - 18:58.

the thing is ya alaa is that when you're discriminated against or oppressed because you are a socialist or ikhwan it is as a result of your choice to be socialist or ikhwan, and that is (legally speaking) not on the same level as being discriminated against for something you are born into (like gender or religion). whether the government is fucked up or not, there are people who at least have the option of being part of it, and these people are not christians. while democracy may bring about a lot of changes, it won't change how people feel about other people, that is for sure. don't tell me deomcracy and the rule of law will make it all better. there will still be senseless bigotry and hatred. el mohem, yes we should be focusing on the judges - those men are uniquely brave.

Submitted by alaa on Wed, 19/04/2006 - 19:35.

no democracy will not automatically make hatred and secterian strife go away, it seems to be an essential step though (note the dirty role government and security plays in many of the cases of violence, at least we'll be able to prosecute government officials who get involved).

what I'm saying is you have to seperate issues of discrimination by a corrupt government and issues of prosecution or discrimination by the people. you cannot speak of them as one.

alot of the discrimination muslims see is related to which form of islam they choose to believe in and not actual membership in the Muslim brotherhood or other groups (there are thousands of detainees whose only fault was to let their beard grow and spend more time than the average in the mosque).

is discrimination against christians by the government of a fundementaly different nature? maybe. the point is as a minority you don't have the luxury of treating it this way (that's just how it is), as a minority your only sane course of action is to fight any injustive that faces you for the benefit of all society and not just for the benefit of members of your minority.

besides as you said sometimes these forms of discrimination are against women.

not to mention that you assessment that christians do not have the option of being part of a corrupt regime is wrong, christians might not choose to be born christians but they do choose to continue being so, if you have to be a fucking corrupt dean then convert ot islam, it's not like you have any sense of morals or ethics anyways.

my point is not denying that this discrimination exists, but rather that it exists as part of two phenomenas at the same time and the saner choice of activism is to align them with phenomena that affects the majority.

until the jews decided to go mad and invent the whole Israel thing it was common for jewish euoropeans to join socialis movements that promised equality for all and to consider this an essential part of solving the problems of anti jewish discrimination. the muslims in south africa did more or less the same.

I won't be able to articulate this idea better than Africano, read his أزمات الأقباط و اقباط الأزمات series specially the 2nd post about priorities and also his series on liberation theology.

Submitted by Anonymous (not verified) on Wed, 19/04/2006 - 16:56.

ياريت بشكل عاجل وطارئ التركيز على اعتصام القضاة الذى بدأ اليوم بمقر النادى بشارع شامبليون والتركيز على التحرك الذى سيقوم به القضاة فى المرحلة القادمة والذى سوف يتطور كما قال اليوم المتستشار البسطويسى سوف نتحرك ولن تتمكن الحكومة من مواجهتنا

التركيز على القضاة الان وعلى حركتهم امر هام جدا

Submitted by حائر في دنيا الله (not verified) on Wed, 19/04/2006 - 14:47.

والله يعم علاء البلد كلها مضطهدة بعضيها سواء الحكومة في الشعب وسواء الشعب في بعضه,

Submitted by forsoothsayer on Wed, 19/04/2006 - 12:51.

indulge me once more...there apparently exists something called the Center for Arab-West Understanding. the list of founders is long, impressive, and of both religions. they cover sectarian news quite intensively and publish a journal. check it out: http://www.cawu.org/default.php

Submitted by Nero (not verified) on Wed, 19/04/2006 - 12:34.

شكرا يا مستر علاء على الجهد اللذى قمت به لجمع مثل تلك الراوبط ترى أجمعت روابط للإضهاد الحاصل للمسلمين فى جميع أنحاء العالم أجمعت صور عظامهم الملقاة فى الشارع ..؟

أجمعت دمائهم المسفوكة على الطرق ..؟

أم أن النصارى فقط عندما يقتل منهم شخص أصبح إضطهاد وعندما يسفك دماء الآلاف المؤلفةمن المسليمن لا يصبح إضطهاد ترى لو جمعنا عدد الروابط التى تتحدث عن سفك دماء المسلمين هل سوف نستطيع أن نضعها بصفحة واحدة ..؟

أم سوف تنتهى صفحاتنا دون أن نحصل كل الراوبط ..؟

Submitted by Anonymous (not verified) on Wed, 19/04/2006 - 16:59.

اياك حد يطلع يقول هو نيرو راجل واللا مرة .. اظن الحكاية دى اتحسمت فى البوست اللى فات .. نيرو مش مره ياجماعه نيرو راجل ابن راجل

Submitted by alaa on Wed, 19/04/2006 - 16:45.

هل أنا جمعت روابط بتصف الاعتداء على المسيحيين في كل أنحاء العالم؟ أنا جمعت روابط عن اعتدائات من قبل مسلمين مصريين على مسيحيين مصريين و كانت الاعتدائات يا أما لحجج واهية يا أما عقاب جماعي لجماعة من المسيحيين بسبب فعل قام بيه فرد أو أفراد منهم. تشترك الروابط دي كلها في أن الموضوع انتهى بجرحى أو قتلي أو بتخريب أملاك و بيت و دور عبادة المسيحيين.

هل لو أنا جمعت روابط اعتدى فيها مسيحيين مصريين على مسلمين مصريين لحجج واهية أو كعقاب جمعي يكون فيها قتلى أو جرحي أو تخريب لأملاك و بيوت و دور عبادة المسلمين هلاقي أي حاجة ؟

ايه بقى علاقة الأحداث خارج مصر بالموضوع؟

هل أنا أنكرت أن المسلمين مضطهدين في أماكن ما في العالم لمجرد كونهم مسلمين من قبل شعوب الأماكن دي و أن نتائج الاضطهاد ده بتكون دم سايح و قتلى و تخريب أملاك و بيوت و دور عبادة؟ لا مأنكرتش و مجيبتش سيرة الموضوع أصلا لأنه مش ده الموضوع اللي أنا بتكلم فيه.

يا روح طنط أنت بتعمل زي الصهاينة بالظبط، لما حدي يكلمهم عن الجرائم اللي بيعملوها في فلسطين (اللي هي مش موجهة للمسلمين بس على فكرة) يقوموا يقولوا الهولوكوست و اضطهادنا في أوروبا و حاجات لا علاقة لها بالفلسطينيين بالمرة.

Submitted by Nero (not verified) on Wed, 19/04/2006 - 22:05.

