سرتن سرتن في أي مكان..صحرا ان كان أو بستان

Submitted by Manal on Wed, 05/10/2005 - 16:00.

ما هو أصله يوم باين من أوله

يبتدي يومي المنيل اللى لا باينله أول من آخر بصحيان بدري علشان اكمل اوم البرزنتشن..بوادر دور برد من يوم الجمعة لا عايزة تيجي و لا عايزة تغور، بس منكدة عليا عيشتي و مخلياني مش عارفة اركز..البرزنتشن لسه مخلصتش، احساس بايخ اوي ذي اللي عنده امتحان و ما ذكرش من أول السنة..يا ربي هو احنا مش هنخلص من الحكاية دي بقه.

ميعاد الطيارة 2 الظهر، مسافرة على الإيطالية، ترنزيت صغير في روما (50 دقيقة) و بعدين صوفيا (بلغاريا) اوصل هناك على 9 بالليل واخد قطر أو أتوبيس 7 ساعات لفارنا.

اوصل مطار القاهرة متأخرة شوية، مش مهم المهم أن الطيارة بتاعتي هتطلع متأخرة و 95% مش هلحق طيارة صوفيا.

بعد محاولات عديدة فاشلة لتحويل سفري على أي خط طيران تاني، ينصحني مسئول أليطاليا أني أروح و اجي الفجر اخد طيارة تانية عن طريق ميلانو. أوافق ما فيش حل تاني. بس على بال مانخلص الحكاية دي و يشوفولي توصيلة على بيت امي (في مدينة نصر..ما أنا مش هرجع الهرم تاني)، يكون دور البرد تعمق و تفشى و توغل..اروح اكلم المنظمين و اقولهم على معاد وصولي الجديد، يوعدوني أنهم هيحجزولي طيارة من صوفيا لفارنا و اخش انام. اصحى اعمل البرزنتشن بعد ما يطلع عيني مع اوبن اوفيس امبريس..أول مرة استخدمه، و يبعتولي أن ما فيش أماكن على رحلات صوفيا - فارنا..اشمعنى يعني حظي هيتغير دلوقتي

اروح المطار، زكام فظيع، صداع عنيف و مغص بالمرة,,مش عارفة ازاي هستحمل ضغط الطيارة. اوصل المطار و اقابل واحد من موظفين وردية الضهر، يحاول يعوضني بأنه يقعدني على صف بوابة الطوارئ علشان بيبقى بعيد عن الصف اللي اقبله و مريح، و يسيبني اختار الكرسي اللي يعجبني..جنب الشباك عاليمين.

واحد مصري قاعد جانبي، ضخم الجثة عريض المنكعين، يسند عالمسند اللى ما بينا و لا كأني حاطة إيدى، اشيل إيدي..بالتأكيد مش قصده حاجة

نشتغل فالأزرق بعد ما الوجبة تخلص و يطفوا أنوار الطيارة. كل ما أنعس أفوق على دراعه ملامس دراعي..كل مرة حاجة زي كده تحصل اقول لنفسي انني حساسة زيادة عن اللزوم و عندي بارانويا، و احاول اعدل وضعي و انام تاني..لكن ما فيش فايدة، و بعد شوية تتضح الصورة و اخد بالي ايديه فين..اتاري الراجل شغال مع نفسه من الصبح، هما مش طفوا النور يبقى خلاص

حتى الطيارات بقيت مواصلات عامة لازم الواحدة تبقى مصحصة فيها لكل واحد جنبها و لا واراها. يصعب علي الراجل: هتنزلهم خلاص علشان دراعك لازق في دراعي؟؟

احاول اطنش بس مافيش فايدة..مش عارفة استريح و انام، جسمي متخشب و حاسس بكل حركة بسيطة حواليه. يا عم ارحمني حرام عليك دا أنا ادامي يوم مش باينله آخر..يا ربي مش عايزة اتخانق. أعدل قعدتي بشكل مفاجئ ياخد باله أني صحيت و يشيل إيده من على بتاعه لاكن ما يبطلش محاولات أنه يفضل لامس دراعي.

ما أطيقش و أطلب منه يوسع شوية، يوسع و يحاول يرجع تاني كل شوية..مافيش دم خالص. لحسن الحظ ينوروا الطيارة و يطلبوا عدل الكراسي علشان حننزل خلاص..

ميلانو 4 أكتوبر - 8:40

( categories: a7a department | manal | عربي )
Submitted by محمد عباده (not verified) on Thu, 24/11/2005 - 15:22.

لازال المجتمع العربي غارق حتي اذنيه في العصور الجاهليه بما تحمله من صفات غير مقبوله و لكن مايجزن حقا هو انخراط المثقفون او المطلعون علي العصور الحديثه بقفاتها في هذا المستنقع فالذي يتابع هذا الحوار العظيم بدا من المقال المكتوب والذي عنوانه سرتن سرتن انا استعجب من العنوان و الكاتجوري بتاعه "a7a" طبعا كلنا نعرف معناها و التعليقات العظيمه التي وصلت الي التنابذ بالالقاب بدا من اصحاب الموثغ انتهاء بالقراء هذا اسفاف و لماذا انخرط المسئولين في هذا كان يمكن من السهوله تجاهل هذه الرسائل لعدم التجربح و الحفاظ علي واجهه الموقع و لكن السيل المتبادل لاينم عن شء ابدا و لكن اساء لكم قبل الاخرين

Submitted by Anonymous (not verified) on Thu, 24/11/2005 - 15:06.

سؤال بس الست منال جابت مصطلح سرتن ده منين محترمات كتير مايعرفهوش ؟!!!!!

Submitted by SARAH (not verified) on Wed, 23/11/2005 - 12:57.

hey people I THINK THAT GUY OR GIRL CALLED MERO WAS KIDDINING, AKEED THERE ISNT ANY MENTALITY LIKE THAT IN THE WHOLE WORLD I REALLY THINK THAT HE WAS ONLY KIDDING AND MY BIG BIG REGARDS TO ALAA AND HIS WIFE MANAL THANK U GUYS FOR UR EFFORT

Submitted by Mero (not verified) on Wed, 23/11/2005 - 19:14.

I'm not KIDDINING my dear when we talk a bout ٌٌreligion rules the one who kidding is the one who forget his ٌٌreligion rules

Submitted by mero (not verified) on Tue, 22/11/2005 - 03:12.
  1. المراة حرام ان تسافر بدون محرم
  2. المراة لا يصح ان تجلس بجوار اجنبى مهما كانت الظروف
  3. خروج المراة متبرجة هو السبب فى اثارة شهوة هذا الرجل المسكين الجالس بجوارها فلم يتمالك نفسه

و اخيرا حسبى الله و نعم الوكيل فى هذا المجتمع و الافراد المنحلون

Submitted by Masry7900 on Wed, 23/11/2005 - 10:21.

are you kidding Miro? yes you are. meen enta 3alashan tedy a7kam? Listen, a friendly advise, please read, learn and use that thing on top of your shoulders. That man is an attacker period.Mafhoum? Imagine if you are in her position being harrassed by a 150kg ragel maskeen how would you feel? Common sense people. what is mine is mine and EVERY thing else is not mine with no excuses. Ibrahim

Submitted by Mero (not verified) on Wed, 23/11/2005 - 19:24.

are you kidding Miro? yes you are. meen enta 3alashan tedy a7kam? I'm a man who knows well his religion & it's rules i don't have to be sha7' elazher Mozaf el 7koma or ali 7.m3a to know my religion Baby .


advise, please read, learn and use that thing on top of your shoulder

top of your shoulder there a mind that love allah & his prophet Mohamed


If you are in her position being harrassed by a 150kg ragel maskeen how would you feel? Common sense people. what is mine is mine and EVERY thing else is not mine with no excuses. Ibrahim

If i'm in her position 1st i wouldn't travel without Ma7rem 2nd : if i'm good girl & Respected no one in whole world can did anything to me

Submitted by Masry79000 (not verified) on Thu, 24/11/2005 - 00:32.

"If i'm in her position 1st i wouldn't travel without Ma7rem 2nd : if i'm good girl & Respected no one in whole world can did anything to me"

When travelling by Bus/Train/etc, have you ever toutched any woman just because *1 she was alone *2 she was not covered

If your answer is Yes.......there is no excuse and civil laws forbide that, if your answer is No..........then we are back to " el ragel el maskeen 7aye3mel eih ya 7haram" dah esmaha ser2a, based on Shari3a laws, punishment is clearly stated........ immagine cutting his hand.....which one?! or Ragm since it is a forced adultery.

"I'm a man who knows well his religion & it's rules i don't have to be sha7' elazher Mozaf el 7koma or ali 7.m3a to know my religion Baby".

Ya Mero, elma3refa will never end and we will keep learning till the end of our life. Back to a7kam, please no a7kam since we are not powered neither allowed to judge. Convincing others with our opinion must be done bel7osna and with our acts and creative mind.

My rejection to your replies does not make you my enemy........el 7amd le Allah I have no enemies.

Submitted by Mero (not verified) on Thu, 24/11/2005 - 14:53.

>When travelling by Bus/Train/etc, have you ever toutched any woman just because *1 she was alone *2 she was not covered

Noooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo i never did that cuz it's kind of " bestiality "

Submitted by mira sour (not verified) on Tue, 22/11/2005 - 22:26.

أولا أنت تقول"و اخيرا حسبى الله و نعم الوكيل فى هذا المجتمع و الافراد المنحلون " أود أن أنبهك لأن العبارة مكتوبة خطأ من الناحية اللغوية و صحتها المنحلين ،وطالما أنك تقدم تعليقك بلهجة الواعظ فمن باب أولى أن تلم بقواعد اللغة العربية

ثانيا و هي فرع من أولا لقد تجاهلت الهمزات في كل الكلمات ،لذا لن أعلق على تعليقك حتى تتقن اللغة العربية، و عندما تتقنها و تعيد نفس الكلام فلن اعلق عليه لأنه كلام ينم عن درجة تخلف منقطع النظير و لا أمل في شفائها إلا بصدمة حقيقية فما قلته نابع من نظرة تحقيرية للمرأة و نظرة حيوانية للرجل و اللبيب تكفيه الإشارة

Submitted by Mero (not verified) on Wed, 23/11/2005 - 19:26.

يا حبيبى مش معقول تبقى ع النت و تكلم بالنحوى و لا انت من اهل الكهف

Submitted by عمرو غربية on Thu, 24/11/2005 - 00:42.

إنترنت ليست شيئا واحدا كي توحد لغة الكتابة فيها، وهي، للعلم، تتجاوز كثيرا برامج الدردشة والمنتديات، أي أن ما يجري فيها من محتوى يستخدم لغة سليمة كثير، جدا.

يعني يا حبيبي افتراضك خطأ. بالعكس، المفروض في مكان يصل فيه الناس إلى المحتوى غالبا عن طريق محركات البحث أن تصبح الكتابة السليمة المنمطة أكثر فائدة.

المشكلة مش في النحوي. المشكلة في اللي مش بيعرف.

--صاحب الأشجار

Submitted by alaa on Thu, 24/11/2005 - 01:26.

يا عم كفاية علينا شوفينية واحدة

Submitted by alaa on Thu, 24/11/2005 - 08:49.