ترى يا علاء من منا الصهيونى ..؟ من الذى أقام الدنيا ولم يقعدها من أجل النصارى

ولم يحرك ساكنا من أجل إسلامه ومن أجل المسلمين ..؟

عزيزى أتعبت نفسك بالبحث عن روابط للإضطهاد الواقع ضد النصارى ولم تفكر فى حتى ان تأخذ الموضوع بشكل حيادى وان تأتى بالصورة كلها فقط أن تضع ما يحلو لك وتقطع من الصورة مالا يناسب إطارك الواهى

Submitted by Anonymous (not verified) on Thu, 20/04/2006 - 10:08.

انا مش فاهم المشكلة فى مين .. فى الفتنه واللا فى علاء

Submitted by alaa on Wed, 19/04/2006 - 22:52.

يا عم أنا مش رديت على دين أمك و قلتلك مفيش أصلا احداث مكافئة في مصر؟

يعني عايزني أعمل ايه؟ أجيبلك منين روابط بتوثق لهجوم المسيحيين المصريين على دور عبادة المسلمين ؟ أجيبلك منين روابط لنهب و تخريب المسيحيين المصريين لبيوت و أملاك المسلمين المصريين؟

أنت عارف كويس قوى أن محصلش حاجة زي كده من أول ما اخترعت الانترنت، يبقى ايه المطلوب عشان أجيب الصورة كاملة؟ اتكلم عن أحداث خارج مصر؟ ولا أتكلم عن حاجة تانية غير الهجوم على دور العبادة و التخريب و النهب و القتل من قبل جماعة غاضبة؟

بلاش دي، بدل ما أنت قاعد تقول كلام مرسل ممكن مثال للروابط اللي أنا المفروض أدور عليها؟ سيبلنا كده رابط بيوضح اضطهاد المسيحيين المصريين للمسلمين اللي بياخد صورة عنف و شغب.

ثم بعدين ايه أقام الدنيا و لم يقعدها دي؟ انا بكتب على مدونة كل الحكاية، ما أقام الدنيا و لم يقعدها هي الجريمة و أعمال الشغب مش مدونتي يا بوب.

و بعدين ايه اسلامي ده اللي أنا متحركتش عشانه؟ مين قال أن أنا مسلم أصلا. و بعدين دا أنت الكل في الكل هو الاسلام محتاج حد يتحركله في وجود رأس الحربة ميت و نيمو و نيرو؟

مفيش شكل حيادي في الظلم، في ظالم و مظلوم، قاتل و مقتول، معتدي و معتدى عليه (و أحيانا معتدى و مدافع عن نفسه)، معنديش كلام حيادي أقوله لأن الاضطهاد واقع من بعض المسلمين المصريين على الكثير من المسيحيين المصريين و يحظى بدعم من الكثير من المسلمين المصريين.

Submitted by نيمو السمكة (not verified) on Thu, 20/04/2006 - 02:47.

يابن المرة الشرموطة يا متناك يا خول شايفنى معلق يافطة عليها مكتوب صلاح الدين???

أنا مش فاهم ايه الى دخل تعليقاتى فى باب الدفاع عن الاسلام!!!!!!!!!!!!!! مرة واحد يقولى انت تبع الشيوخ و شرموط تانى يقول انت اخوان وعرص زيك يقولى انت بتدافع عن الاسلام!!!!!!

و هيا اصلا مش تهمة و شرف لا ادعيه فبلاش ندخل الحلل فى بعض

شوف هتقلى ماقلتش بتدافع عن الاسلام أوكى هأقولك انا تعليقاتى مش عشان الاسلام و لاالمسلمين و لاباتحرك ليهم و لو انا محموق أوى عشان دينى هابطل سب كس أمك و طيز ابليس أبو ريم انا محموق عشان بلدى مصر والى بيحصل فيها

و الله ماعنت عارف تفكيرك ماشى ازاى

ملخص تعليقاتى بيتكلم عن مصر و الى بيحصل فيها شوف هأقولك على حاجة انت ابن مرةشرموطة و ماببتفهمشى فشيلنى من دماغك وقبل ما تكتب اسمى فى أى تعليق اختارلك تعويذة من كتاب هارى بوتر و قولها

شوف الفلم ده لحبيبك

Submitted by Anonymous (not verified) on Thu, 20/04/2006 - 10:17.

الواد نيمو الفرخه رجع تانى وهانلاقى حد نشتمه .. هييييه

Submitted by Anonymous (not verified) on Thu, 20/04/2006 - 10:00.

هو صلاح الدين الفيومى غير صلاح الدين الايوبى .. انتوا هاتلخبطونا ليه بس ..؟

Submitted by Anonymous (not verified) on Wed, 19/04/2006 - 22:43.

يابن اللبوه انا عمال ادافع عنك طول النهار واقولهم انك راجل صحيح خير تعمل شر تلقى .. نيرو مش راجل ياجماعه .. نيرو مره .. ومش اى مره .. مره لبوة

Submitted by Anonymous (not verified) on Thu, 20/04/2006 - 10:24.

ومين اللى قالك ان نيرو من الاخوان .. ده من اخوان الشياطين مش الاخوان المسلمين يعنى المرشد بتاعه يبقى ابليس شخصيا

Submitted by Anonymous (not verified) on Thu, 20/04/2006 - 10:22.

كده الناس هايقولوا الاخوان وقعوا فى بعض .. انت ليه قلبت على نيرو

Submitted by Anonymous (not verified) on Thu, 20/04/2006 - 18:26.

البقية فى حياتكم جميعا .. الاخ ميت صحى ..؟

Submitted by forsoothsayer on Wed, 19/04/2006 - 12:29.

i just wrote a super long comment and it got lost! ha7awel tany: alaa: here are some sources - the u.s. dept of state human rights reports, the british, the human rights commission of the u.n., the various egyptian human rights organizations. there have also been numerous books written on historical discrimination which u can find in for example the auc library. the coptic organizations of course report a lot of things, but they're hardly unbiased. the main areas of confirmed discrimination are: lack of representation in the top poisiton of the military, university administration, the bureaucracy, parliament and the foreign service. for example, there are no christian ambassadors to my knowledge. the whole church building thing is well documented. the incidents of violence are often ascribed to unrelated personal differences and vendettas (tar) etc: but the govt certainly refuses to prosecute effectively those who harm christians, and have been known to falsely accuse christians for crimes committed by muslims. i am aware that they falsely accuse people all the time, but falsely accused people because they are christian is persecution just as falsely accusing people because they are opposition or whatever is persecution. as to el ehanat on paltalk and tv: ehanat eh. why is it that muslims are allowed to criticise, and "insult" christianity everywhere in the media and in the mosques, while christians are not allowed the same privileges? if you are against freedom of speech where it amounts to "ihana" then it should be lil kol. wala because egypt has a majority muslim yeb2a everyone else should shut up? however, if only muslims are allowed to criticize christianity, while a similar attempt by christians is some sort of excuse for murder, then that is persecution ya ro7 omak. more info later: i'm looking into this deeply because i'm a refugee lawyer and need to know the true extent of persecution, which is difficult, because the governments do not often disclose the information on which they base their refugee decisions unless you are repsresenting that specific client. however i have contacts and will find out and report back.