عشان صاحب الأشجار زعل مني

أنا بس بنكشه، ما قاله صاحب الأشجار لا يمكن اعتباره شوفينية لغوية بما أنه أصلا بيقول من حق كل حد يستخدم اللغة اللي تريحه، وبما أنه بيكتب بالفصحى و بالعامية ساعات.

و أنا بس اتعودت أنكشه هو و أخوه أولا لأني غيران من قدرتهم الخارقة في تطويع اللغة في نفس الوقت اللي أنا مبعرفش أكتب نثر عدل لا بالفصحى و لا بالعامية ولا بالانجليزي، ثانيا عشان عندي كبت نابع عن سنين خناقات مع شوفينيين حقيقيين معرفتش أرد عليهم براحتي فبطلعه عليهم يعني.

أسف يا عمرو على تعليقي البايخ.

Submitted by Masry7900 on Wed, 23/11/2005 - 10:24.

Well done Mira

Submitted by alaa on Tue, 22/11/2005 - 08:24.

ماشي يا عم هنستهبل و نلغي عقلنا و نفترض أن كلامك صح

رد علي بقى و قوللي

ايه تفسير أن ظاهرة التحرش الجنسي بالنساء في الأماكن العامة عمال على بطال مش موجودة في أغلب البلاد الأوروبية اللي فيها الستات بتمشي متبرجة و بتسافر لوحدها و بيقعد جنبها رجالة؟

و بعدين اللي يا عيني غلبان و مش متمالك نفسه ما يروح الحمام و الصابون هناك كتير.

ثانيا الأخ اللي مش متكالك نفسه ده مسافر ايطاليا على الأغلب هيعمل ايه هناك ؟ يشتغل عربية رش؟ كل الستات هناك ماشية متبرجة و لوحدها، لو هو معرفش يلم نفسه ايه اللي ممكن يحصل؟

يبقى اللي مش مفروض يسافر لوحده مش المرأة يا روح أمك بما أن حتى لو افترضنا أنك تقدر تفرض فكرك ده على نساء مصر مش هتعرف تفرضه على نساء العالم، اللي مش مفروض يسافر لوحده هو الدكر المصري الهيجان (و اللي زيه بما أن مش المصريين بس اللي فيهم العادة دي).

أحب أسمع رد

Submitted by Mero (not verified) on Wed, 23/11/2005 - 19:07.

ماشي يا عم هنستهبل و نلغي عقلنا و نفترض أن كلامك صح

رد علي بقى و قوللي

ايه تفسير أن ظاهرة التحرش الجنسي بالنساء في الأماكن العامة عمال على بطال مش موجودة في أغلب البلاد الأوروبية اللي فيها الستات بتمشي متبرجة و بتسافر لوحدها و بيقعد جنبها رجالة؟


< بس يا حبيب قلبى تفسيرى هو الكبت الجنسى اللى يعيشوه الشباب


و بعدين اللي يا عيني غلبان و مش متمالك نفسه ما يروح الحمام و الصابون هناك كتير.

ثانيا الأخ اللي مش متكالك نفسه ده مسافر ايطاليا على الأغلب هيعمل ايه هناك ؟ يشتغل عربية رش؟ كل الستات هناك ماشية متبرجة و لوحدها، لو هو معرفش يلم نفسه ايه اللي ممكن يحصل؟


< اكيد رايح عشان اكل العيش لكن مراتك بكل اسف اثارته جنسيا


يبقى اللي مش مفروض يسافر لوحده مش المرأة يا روح أمك بما أن حتى لو افترضنا أنك تقدر تفرض فكرك ده على نساء مصر مش هتعرف تفرضه على نساء العالم، اللي مش مفروض يسافر لوحده هو الدكر المصري الهيجان (و اللي زيه بما أن مش المصريين بس اللي فيهم العادة دي).


< و هل لو كنت معاها يا روح امك و خالتك و نسوان عائلتكو كلها كان حصلها كده يا مغفل


أن حتى لو افترضنا أنك تقدر تفرض فكرك ده على نساء مصر مش هتعرف تفرضه على نساء العالم، اللي مش مفروض يسافر لوحده


< " لكم دينكم و لى دين" و كل مجتمع له عاداته و تقاليده يا مغفل تانى

Submitted by alaa on Thu, 24/11/2005 - 00:58.

>بس يا حبيب قلبى تفسيرى هو الكبت الجنسى اللى يعيشوه الشباب

عظيم يعني انت بتقول أن الكبت الجنسي عندنا أكتر من أوروبا، طب ايه تفسير أن التحرش بالنساء في المواصلات العامة منتشر في الولايات المتحدة؟ الأمريكان كمان مكبوتين جنسيا؟

ثم بعدين مش ده يبقى معناه أننا لو عملنا زي الاوروبيين المشكلة تتحل؟

>اكيد رايح عشان اكل العيش لكن مراتك بكل اسف اثارته جنسيا

يا سلام على الهبل، افهم سؤالي؟ أنا مش مبسأل هو مسافر ليه؟ أنا بسأل ناوي يعمل ايه في هيجانه و هو في اطاليا حيث العادي أن البنات مش لابسة لبس اسلامي؟؟؟

فهمت يا بتاع؟

< و هل لو كنت معاها يا روح امك و خالتك و نسوان عائلتكو كلها كان حصلها كده يا مغفل

لأ بس برضه لو هو مسافر معاه حد يلمه مكانش ده حصل؟ يبقى ليه منال هي اللي متسافرش لوحدها ؟ تفرق ايه

>" لكم دينكم و لى دين" و كل مجتمع له عاداته و تقاليده يا مغفل تانى

أنا اللي مغفل برضه؟ مش هو بسلامته مسافر على طيارة طلياني و رايح ايطاليا؟ المفروض يتصرف على أساس عادات المجتمع اللي هو فيه؟ أو على الأقل يعمل ده أول ما الطيارة تعدي المياه الاقليمية