Submitted by alaa on Wed, 19/04/2006 - 17:44.

I am not interested in historical discrimination, in fact I'm not interested in the whole discrimination part since the country is so fucked up that it doesn't make sense to talk about many forms of discrimination now.

ya3ni, university deans and what not, they are selected and vetted by security, the only criterea is that they be government lakies who know how to kiss ass and how to snitch on their collegues, why christians want to be represented in this mob is beyond me, in fact it's fucking stupid and annoying, instead on whining about it every single christian university professor should join the 9th of march movement and work on changing things so that univ faculty gets to elect the deans. when that happens and christians end up being underrepresented that's when you start talking about discrimination.

the truth is if you are a member of the ikhwan you will not be dean, if you are a socialist you will not be dean, and even if you become one it will be a sign of your corruption.

parliament is the same, 80% of the parliament is not elected aslan, what is the use of complaining about being underrepresented there, hell if I was a christian I'd do add campaigns that boast of being under represented as a sign of being honest.

not to mention that women are grossly under represented, and that efforts and pressures that end up with 2 token christian ministers just serve to make people angry and feel the christians are taking the side of the government (which they do as a matter of fact).

again stop whining and join some movement for change, be overrepresented in the struggle for democracy, and if the egyptian people are then ungrateful and don't elect christians that's when you speak of discrimination.

as for the government refusing to prosecute effectively those who harm christians, it's beyond that khalas, look at how they handled taba or sharm el sheikh or bani mazar or the salam ferry, the government doesn't prosecute anyone who should be prosecuted anymore. whining about it as if it is specific to christians only harms the cause.

as for how bad it is, ما خفي كان أعظم I know for sure but cannot prove that some christian families in upper egypt wh live among muslim majorities pay protection money to a muslim family in exchange for the muslim family guaranteeing their safety.

but let's focus on the clear cut cases of church burning, violent riots and massacres for now.

Submitted by Anonymous (not verified) on Wed, 19/04/2006 - 12:08.

dear alaa - i myself have been trying to find more concrete information on this topic. it is worth nothing that there is a difference between persecution and discrimination: discrimination is different treatment on the basis of religion, while persecution is treatment that threatens bodily harm or liberty, roughly speaking. with regards to discrimination, this is quite well documented in the various international human rights organizations including the egyptian ones. the u.s. dept of state issues human rights reports that are quite reliable and so doe the comparable british authority, but pblished on the net. you may not wish to rely on the coptic organizations in this diaspora but they document the instances of discrimination quite well. it is indisputable that copts are discriminated against in both government and private employment, with no copts attaining top positions in university administration or the military or the foreign service. copts are rarely elected to parliament and there is only one coptic governor. the whole thing with the churches is tab3an well known. should u wish to look into history, you will find that christians all over the middle east has suffered government mandated discrimination for centuries, ranging from being forced to wear certain things to being forced to dismount from horses when muslims pass etc. again law khataft reglak to the american university in cairo masalan u will find numerous books about this sort of thing. the laws still discriminate heavily against christians in terms of personal status laws or a7wal el shakhsiya, i wil lleave u to look into that bardo.

with regards to persecution, there are mentions in all of the above sources bardo but there is considerable controversy as to the extent of forced conversions and kidnappings wil kalam dah. also many people ascribe the incidences of violence to personal conflicts where people took sides according to religious identity, like with kosh7. this is no different from the normal practices of el se3eed 3ammatan - the difference is that the govt does not protect coptic victims nor prosecute people who are accused of killing copts.

to el akh who was complaining about the coptic side of things, ehanet eh elly inta betetkalem 3aleiha. i am well aware that there are copts and coptic channels who criticise islam; we malo? isn't christianity criticized every day in every form, on tv, in the mosques, in the newspapers? if u want everyone to stop criticizing the religion of others, even though this is clearly a violating of freedom of speech, then tamam, bas lil kol; amma ba2a if u expect christians to have their religion criticized, but not to criticize islam 3al asas innaha ihana, and then see this as some sort of excuse for violence, then yes, this is persecution ya ro7 omak.

Submitted by Nour73 (not verified) on Wed, 19/04/2006 - 11:23.

Hi Alaa, I think that you should also take a look at their own these links, they might be biased, but there might be some truth in them:

  • www.meca-me.org
  • www.copts.com
  • www.amcoptic.com
  • www.copts-united.com

there was site about the entire coptic history till all the old and recent events in el zawya el hamra and el kosh7, but the link is not working: www.coptichistory.org

good luck

Submitted by DukeJim on Thu, 20/04/2006 - 09:16.

biased my ass!!!! u r quoting from MECA !!!!! even the Christians criticised them!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Submitted by shiro (not verified) on Wed, 19/04/2006 - 10:49.

عزيزيى علاء

عندى نسخة ورقيه (hard copy) من تقرير مركز إبن خلدون إسمه "الملل و النحل و الأعراق" بيتكلم عن أحوال الأقليات العربيه فى عام 1999 و فيه جزء كبير عن أحداث الكشح

هكون سعيد بمشاركتها

Submitted by Snefru on Wed, 19/04/2006 - 10:40.

Good Stuff Alaa.

Have to say your post title was a bit surprising when I was checking my feeds. But a good attempt at documenting something that is worth documenting.

Howa, actually, everything to do with this country is worth documenting.

Submitted by egyptianlost (not verified) on Wed, 19/04/2006 - 10:38.

تعليقا على ما حدث فى قرية كفر سلامة,اريد ان اشارككم تجربة حدثت معى تؤكد ان ماحدث هو اسلوبللامن المصرى فى التعامل مع كل الاحداث المشابهة,فانا كنت اعيش فى قرية مصرية فى محافظة البحيرة وحدثت معركة بين عائلتين مسلمتين(لا يوجد فى قريتنا مسيحيين)قتل من احداهما شخصين وقام الامن باجبار كل عائلة القتلة على بيع كافة ممتلكاتهم من اراضى وبيوت ومغادرة القرية والمحفظة الى محافظة اخرى بعد دفع مبلغ الدية وكل ذلك دون اى حكم قضائى

اود ان اقول انة من خلال تجربتى,الاقباط مطهدون اكثر على المستوى الاجتماعى اكثر من الرسمى

-وهذا اسوأ_

Submitted by Akis Patsourakis (not verified) on Wed, 19/04/2006 - 09:47.

بقولك ايه يا عم علاء بتاع انت كمان كنت كويس وانتشغال في الوراجى بتاعك. بس لبوستات الاخيرة على موضوع الاقباط متحيزةز هى كل الاحداث و المصادمات دى مات فيها اقباط بس يعنى الى ماتوا من المسلمين كانوا زيرو. طبعا لا اى احداث فيها معاناة من الطرفين امل الى على السيت بتاعك واخد ون سيد اوف ذا ستورى.

وانا مش حتكلم عن اهانة الاسلام او الصحابة على النت وفى التشات روومز وعلى قنوات قبرص. اسال اى قبطى من الى تعرفهم عن رايه فى الاسلام واسمع الكلام الحقير عن الغزو الاسلامى و الديانة الصحراوية. انازمان لما كنت عايش فى مصر بحلف بالله انى سمعت اقباط فى مترو الانفاق مرة بيتريقوا على القران و على ايات بعينها و بيقولو انها مهاش معنى. انا نصف يونانى صحيح بس العربى بتاعى باللهجةالمصرية قوى زيه زى الجريك و الانجليش. ومازلت فاكر الايةاللى استهزؤابيهاالى الان. اسال القباط عن احلامهم وكن متاكد انها مش العدالة ولا حقوق الانسان بل ان جل احلامهم هو انهاء الوجود الاسلامى ف مصر. تبنى اللغة القبطية على حساب العربية. اسال و جرب و شوف. الحقيقة لا تسامح ولا هبل الناس دى بتعتبرنا اتباع المسيخ الدجال و بيقولوا ما لا يليق عن الاسلام. ونهاية اقول يا علاء حاول تكون موضوعى ولما تشوف بعنيك يبقى اوكاى زى ما جار القمر عمل. الاقباط بيكرهوا المسلمين و بيعتبروهم هراطقة و اسال اى قسيس بينك و بينه.

Akis Patsourakis

Submitted by Anonymous (not verified) on Wed, 19/04/2006 - 17:39.

والله عندك حق يايونانى ادوارد الخراط الكاتب الروائى القبطى بيتكلم مع ولاده باللغة القبطية بس برضة عايز اقولك ان كل الاديان بتتريق على بعضها ودايما فيه نكته تقليدية عن واحد قسيس وواحد شيخ وواحد حخام يعنى الخلاصة ان كل المتدينين بيتريقوا على اديان بعض مشكلة المسيحين فى مصر انهم مش قادرين ينسوا ان العرب المسلمين انقضوا عليهم فى لحظة ضعف وخادوا مصر منهم ولسه بيعتبروا ان المسلمين غزاة وانهم اصحاب البلد على العموم ركز على النسوان فى اليونان حاجات زى القشطه وسيبك من موضوع الاديان ده .. كلهم اقباط ومسلمين ويهود هايروحوا عالنار حدف

Submitted by alaa on Wed, 19/04/2006 - 17:14.

ايه يا عم الكلام العجيب ده، لما يقوم مجموعة من المسلمين بحرق بيوت المسيحيين و محلاتهم و كنيستهم بسبب توسيع في الكنيسة و في السكة يموت واحد مسلم يبقى ده نفى خلاص أن دي حادثة اضطهاد للمسيحيين؟

مفيش سايد تاني للستوري يا بوزمك، فيه قتل و تخريب عشان شبهة بناء دار عبادة أو توسيع دار عبادة (أو تصليح مجاري بتاعت دار عبادة) و فيه عقاب جمعي لجماعة المسيحيين على أفعال تنسب لبعضهم.

أنا متكلمتش عن اهانة رموز الديانة لا المسيحية و لا المسلمة عشان أنا شايف أن من حق أي حد أنا يطرطر على رموز دين أي حد صحابة أو قديسين و عشان شايف أن الطرفين بيعملوا ده فعلا، و معنديش فكرة مين فيهم أكتر و مش فارق معايا و مش مهتم، لكن من العبث أنك تتكلم عن البال تولك و اهانة الرموز و أنت عارف كويس قوى قد ايه من المسلمين بيعملوا كده (لأ تقدر تشوف ده في التعليقات هنا).

بما أني بختار أصدقائي فالمسيحي فيهم لا عايز الاسلام يمشي من البلد ولا بيستهزأوا بالاسلام و عايزين عدالة فعلا، بس برضه أصحابي من المسلمين كده برضه، أما لو سألت أي مسيحي قابلته فالأغلب الأعم مش هيرد علي بصراحة، فمقدرش أحكم. لكن ده علاقته ايه بالقتل و التخريب و حرق دور العبادة؟

و بعدين ايه موضوع الأقباط بيعتبروا المسلمين هراطقة؟ ما طبعا بيعتبروا المسلمين هراطقة هما لو معتبروهمش هراطقة ما كانوا أسلموا من زمان، دي بديهية يعني.

عموما أنا رأيي في الدين المسيحي أنه شفلكة خالص و مليان هبل، ده مبيخلينيش أدور أقتل فيهم، و لا أتعاطف مع اللي بيقتل فيهم، ولا أبرر للي بيقتل فيهم، ولا أدور على حجج للي بيقتل فيهم، ولا أحاول أميع الموضوع و ألهي الناس بمناقشة عن كلمة اتقالت في المترو عشان يبان كأن قتلهم مكافئ للكلام في المترو.

Submitted by Akis Patsourakis (not verified) on Thu, 20/04/2006 - 15:41.

Alaa,

You know that I didn’t justify killing in my post, and no body can justify killing of innocent people conducting their rituals in a Church.

I always preach the need for instituting Rule of Law in all my comments on most of your posts. If Egypt had Rule of Law then no one would be persecuted, discriminated against and the judicial authority should rectify any wrongdoings by those who want to practice discrimination.

What I meant to say is that Copts in Egypt are hostile towards Islam, They have the right to stay as they are "Nasara" Islam is totally against forcing people to embrace it. But they have to also show respect to Islam.

The Copts want to change Egypt, and to weaken the Islamic faith even if they didn’t show it, and they were never able to show it because they are a minority. Deep down inside them they would love to wipe Islam out.

So even if we condemn the attack on the Church we should also condemn the insult of Islam by some Copts and the disrespect that they show towards it, the example of the guys I had overheard in the Underground so many years ago just tells you of how Copts see Islam (I agree they do not have to believe in it), but they should not insult it too, they should have respect.

The British Historian Edward Gibbon really had no belief what so ever (he pretended to be Christian at some stage of his life, but the fact is he actually didn’t believe in any religion what so ever), but when you read his beautiful book “The History of the Decline and Fall of the Roman Empire “the best book on Roman history), you will see that all his writings about the Prophet (pbuh), Islam, or Arabs are very respectful.

Other points to consider are the following:

• Do we need external monitoring or auditing of Church finances in Egypt, no one knows their procurement rules, how much money they raise, where does the money ho?) the Church is an Egyptian institution and it should be more transparent.