افهم السؤال برضه، أنت قلت العادات بتختلف صح؟ يعني هو معرض لأنه يتعامل مع نساء عاداتهم في اللبس مختلفة هيعمل ايه؟ سيبك من منال هيعمل ايه في الملايين اللي هيقابلهم اللي دينهم و عاداتهم مختلفة؟

و لا هيجي على النساء الأجانب و يكتشف أنه يعرف يتحكم في نفسه؟ و لا بما أن عاداته مختلفة هيمشي يلطش فيهم؟

تعرف تقرأ كلامي براحة و تبذل مجهود في أنك تفهمني و لو عندك رد يكون منطقي شوية

Submitted by Mero (not verified) on Thu, 24/11/2005 - 15:12.

> عظيم يعني انت بتقول أن الكبت الجنسي عندنا أكتر من أوروبا، طب ايه تفسير أن التحرش بالنساء في المواصلات العامة منتشر في الولايات المتحدة؟ الأمريكان كمان مكبوتين جنسيا؟

ثم بعدين مش ده يبقى معناه أننا لو عملنا زي الاوروبيين المشكلة تتحل؟

انت هتشتغلن و تقولى اوروبا احنا هنعلب توم و جيرى ماشى لا يا روحى لو عملنا زيهم مش هو الحل لان المشكلة هتزيد و لكن ممكن يكون عندك حق فى حتة ان احنا عندنا مشكلة فى موضوع الثقافة الجنسية و فيه مغالطات كتير و الاهل هم السبب بسبب عقدة تربينا عليها ان الكلام ف الجنس عيب و حرام مع ان " الجنس هو سبب وجودنا فى الحياة"

يعنى لو مكنش بابا اشتغل مع ماما مكنتش حضرتك شرفت الدنيا و يصل احيانا الى ان المتزوجين يعتبره الجنس عيب و هدفه الوحيد انجاب الاطفال و دليل على ذللك لما الزوج يريد ممارسة الجنس مع زوجته حلاله يقول لها مش هننام و لا يستطيع ان يقولها صراحة على طول مستترة عشان ما يتهم بالتفحش

و على فكرة الاستمناء الذى نعتبره حرام وجرو الاجرام يعتبر نوع من انواع الجنس يسمى " Solo Sex"

Submitted by mosta (not verified) on Thu, 24/11/2005 - 07:07.

3ala2 -- enta betgeeb toulet el bal di men fen? Ya3ni fee nas khalas its obvious en its too late for them to start thinking differently from how they were brought up. I see you talking to them and I root for you, bas I know that nothing will change in the end. Its the pessimist in me I suppose. Anyway, glad there is at least somebody doing it w rabenna yedeek nafas atwal w atwal.

Submitted by kool (not verified) on Mon, 21/11/2005 - 07:38.

إعفاء ذوي الدخل المحدود من دفع ضريبة الهواء

إلقاء القبض على عربي مبتسم والشبهات تدور حول دوافع ابتسامته ، ومصدر أمني (سميك) المستوى يقول الابتسامة مدفوعة من جهات خارجية

فتوى تثير جدلاً واسعاً : الطلاق بواسطة الايميل غير جائز

وســــــــــلملـي علـــــي البتنجــان

Submitted by Anonymous (not verified) on Mon, 21/11/2005 - 01:50.

greattttttttttttt article manal keep it up and leave sick damnhour and his friends aside do not surrenderto those SICK MENTALITIES who wants us to stay at home and cover our face under the name of religion just be a normal woman and speak in whatever topic u wanna discuss, its our duty not to make an attention to those people but be more couragous in discussing what we wanna discuss AND I WILL WAIT FOR ME TOPICS THAT DESERVES TO BE DISCUSSED (

AND DONT FORGET :DONT EVER CARE ABOUT EXTREMISTS JUST PUT THEM UNDER UR FEET AND U WILL FIND URSELF UPPER

Submitted by Nightlegend (not verified) on Sun, 20/11/2005 - 07:59.

ياجماعة خلاص انا شايف الموضوع أخد اكبر من حجمه,وبعدين يا اخ دمنهورى كل واحد حر فى الأسلوب اللى بيعبر بيه عن أفكاره والحاجات اللى بيحكى عنها,اذا كانت منال كتبت موضوع مش عاجبك قول رأيك وخلاص من غير تجريح وكلام ملوش لازمة ليها و لعلاء,وبعدين يا اخى ماتنكرش ان الموضوع ده بيحصل كتير جدا فى كل حتة فى بلدن وفى كل حتة قى العالم كمان,اذا كانت منال عندها شجاعة وحكت على اللى حصل ده مش عيب فيها ولازم نحيى شجاعتها حتى لو كنت حضرتك مختلف مع طريقة اختيار الالفاظ فى الموضوع.

Submitted by alaa on Sun, 20/11/2005 - 08:57.

أنت بتكلم مين بس؟

الحاجات اللي زي الدمنهوري دي مقتنعة أن منال هي الغلطانة أصلا (لعدة أسباب أولها أنها سافرت من أصله، و أخرها أنها سافرة). و مقتنعة أن الكلام في الموضوع مصيبة أكبر من حدوثه. و مقتنعة أن حتى لو اتكلمت في الموضوع لازم تستخدم كلمات أجنبية و تعبر عنه بطريقة محدش في الكون بيستخدمها في حياته الطبيعية.

ده مش خلاف في اختيار الألفاظ، متضحكش على نفسك و تقرأها كده.

و اليي حصل منهم مش تجريح بس دول بنوا واقع موازي يشمل رؤية كاملة لأحنا مين و بنفكر ازاي و سلوكياتنا ايه، و مصدر رزقنا منين و شبكة علاقتنا مين و حياتنا الجنسية عاملة ازاي و متجوزين أصلا ولا لأ بعدين ابتدوا يهاجموا و يجرحوا في الصورة الوهمية دي.

Submitted by Anonymous (not verified) on Sun, 20/11/2005 - 07:27.

I have bookmarked this site for a while but never read it. This post is an instant classic. This Damanhouri guy needs his own TV show!

Keep it up! This is absolutely priceless.

Submitted by Anonymous (not verified) on Fri, 18/11/2005 - 18:10.

Guys, Stop wastign your time talking about that trash. I think it will be better if you use that time in working on something useful. Anyway,

Submitted by pepo (not verified) on Fri, 18/11/2005 - 02:10.

اكيد ده قناة xxl يا سلام يا ولاد فليم حتى احسن من من اللى بتعرض فيها لكن واسعة حكاية ماسك دراعك اكيد كانت فى حتة تانية موضع العفة مثلا و حضرتك مستسلمة يا عينى على البراءة متكيفة طبعا و مش عايزاه يشيل ايديه.................

و ان شاء الله جوزك الديوث الكبير فرح قوى لما حكتيلو المشوار ده فعلا جوز ديموقراطى...................

هه صحيح ده شاغل فى ال اى تى يعنى تكنو قراط و ما ادراك ما التكنو قراط

البوست ده قمة الانحلال الاخلاقى من زوجة تعلن عن نفسها و زوج يقول :

Bang My Sexy Wife Manal

Submitted by Masry7900 on Wed, 23/11/2005 - 10:39.

Monsieur Pepo well pepi? I thought your kind did dissapear from earth but it seems parasites can survives and hit innocents. I do have one question and you have to come with an answer for yourself.......I really don't care Your mother,sister&wife were/are they faithful??! Never throw stone.........remember you are not immune! Ibrahim

Submitted by Anonymous (not verified) on Fri, 18/11/2005 - 19:46.

يابني تكنوقراط ايه علاقتها ب آي تي - تكنولوجيا المعلومات ، جاهل و بتتكلم بثقة كمان !!!

Submitted by المحترم (not verified) on Thu, 17/11/2005 - 18:02.

و الله عندك حق يا دمنهورى الكلام المكتوب فى البوست مفيش واحدة محترمة او محنرمة نفسها على الاقل تقوله سرتن ده لفظ قذر لمل راجل بيقوله بتحقره ما بالك بواحدة و اللى تقول اللفظ ده اكيــــــــــــــــــــــــــد B i t c hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

Submitted by Saher (not verified) on Thu, 17/11/2005 - 12:21.

This is real shit enjoy it you all and don't ever think of raising your heads up

Best wishes to you all

Submitted by الزبير بن العوام (not verified) on Mon, 14/11/2005 - 05:54.

مرة واحد دمنهوري ضرب عشرة طلع حيوان منوي عضه

Submitted by Anonymous (not verified) on Sat, 05/11/2005 - 05:58.

في السعودية 4 شباب حاولوا يغتصبوا بنتين محجبتين في احد انفاق عبور المشاة و صوروا ده بالتليفون - اللي بكاميرا - و اتوزع الكليب - عبر البلو توث - على ناس كتير طبعا بعد ما تم اخفاء معالم الاربعة الرجالة اغرب حاجة بقى ان الناس تركت الموضوع و قعدت تقول البنتين ايه اللي ممشيهم لوحدهم في الشارع ؟؟

و ناس تقول ايه مطلعهم من بيتهم اصلا و بالليل الخ الحكاية دي بتدل ان الناس عندها ازدواجية كبيرة و كمان بتقلب كل حاجة ضد المرأة

الصراحة انا قريت موضوع منال - انا بنت بالمناسبة - و مالقيتشي فيه حاجة بايخة و لا خارجة - و لو اتعرضت لموقف مشابه و عندي موقع ها انشرها علشان المجتمع المتناقض ده يفوق

باي

المتهمون 5 والشهود 6... ومقطع الفيديو «قرينة شرعية» ... توقيف 11 شخصاً في قضية «نفق النهضة» الرياض الحياة - 01/11/05//

كشف مصدر مطلع في هيئة التحقيق والادعاء العام، أن عدد المقبوض عليهم في قضية «نفق النهضة» وصل إلى 11 شخصاً، جميعهم سعوديون، باستثناء شخص واحد فلسطيني الجنسية، هو المتهم الرئيس في القضية. وأكد المصدر أن بين المقبوض عليهم ستة أشخاص، يتم التعامل معهم على أنهم شهود في القضية، بعد التأكد من وجودهم في مكان الحادثة أثناء تصوير مقطع الاعتداء على الفتاتين. وأشار إلى أن هؤلاء الشهود هم من أصدقاء المتهمين، وكانوا يسمرون معهم في إحدى جلسات حديقة النهضة قبل الحادثة.

Submitted by Ebles on Fri, 04/11/2005 - 19:13.

أنا بقالى فترة مصاب بحالة غريبة بسميها

((الوله بالأساطير الحياتية - أو ما تزوقينى يا ماما

الحالة دى بتتلخص انى عمال بهتم بشخصيات عجيبة و بجمع كل حاجة عنها ، يعنى مثلا دلوقت عندى ملف ضخم على الكمبيوتر فيه صور لمرتضي منصور ، رغم انى لست متابع للكرة

و في هذا المقام فأنا عايز أعبر عن اعجابي الشديد جدا بالأستاذ دمنهورى

:-)

Submitted by deadinlife (not verified) on Wed, 02/11/2005 - 23:58.