• The church should not allow the production of any kind of media that is deemed blasphemous to Islam.

• Their should be a religious hatred law to protect all minorities in Egypt against hate crimes, on the lines of the hate crime legislation of the US or the racial hatred act in the UK.

• You idea of pissing on religious symbols doesn't sound like a peaceful proposal to me. It reminded me of what the Crusaders and Turkmen in Antioch used to do during the Crusades, they did exactly what you preach in your post, and this only contributed to deepening the hatred.

P.S. I really love the effort that you and your wife are doing in here, becuase it sort of connects me to Egypt and what happenes in it.

Akis Patsourakis

Submitted by DukeJim on Thu, 20/04/2006 - 09:10.

أنا شايف أن من حق أي حد أنا يطرطر على رموز دين أي حد صحابة أو قديسين و عشان شايف أن الطرفين بيعملوا ده فعلا

,

لأ مش حقك يا علاء بية والكلام الى بيحصل دة النهاردة بسبب الكلام دة من الطرفين ياخى احة جا انت بعيد قوى ، لما تحب تنتقد have some courtsy خلى عندك لياقة ماهو الانتقاد السافل الى حضرتك بتعمله هو الى بيولعها عارف انتى بتفكرنى بفيصل القاسم بتاع الجزيرة بس هو اذكى منك لانه بيطلع نفسة محايد

Submitted by Anonymous (not verified) on Thu, 20/04/2006 - 18:14.

وليه يطرطر على رموز اى دين .. مايخش التواليت يطرطر وخلاص

Submitted by Anonymous (not verified) on Thu, 20/04/2006 - 10:21.

الاخ دك

زعلان من الشتيمه وهو بيقول احا .. الناس دى ايه عندها فصام فى الشخصية .. يخرب بيت امك ياشيخ .. لما تحب توصى حد انه مايشتمش تقوم تقوله احا انت عبيط ياد

Submitted by Anonymous (not verified) on Thu, 20/04/2006 - 10:06.

ده لو الواد علاء طلع زى فيصل القسم بتعا الجزيرة يبقى الواحد يحترمة جدا ويعمل له حساب

Submitted by Anonymous (not verified) on Wed, 19/04/2006 - 17:42.

عايزين بسرعه سايد تاني للستوري يا بوزمك .. ياللا باى .. ومسيدات بقى من اليونان .. ها .. اوعى تنسى

Submitted by نيمو السمكة (not verified) on Wed, 19/04/2006 - 06:17.

أنت قولت :

و لقيت المهمة صعبة جدا، تقارير حقوق الانسان المصرية بدأت تتجمع على النت من منتصف 2003 فقط،

يعنى سنتين لحد الوقتى اضهاد و مش لاقى الا حبة الحاجات دى الى قعدت أقرا فيها من تانى عشان أشوف تفاصيل الاظطهاد اليومى المتكرر فى كل شبر من أرض المحروسة و لفت انتباهى كمية الدم المسيحى و غياب الدم المسلم و أقدر أقولك بكل ثقة بعد ما قريت التقارير الى مالية الموضوع و عددهم 4 مليون تقرير من كل شبر فى أرض مصر ان عدد القتلى المسيحيين تجاوز التسعمية مليون مسيحى بواقع ألف مسيحى فى الثانية الضوئية

و كل التقارير دى لو قريتها هتقول لك الاتى :

فيه مسلمين منتميين لجمعية اضطهاد المسيحيين بيتجيلهم حالة هستيريا لما يشوفوا كنيسة او قسيس او بنت صعيرة فالكنسية بيحرقوها و القسيس بيدبحوه و البنت بيخطفوها و بيأسلموها و بيتجوزوها

و كل التقارير أجمعت ان المشاحنات الطائفية دى ليس لها أى سبب من الجانب المعتدى الهمجى دوما و هو المسلمين

و حتى يا عينى حادثة محرم بيك بيقولك المسلمين المهابيل صلو العشا و نزلهم الوحى روحوا اتظاهروا قدام الكنيسة الى لا انتجت مسرحية و لا وزعتها و لا حاجة و الواد الى ضرب الراهبة سكينة ضربها عشان هو عربى عاوز يقضى على الوجود المسيحى الأصيل فى البلد

الملاحظة العجيبة ان الاضطهاد اتوقف فجأة فى شهر فبراير 2006 و بعدين رجع تانى لنشاطه الطبيعى فى مارس و بعدين جه الاضطهاد و استكمل نشاطه فى أبريل و لسه اكتوبر و نوفمبر و ديسمبر

و طبعا يا اولاد المعلم الكبير علاء بيقول ليكو:

"الملاحظ أن الأمن أو جهات رسمية تانية دائما ليهم دور كبير.

و خليكم فاكرين فيه أحداث أكتر من كده. "

يعنى بذلك أفتكروا ان فيه أحداث أكتر من كده و لو مافيش شغلو خيالكو و اهو كله صحة و عافية

و لا يفوتنى فى هذا المقام الا أن اوجه الشكر لهيئة الأقباط المصرين amcoptic ولدورها الفعال فى كشف حقيقة الأخوان الوهابيين و حسنى مبارك عضو جماعة الأخوان المسلمين

التى هى فرع لأل سعود فى مصر و تتلقى اوامرها بضرورة ذبح قسيس كل يومين و حرق كنيسة كل أسبوع و خطف العذارى كسبايا فى الحرب للزواج بهم و ادخالهم الدين الحنيف و انقاذهم من خطر الاسلام

و لا يفوتنى فى هذا المقام الا ان أشكر السيد علاء من حقل السبانخ لاشارته لموضوع وفاء قسطنطين ووصفه الكنيسة بالعلوقية فى موضوع الحريات و هو ان دل على شئ فهو يدل على نزاهة و موضوعية متاصلين حتى النخاع فى قلب هذا المواطن الجنوى و الذى يشبه الفذ ريتشارد ستالمان فى كل شى شكلا لكن ليس موضوعا بالتأكيد

دمتم لهذا الوطن الذى تحمل نير الاسلام طيلة مليون سنة حتى من قبل ظهور الاسلام

Submitted by alaa on Wed, 19/04/2006 - 17:28.