و انا فى الشارع بلاقى ناس لابسه حلو و شكلها طيب
لكن بدخل هنا عشان اعرف القاذورات اللى فى دماغهم
زى الدمنهورى و عاداته مش الشرقيه بل السفليه
يعنى من تحت الارض يا دمنهورى ؟ انتو النت وصلكم ازاى

و يخرب بيت التخلف
و الدين بالمره

Submitted by Anonymous (not verified) on Thu, 27/10/2005 - 22:01.

i`ve just visited your website..by luck.i saw some pics and read some of ur writtings.

i`m sure who is on this site is just a sick people..gays and bitches..u r talking about liberation and democrasy..and in fact u r some rabish..and almost ur ........s

i see gays on bitches in the pics ..what a freedom!

Submitted by الدمنهوري on Fri, 28/10/2005 - 02:11.

ياعم هي دي العولمة وزي ما احنا بتوصلنا كل حاجة متأخرة سواء تكنولوجيا او فن او ادب كمان الخولنة والمنيكة بتوصلنا بعد امريكا بعشر سنين على الاقل. فاكر مظاهرات الشواذ عاشان دخول الجيش في امريكا ايام كلينتون اهو الموقع هنا مظاهرة الخولات والشراميط من اجل التغيير وكأن دول بقى هما اللي هيغيروا وهافكرك كمان عشر سنين حيظهر موجة من التطرف الديني على ايد الاوساخ دول مش لشيئ الا لتقليد امريكا علشان دلوقتي امريكا فيها تطرف ديني انا والله نفسي يسيبوهم من السياسة ويتكلموا في حاجة تناسبهم زي البوست ده كده مين اللي سرتن ومين اللي اتشمطت في الاتوبيس ونوال لقت اللباس والا لسه ولباس نوال كان لونه ايه وكده يعني

Submitted by khaled fassi (not verified) on Thu, 27/10/2005 - 15:43.

السلام عليكم

واضح ان هناك ناس مش فاهمه حاجه في الدين و بتفتي و تقول لولا الافكار ده كنا اتقدمنا يا جماعه اوامر ربنا و اوامر الرسول لا يمكن مناقتشها فهي امر الي عاوز يطيع اهلا و سهلا و الي بيرفوض طاعة اوامر الله و الرسول فاهلا بيه بس في مكان تاني و انشالله في الاخره تجزي كل نفس ما قدمت في الدنيا انا عاوز اوضح ياريت محديش يستهزاء باحكام الله و اوامره

وشكرا يا شباب

خالد فاسي
مصرى مهاجر

Submitted by الدمنهوري on Sun, 23/10/2005 - 01:26.

في الحقيقة انا سعيد جدا بكل اللي انكتب في الموضوع ده واللي كشف لي مدى انفعال المصريين بالالفاظ الخارجة والحقيقة احب اهني نفسي اولا واهني الست منال الامورة ثانيا على النزال الرائع الذي تمخض عن وصول البوست لاعلى ترتيب بالنسبة لعدد الردود والذي اسفر بدوره عن ازالة الترتيب من الموقع. هي دي بقى الديمقراطية والشفافية يا اسطى علاء واود ان اعلمك انني كنت انتظر ببالغ الشوق ازالة هذا الترتيب من الموقع حيث ان الترتيب ببساطة معناه حصول بوست اباحي سيئ الالفظ ومكتوب من السيدة حرمك على اعلى بوست هو دعاية اكثر من سيئة للموقع وقد كان. ولو كان عندك شجاعة فعلا كنت تركت كل شيئ كما هو ولكنك مثلك مثل الحكومة ياللي لعنت ام الحكومة بتتشدق بكلام غير موجود فيكم وزيك زي المعارضة اللي عاملة تحالف اجوف من المعنى حيث ينتخب اليساري التيار الاسلامي وينتخب الاخوانجي الوفد في اعجب مفارقة في التاريخ. اهنيك يا اشرف رجال مصر يا علاء واهنيكي يا سليلة الحسب والنسب يا منال واعتذر لكل من سببته فقد كان ذلك لمجرد رؤية رد الفعل وشكرا

Submitted by alaa on Sun, 23/10/2005 - 02:36.

مش عارف أقول لفخامتك ايه يا أعمي يا أهبل، متبص كويس يا روح طنط،

دي مدونة يعني في عدد ثابت من التدوينات بيبان على الصفحة الرئيسية و الأحدث هو اللي بيبان، لما تدوينة تقدم بتسقط و تقدر توصلها عن طريق الصفحات المتتالية اللي تحت (بص على الصفحة الرئيسية تحت خالص و هتلاقي أرقام و next و previous).

و البتاعة اللي فيها أكتر تدوينات لاقت تعليقات مش بس لسه موجودة، كمان معمولها رابط من القائمة الرئيسية، جرب كده تدوس على Us و بعدين تدوس على Top 10 commented posts

و الرابط المباشر لصفحة الترتيب اهه يا سيدي

http://www.manalaa.net/top_10_commented_nodes

طبعا اللي أسفر عن ازالة الترتيب من الصفحة الرئيسية هو أن في تدوينات تانية اتنشرت

المصيبة أنك عمال تتخانق مع شخصيات وهمية بتقوم بسلوك وهمي في دماغك بس، و تقريبا كل تعليق فيه افتراض جزافي طلع من طيز أمك و مهما نشرحلك أنك أنت و اللي جابوك حمير مفي فايدة

أنا كل أملي سيادتك تتنيل تموت قبل ما تلوث البشرية بتراثك الجيني، خلينا نتطور بقى

و النبي يا رامي تفسرلي ازاي نظرية النشوء و الارتقاء فيها مساحة لظهور كائن زي الدمنهوري من غير الفصيلة البشرية ما تفني في يوم و ليلة.

Submitted by الدمنهوري on Sun, 23/10/2005 - 13:02.

طبعا حضرتك لو حلفتلك بالبقرة والا بالفيل والا بالنار عمرك ما هتصدقني لكن كل اللي انا كنت عايزه اخليك تاخد الثقة في نفسك وترجع تشتم تاني وقد كان ما انا شايفك نازل شتيمة في كل من تقل خبرته في دروبال عن حضرتك فقلت طب ارميله واحدة غباء وشوف هيعمل ايه واديك رديت في اقل من ساعة ههههههه وانا مش عارف فعلا ازاي يتواجد كائن زيي وزيك في نفس الوقت وبرضه مش عارف امك كانت بترضعك ايه علشان تطلع بهذا القدر العجيب من التعريص والوساخة واديك ابتديت تشتم زيك زيي فانا كمان من حقي اشتمك واشتم دين امك كل اللي عايز اعرفه هو فين ابوك في كل اللي بيحصل ده انا عرفت انه كان ممسوك في السجن قبل كده بس مش عارف هل هي قضية نضال والا كان بيسرح امك

Submitted by alaa on Sun, 23/10/2005 - 13:51.
ما انا شايفك نازل شتيمة في كل من تقل خبرته في دروبال عن حضرتك

لا يا بوب أنا نازل شتيمة في كل اللي مش عاوز يفتح عينه و يشغل دماغه، الموضوع مش عاوز معرفة بدروبال عشان الواحد يفكر يدور شوية الأول قبل ما يلقى اتهامات.

و شغال شتيمة من أول مرة دخلت الموقع و بعدين جاي دلوقتي تقول من حقي أشتم بقى.

و بعدين يا بتاع حاول تفهم أنك على النت، نيتك من الكلام لا معنى لها و لا قيمة لأن الكلام هيفضل موجود لسنين و سنين، المهم معنى الكلاام فقط و سياقه في وسط التدوينات و التعليقات.

و اذا كنت معتبر كراهية الغباء دي تهمة يبقى اه أنا جاني يا سيديـ أنا معنديش أي تعاطف و لا صبر على الغباء الاختياري.

Submitted by Anonymous (not verified) on Sun, 23/10/2005 - 16:36.

و لو إني موش بحب الشتايم حتى لو نرفزنا واحد عجيب مريب زي دمنهوري ده بس برضه عجبني جدا قولك يا علاء عن "الغباء الاختياري"

حلو قوي

دول فئة (الأغبياء باختيارهم و الواحد من دول شعاره (اخترت أن أكون غبيا و هتافه في المنتديات (الغباء التام أو الموت الزؤام و حيوانه المفضل هو ال ؟؟؟؟

ما حدش يشتم الحمار - أنا بجد بحب الحمير و باعتبرها لطيفة و مستحملة البشر بالذات من عينة دمنهوري و أمثاله

ميرا سور

Submitted by BOIG (not verified) on Sat, 22/10/2005 - 04:49.

خلاص الحياء راح البنات و الولاد بيتكلموا على موضوعات اباحية و للاسف بالفاظ سوقية

ده يوضحلنا ان يوم القيامة قرب

ياناس اتقوا ربكم و قوا انفسكم النار ربنا يهديكم

حاولوا تفكروا كويس ايه الصح من الغلط قبل ما تكتبوا موضوع و ترودوا عليه كم الالفاظ الخارجة و الشتائم كبير, هل دينكم ان كنتم مؤمنين فعلا يقولكوا اعملوا كده

الله يهدى الجميع

Submitted by Anonymous (not verified) on Sat, 22/10/2005 - 20:41.

صح القيامة قربت والدليل وجود واحد زي الدمنهورى واللي بيحصل في الاسكندرية ولو كان اللي بيتكلم هو العرص بتاع الطيارة كان الناس قالت اشطه احكي كمان الحل مش في جيلنا بل ثي الجيال القادمة لما العقول تنضف

Submitted by Anonymous (not verified) on Thu, 20/10/2005 - 05:06.

بالمناسبة -افتكرت جزء في رواية صنع الله ابراهيم اللجنة لما الراوي كان في الباص و شاهد واحد بيضايق واحدة - تحرش يعني - و الكل شايف و ساكت و الست متضايقة

فوجه الراوي كلامه للراجل المتحرش - و قال له بما ان الست متضايقة من اللي بتعمله فهنا تتوقف حريتك و لازم تحترم رفضها لهذا التحرش حتى لو لم تصرح بذلك

موش فاكرة النص بالضبط ها ادور عليه و انقله لكم

Submitted by Anonymous (not verified) on Thu, 20/10/2005 - 05:01.

في السعودية 4 شباب حاولوا يغتصبوا بنتين محجبتين في احد انفاق عبور المشاة و صوروا ده بالتليفون - اللي بكاميرا - و اتوزع الكليب - عبر البلو توث - على ناس كتير طبعا بعد ما تم اخفاء معالم الاربعة الرجالة اغرب حاجة بقى ان الناس تركت الموضوع و قعدت تقول البنتين ايه اللي ممشيهم لوحدهم في الشارع ؟؟

و ناس تقول ايه مطلعهم من بيتهم اصلا و بالليل الخ الحكاية دي بتدل ان الناس عندها ازدواجية كبيرة و كمان بتقلب كل حاجة ضد المرأة

الصراحة انا قريت موضوع منال - انا بنت بالمناسبة - و مالقيتشي فيه حاجة بايخة و لا خارجة - و لو اتعرضت لموقف مشابه و عندي موقع ها انشرها علشان المجتمع المتناقض ده يفوق

باي

Submitted by Manal on Thu, 20/10/2005 - 12:41.