يا سلام، و أحنا كنا قلنا اضطهاد يومي و في كل شبر في المحروسة؟

قلنا العنف و القتل و التخريب بقى شهري (راجع السنة دي) و مجيبناش سيرة بيحصل في كام شبر من المحروسة

حتى السنتين دول مش متأرخين كويس، أنا قلت بدأوا يوثقوا على النت من سنتين و كل حاجة بتبدأ صغيرة، و عشان كده هتلاقي في أحداث ملقتلهاش غير ذكر في سطر وسط موضوع تاني

عموما أنا معملتش جهد بحثي، أنا رميت شوية روابط كبداية اللي عايز يعرف أكتر يقدر يدور بنفسه، مش كل حاجة موجودة على الوب، و مش كل حاجة الواحد بيوصلها في ساعة واحدة. اللي عايز يعتبر أن عدد الروابط اللي أنا لقيته في ساعة واحدة دليل على أن مفيش اضطهاد هو حر

أنا تفاديت تماما مواضيع اختطاف البنات لأني مش مصدقها بالمرة و لأني عارف أن المتدنيين مخابيل بطبعهم و حتة تغيير الديانة و الزواج من الآخر (خصوصا لو الموضوع فيه ستات) بيوجعهم و بالتالي لا يمكن أثق فيه.

التقارير دي أجمعت على حاجتين، يا أما السبب هو الاشتباه في بناء أو توسيع دار عبادة أو الرغبة في معاقبة جماعة المسيحيين عقاب جمعي على أفعال أفراد منهم.

و ده اللي حصل في محرم بيك، فيه مسرحية (من سنتين) و الكنيسة مسئولة عنها، لكن في هجوم على الحي كله و تخريب و ترويع و محاولة قتل راهبة، يعني عقاب كل المسيحيين في الحي بسبب المسرحية و كأنهم كلهم مسؤلين عنها. (ده لو تجاهلنا أصلا فكرة استخدام العنف كعقاب على المسرحية).

الأمن المصري الباسل قتل متظاهرين كعادته و ولعها أكتر طبعا و محدش انكر دي.

و أكرر لما بقول أفتكروا أن فيه أحداث أكتر دي دعوة للي عايز يعرف أكتر أنه يدور.

Submitted by Anonymous (not verified) on Thu, 20/04/2006 - 10:16.

كل ده ياعلاء عشان المسيحيين .. عمال تموت فى روحك عشان حبايبك المسيحيين .. ده انت بطاقتك مكتوب فيها علاء احمد المسلم ابن المسلم اللى يشوفك بتدافع عنهم كده يقول انك منهم واللا عشان مراتك مسيحية وطلع اسمها منال محمد عبد الحليم محمود .. قول الحقيقة للناس ياعضمة يازرقا يابايع اخواتك

Submitted by John Ghali (not verified) on Wed, 19/04/2006 - 04:43.

http://www.amcoptic.com/a_news/news_egypt/a_news_egypt.htm

(تعليق من منال و علاء، يا ريت بدل ما تعمل كوبي و بيست للمقال كامل تسيب رابط فقط)

Submitted by John Ghali (not verified) on Wed, 19/04/2006 - 04:14.

Dear Alaa, and muslim/christian - Egyptians, Here is a long list of some of the events that took place in egypt recently. This list is not to attack muslims or attack Islam but simply to say that copts really face presecution in egypt....

It doesn't matter if you beleive it or not, it is a fact And this list doesn't mean that i have hateriet in my heart towards any body, but i have grief and sadness ...

Some of these news are exagratted but it happened and you not knowing about it, doesn't mean it didn't happen ...

I personally failed couple of courses in pharmacy just because my name "John" ... and I left egypt for good ...

I really beleive that the new generation can make a difference But how they can make a difference if they don't read, don't have money for food and can't get married

So the economical, cultural and humane poverty may cause all of what we are seeing now

I beleive justice and affirmative actions can solve the problems for both christians and muslims

I don't deny that muslims face many problems in Egypt as well "Common muslims not gama3at" but christians face much more ...

I am sorry to write in english as my keyboard has no Arabic letters and maybe somone be kind enough to translate it

Please notice that government has a great deal in the latest incident in Alexandria, they used the anger of common muslim man of what is happening in Iraq, palestine and denemark and targetting it towards egyptian copts for couple of reason

  • extending marshal laws
  • Forcing USA and the western world to accept Gamal Mubarek as the upoming president of Egypt or they will have another HAMAS in egypt

A government so corrupted and abusive and has no religion

But this doesn't mean that common muslims did no wrong,

  • there is no teolerance cultrue towards THE OTHER
  • There is no respect for other beleivs
  • There is a common growing notion that muslims are the victim of the Christian western world and USA so it is OK and hallal of anything happens to arab christians

Alsalam aleikom, al salam lakom ... john ...



>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 2006 <<<<<<<<<<<<<<<<<

- Alexandria - 2dead, 2 churches burned, 40 in prison,18 wounded, many stores and cars burned and destroyed -- attacking coptic houses and homes 04-2006

- Udayssat Village - Luxur 01-2006
link

- Alayatt village- Giza 02-2006
link

video
link



>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 2005 <<<<<<<<<<<<<<<<<

- Alexandria 10-2005
Pics - Videos - external Links
link

Burned Churches and Bibles
link

Sequence of what happened
link

Pope Shenouda break down in tears
link ========

- Kafr Salama Village 12-2005
link



>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 2004 <<<<<<<<<<<<<<<<<

- Mankatean Village 11-2004

link



>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 2003 <<<<<<<<<<<<<<<<<

- Gazara Village 11-2003
link
link





>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 2000 <<<<<<<<<<<<<<<<<

- 20 dead in Al-Kosheh village 02-2000
link link

- Kaser Rashwan Village, Rioters destroy a Coptic church, 7 homes and leave 4 Christians injured in Egypt 09-2000


link

- A "Mentally Unstable" Individual Injures a Coptic Priest in Upper Egypt - English - Arabic Sohag 12-2000
http://www.copts.net/detail.asp?id=102³³2³



>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 1997 <<<<<<<<<<<<<<<<<

-The attack was on Mary Guirguis Church in the Abu Qurqas area of el- Minya 02-1997
link

- 14 dead in Ezbet Dawoud, about 270 miles (450 km) south of Cairo 03-1997
link



>>>>>>>>>>>>>>>>>>> More <<<<<<<<<<<<<<<<<


- Books sold in Cairo international book show insulting Christianity
link

- Anti-Christian Egyptian text-books
link

- Repeated Wrong Religion field in Egypt National Number card ... Mainly christian girls ... El dakhliah refuse to correct changes
link
link
link



- Kidnapping Christian Girls

link

link
link
link
link
link
link
link
link
link

Submitted by DukeJim on Wed, 19/04/2006 - 09:02.

عزيزى جون لماذا اهملت ذكر عوامل اثارة الفتنة من الجانب القبطي !!!
لعلة سقط منك سهواً ياسيدى الفاضل وبما انك تريد ان تظهر بصورة محايدة

اولاً: يفضل ان تذكر غرف البال توك (غرف دردشة على الانترنت) ومايحدث فيها من اساءة بالغة من بعض الاقباط ولا اعمم ولاكن لماذا لا تحرم الكنيسة الارثوكسية القبطية مثل هذة الافعال !!! لماذا تصمت الكنيسة ولا يسمع المواطن العادى تحريم من الكنيسة او حتى استنكار لما يحدث من اهانة للأسلام و امهات المؤمنين مهما وصفت من تلك الاهانات لا يمكن اوصف ما سمعت بنفسى ان مثل تلك الغرف ليست لممارسة حرية الراى كما سوف يببرها بعض الاشخاص فمن اهم قواعد حرية الراى عدم الاساءة الى الاخر انما تلك الغرف هى مجرد غرف لتوجية الاهانات وحتى اكون واذكر على سبيل المثال غرفة MECA middle east christian association

قد يكون المهاجم سمع مثل تلك الغرف وقام يهجمتة!!! ولا اقصد ان ابرر هذه الواقعة ولكنى احاول ان افهم الاسباب التى قد تدفعة الى مثل تلك الجريمة!!!

ثانياً: القس المشلوح زكريا بطرس وقناة الحياة التى يديرها (تخصص اهانة للأسلام ) و ايضاً تخصص اثارة الفتنة الطائفية ، وبالتاكيد يتسائل المسلمون من اين له التمويل!!! (امريكا!!! نظرية قديمة وبالية ولكن الخيار الاخر هو اقباط يمولون ذالك المشلوح ) ومن هنا ايضاً يوجد المجال القوى او الباب الوسع للفتنة الطائفية

اتفق معك فى انه لا يوجد احترام متبادل بين اصحاب الديانتان لبعضهم ولكن اختلف فى التعميم فليس كل المسلمين كذلك وليس كل المسيحيون ايضاً كذلك

اتفق معك فى ان بعض المسلمين يزيدهم كراهية الممارسات المسيحية الغربية للمسلمين ولكن اختلف معك ايضاً فى انهم فى عدد متزايد المسئلة متواجدة بعدد قليل والله على شهيد!!! (ولا تحمل وازرة وزر اخرى)

فيجب على كل من الاخوة فى الوطن المسلمين و المسيحين ان يذكروا الحسنات والسيئات ايضاً والا سنظل فى نفس الدائرة المغلقة ولن يحل شىء!!!

وعليكم السلام --- ولكم السلام

Submitted by The Eyewitness on Wed, 19/04/2006 - 14:23.

عزيزي DukeJim أتفق معك في جزء كبير مما تقوله وأود أن أقول لك في بداية الأمر أني وأنا قبطي مسيحي لا أحتمل أستماع الأب/ زكريا بطرس وانا أعلم كثير من أصدقائي المسيحين أن لم يكن أغلبهم يوافقوني الرأي ولكن بالبطبع ليس كل المسيحين. ولكن أختلف معك في نقطتين:

1-"لماذا تصمت الكنيسة ولا يسمع المواطن العادى تحريم من الكنيسة او حتى استنكار لما يحدث من اهانة للأسلام " الكنيسة ليست مسؤلة عن تصرف كل مسيحي على الأرض، فالكنيسة مؤسسة دينية تقوم على تقديم تعليم الدين لأبناءها وتقديم شهادة لمن حولها عن إيمانها بحياتها ومواقفها. وهذا يتضح في موقفها من الأب/ زكريا بطرس. أن كنا نطالب هذا من الكنيسة لكنا طالبنا من الأزهر موقف مماثل لكل من أعتدوا على الأقباط والحكم عليهم بالأرتداد عن تعاليم الدين. وعلى فكرة انا لست أعلم كيف تمول قنوات مثل الحياة وغيرها لكن أحب أقولك أن أغلب أقباط مصر أصلاً عيشين بالعاقية معدا القلة القليلة يعني مستحيل يكون فيه آي جهة مصرية داخلية بتصرف على حاجة ذي ده. والكنيسة بالعافية قادرة تصرف على قناة أغابي وكان الكنهة بيقولوا للشعب أدي أحنا هنعملكم قناة عشان تبطلوا تتفرجوا على قنوات ذي الحياة وسات 7 والقنوات ده.

2- يجب أن يكون من الواضح لدينا الفرق بين أن تهاجم أحد كلامياً أو حتى تتعدى عليه لفظياً وأن تقتله أو تحرق بيته أو كنيسته. أعتقد أن مسواة هذا العمل بذاك ليس من الأنصاف أو الحق.

أخيراً أحب أشاركك الرأي أن التغيير لازم يتم من الطرفين وليس من طرف واحد وأعلم أيضاً أغلب المسيحين والمسلمين قد يتفقوا في نفس مشاعر أتجاه الأخر وأن كل منا لديه مسؤلية عن جزء من الوضع الراهن.

The Eyewitness http://theeyewitness.blogsome.com/

Submitted by DukeJim on Wed, 19/04/2006 - 15:44.

اخيراً صوت عاقل يمكن التحدث معة !!! اشكرك بعنف فما اردت غير ذالك


كان غرضى من ان تقدم الكنيسة تحريماً او استنكار لذلك المشلوح هو وأد الفتنة الطائفية وقبل ان ينجح المثيرين للفتنة من غرضهم
ولا يهمنى من اين ياتى تمويل المشلوح ولكنى كنت اعطى مثال لما يمكن ان يعتقد
طبعاً اتفق معاك ان القتل هو تصعيد خطير للموقف وشئ غير مقبول تماماً

ولكنى افكر بصوت عالى ما هى الدوافع وكيف نحل مثل هذة الازمة
اللى عايشين بره مصر بيقولوا ويسخنوا الناس والمصريين الى فى مصر هم الى بيدفعوا الثمن سواء كانوا اقباط او مسلمين
اقباط المهجر كل واحد يقول كلمة زى زكريا بطرس والى يدفع ثمنها الاقباط الى فى مصر حرام فعلاً
مرة اخرى لا ابرر الوقف ابداً بل اشجبة تماماً وشكراً لك على استماعك لى واكثى الله من امثالك

Submitted by The Eyewitness on Wed, 19/04/2006 - 18:01.

شكراً لك يا DukeJim وأعتقد أن قدرتنا هذه على الحوار والأتفاق والأختلاف هي بداية وجزء مهم لتغيير الوضع الحالي. The Eyewitness http://theeyewitness.blogsome.com/

Submitted by DukeJim on Thu, 20/04/2006 - 09:54.

هانطلع بحاجة جميلة انشاء الله يا eye انا واثق من كدة

Submitted by Anonymous (not verified) on Thu, 20/04/2006 - 10:32.

نفسى تطلعوا من هنا بحاجة جميلة انشاء الله .. بس خبوها ماتخلوش حد يشوفها

Submitted by alaa on Wed, 19/04/2006 - 17:05.

يا ديوك أنا فاهم أنك بتدور على جذور و أسباب العنف و مش بتبرر لكن فكر فيها كده

من المستحيل في الزمن ده أنك تسكت أصوات الكراهية و المحاولات هتمون عواقبها وخيمة جدا.

أبسط مثال هو محاولات الحكومة لقمع أصوات الكراهية و الفكر التكفيري في أوساط المسلمين، النتيجة هو قمع و تعذيب و اعتقالات واسعة و مع ذلك الفكر اياه لسه موجود و طبعا في الزحمة الحكومة بتستغل الأدوات دي عشان تضرب في مجموعات سياسية ليها شعبية و مش مسئولة عن الوضع (مسئولية مباشرة على الأقل) زي الأخوان .

تفتكر لو مارسوا ده على المسيحيين كمان هنكسب أي حاجة؟ بالعكس السياسات دي من أهم أسباب حالة العنف و الاحتقان اللي أحنا فيها.

و بعدين ازاي هنمنع عن الناس اللي جاي من على الانترنت و الفضائيات، هنعمل زي السعودية و نعمل رقابة على النت و نجرم الديش؟ مينفعش

عشان كده لازم نفكر أولا في ازاي نتفادي وقوع أحداث عنف (مع الاستسلام لأن الأحداث الفردية أو اللي بيقوم بيها جماعات منظمة صغيرة مش ممكن تنتهي تماما)، و بعدين نفكر ازاي نتفادي أن لما تحصل أحداث عنف ميتحولش الموضوع لشغب و تخريب بيشارك فيه أعداد كبيرة ملهاش علاقة مباشرة بمن بدأ الهجوم (يعني ازاي لما واحد يدبح حد في الكنيسة منلاقيش هجوم بعدها على الجنازة)، و بعدها ازاي نوصل لأن يبقى فيه رفض و استنكار حقيقي للقتل و العنف و التخريب ضد الآخر.

هكرر، أنا لا أدعي أن نسبة كبيرة من المسلمين مشاركة أو حتى هتشارك في الهجوم على المسيحيين، لكن الحقيقة الواضحة لأي حد عايز يفتح عينه هو أن نسبة كبيرة، و أجزم أنها الأغلبية مبتتأثرش بالأحداث دي و لا بتنزعج منها زي تأثرها بجرائم أخرى زي مثلا مذبحة بني مزار. بل بالعكس فيه اللي بيعجبه اللي حصل و فيه اللي بيبرر و فيه اللي بينكر و فيه اللي بيقلل من هول الجريمة و فيه اللي بيتهرب بأنه يخلط الأمور و يتكلم عن الأطفال في نيكاراجوا

لازم نشوف حل ميعتمدش على قمع أصوات الكراهية و التكفير و الاستهزاء بدين الآخر ï»·ن ده مش هنقدر عليه و عواقب المحاولة وخيمة.

Submitted by DukeJim on Thu, 20/04/2006 - 09:52.

بالنسبة للقنوات ففى جانب التمويل -- يعنى ايه القنوات تعتمد طول عمرها على نسبة المشاهدة ولو اخوانا الاقباط بطلوا يتفرجوا عليها من الممكن انها تقفل انا طبعاً ضد الرقابة
المشكلة هنا فى الخطاب الدينى لو انتا جيت تقول للناس فى الجامع التسامح الخ الخ ......... عارف هايقولوا ايه!!! ياعم دة شيخ بلاستك تبع الحكومة وبرضه عند المسيحين زى الكلام الى كتبة جار القمر ان القس الى طلع يهدى الناس قالوا علية خاين!!! واخد بالك من المشكلة!!
يجب ان يكون الخطاب الدينى صادر من جهة ثقة لدى المسلمين و المسيحين ويكون بمنتهى الذكاء
المشكلة الازلية اللى عند المسلمين و المسيحين و هو الاعتزاز العنيف بالدين
بلاش الكبر لما نحب نبنى كنيسة نروح نقول للمسلمين احنى هانبنى كنيسة ونعليها وياريت نبنى جامع جمبها ، والله ما هايحصل حاجة لو المسيحين عملوا كدة ولو قالوا احنا عددنا قد كيدة و تعالوا شوفوا الكنيسة ازاى زحمة!!، خصوصاً فى الظروف المنيلة اللى احنا فيها!!
Former CIA agent Bob Baer was once quoted as saying "If you want a serious interrogation, you send a prisoner to Jordan. If you want them to be tortured, you send them to Syria. If you want someone to disappear - never to see them again - you send them to Egypt."
الاخ بتاع CIA بيقول لو عاوز واحد يختفى ودية مصر
اصوات الكرة سببها التصرفات الامنية الغبية الى هما فاكرين انهم هايقدروا يسكتوا الناس بيها
اتفق معاك يا علاء ان الامن بيستغل الموضوع دة بضب العاصفير من غير حتى حجر
واكيد كلنا سمعنا الريس فى حموتها كدة نوه الى تمديد قانون الطوارئ
فية مسلم لما سمع الكلام الى حصل قال: لا حول ولا قوة الا بالله ودى معناها اعتراض
احنا شركاء فى التخلف الى بيحصل لأن المسلم بيتقتل زى المسيحى بسبب مجرد خلافات ممكن تتحل بسهولة
كفاية سماع اقباط المهجر ، دول بيولعها وهما هناك وقاعدين جمب الحيطة وبيسمعوا الزيطة ومش فارقة معاهم حاجة لأن الى بيتقتل هو القبطى والمسلم الى فى مصر ياخونا

Submitted by The Eyewitness on Wed, 19/04/2006 - 17:58.

بالتأكيد يا العلاء القمع ليس الحل، ولكن تشجيع وتدعيم خطاب الكراهية هو ما أدى ألى ما نحن عليه. فعدم القمع لا يعني الدعم. الحل هو أن نبداء في تقديم أمثلة حية للتأخي والمعايشة الحقيقية لكل من حولنا وليست أمثلة دعائية أو تليفيزيونية مثل التي نسمع عنها ونراها كل يوم.

The Eyewitness http://theeyewitness.blogsome.com/

Submitted by mohamed-twfeeq (not verified) on Wed, 19/04/2006 - 02:49.

ده لينك لموقع فيه ملفات شاملة عن مذبحة الكشح وهو موقع لاقباط المهجر

http://www.amcoptic.com/kosheh_irhab/list_a_mza_kosheh.htm

Submitted by Anonymous (not verified) on Thu, 20/04/2006 - 11:59.

حد يعرف لينك عن الخياطه اللى بيخيطها حسنى مبارك لمصر

Comment viewing options

Select your preferred way to display the comments and click "Save settings" to activate your changes.