تقدري يبقى عندك موقع/مدونة/بلوج تنشري فيه المواقف البايخة و الكويسة عن طريقنا أو من بلوجسوم

Submitted by BOKASH (not verified) on Wed, 19/10/2005 - 13:17.

انتم لسة بتتكلموا فى الموضوع دة......يا ناس اختشوا و خلوا عندكم دم و اكلموا فى شئ مفيد.

يا دمنهورى راسلنى على : steigolf@link.net

Submitted by accocie@drupal.org on Wed, 19/10/2005 - 06:53.

يعنى لحد دلوقتى فيه ميه و أربعتاشر تعليق, مفيهمش تعليق واحدة من بنت !!( حتى التعليقات مجهولة المصدر, مفيش أى إشارة انها من بنات)!! مع إن إللى كتب التدوينة منال..و الموضوع وارد و بيتكرر مع منال و معايا و مع كل واحدة مع إختلاف الأماكن..! سبنا كل ده, و دخلنا فى الدين و الطوائف و سفر المرأة و الزى الشرعى و الناس المثقفة و النخوة..!و الموضوع كله إن الراجل تعدى على حقوق منال لأنه خلاها طرف فى حاجة هى متحبش تكون طرف فيها.التحرش الجنسى وارد فى كل بلد فى الدنيا..بس فى مصر التحرش و الكبت زيادة قوى عن اللزوم,و بيزيد مع زيادة الستاير و الخيم المنتشرة فى الشوارع اليومين دول.(ثقافة الممنوع مرغوب) و التعدى على الحقوق برضة زايد,يعنى زى ما واحد ممكن يعاكس منال او يتحرش بيها, أكيد كمان فى ناس ممكن تعلق على شعر علاء و تسمعة كلمتين, صح؟ ده إللى بيزعّل, لإنه بيحسس الواحد انة غريب..غريب فى بيتة! إللى عاجبنى فى منال, إنها كتبت الموضوع بسخرية تامة , و ملعبتش دور المواطنة المصرية المضطهدة الغلبانة إللى بتتعرض كل يوم لتحرش و تعدى الرجل (رغم أنه وارد).. و إللى عاجبنى فى علاء أنه نشر كل التعليقات كالعادة.. و إللى لسة مستغربة منه, ليه مفيش بنت علقت على الموضوع

Submitted by alaa on Wed, 19/10/2005 - 10:14.

أولا أحنا لما بنتكلم عن حاجة غير المظاهرات عدد القراء بيقل جدا

، ثانيا العركة بدأت بعد نشر الموضوع بمدة طويلة و في ناس كتير كانت قرأته خلاص.

و فيه ناس بتقرأ المقدمة اللي على الصفحة الرئيسية أو المجمع و مبتقراش الموضوع الكامل و موضوع منال بيبدأ ببطء و يتكلم عن ملل حياتي عادي (و بينتهي برضه بملل حياتي عادي، هو موضوع التحرش ده بقى كده في بلدنا)، و في ناس أصلا مطفية و غالبا مش واخدة بالها أن المواضيع بيبقالها بقية.

Submitted by zede7ly on Wed, 19/10/2005 - 02:27.

تابعت بكل اهتمام الحدث العظيم الذى وقع للعظيمة المناضلة منال كما تابعت كل التعليقات على هذا الحدث و قد امنعت النظر كثيرا فى كل ما كتب من افكار و سباب و قد استخلصت من ذلك عظمة الشعب المصرى و قدرتة العظيمة على التعبير و بطريقة عصرية عما يجيش فى صدرة من افكار معبرا عن ذلك بارقى و احدث الالفاظ و العبارات بدا من سرتن سرتن و انتهاءا بكل ما جاء بتعليقات الشام الهجام الدمنهورى و الذى اثرى هذا النقاش بافكارة التقدمية الرجعية و الفاظة المعبرة الخلاقة الا اننى لا يسعنى الا ان اتوجهة اليكم جميعا بنصيحة مفادها "ابعدوا عن الدمنهورى فمن الواضح انة شتام هجام موقف بتاعة تمام ممكن يدى من ورا و كمان من قدام " و عجبى عليكى يا مصر

Submitted by Bokash (not verified) on Mon, 17/10/2005 - 13:44.

لزم يكون فى حاجة عند البنت اسمها الحياء الذى يجعلها تنتقى الفاظها و تتخير من الموضوعات ما يفيد الناس فأسم البانر-عفوا- سوقى و لا يصدر من انسانة مثقفة على خلق.

فيقول الله فى محكم اياته"ما يلفظ من قول الا لديه رقيب عتيد" و يقول الرسول صلى الله عليه و سلم "و هل يكب الناس على وجوههم فى النار الا حصائد السنتهم"-

الافضل تدخلوا منتديات البالتوك و شاركو فى غرف حوار الاديان ابحثوا عن غرفة مسلم كريستيان ديالوج بقسم الشرق الاوسط

والدمنهورى بيكلم كويس بس بيشتم كتير جدا و لو ممكن يراسلنى على الإمال هدانا الله و اياكم

Submitted by alaa on Mon, 17/10/2005 - 14:51.

ما قلنا محناش مثقفين، و بعدين البال تالك ده بروتوكول مغلق و ملوش برامج حرة مفتوحة المصدر عشان نستخدمه.

Submitted by ألِف (not verified) on Tue, 18/10/2005 - 00:27.

غالبا للتفريق بين النوع الآخر من مستخدمي إنترنت الأميين.

في كل تعليقاته الدمنهوري يقّول الناس كلام و يأوله على مزاجه و يعترض عليه! مسكين فعلا.

فضح السلوك الخاطئ هو وسيلة لمقاومته، لكن الحالة اللي بلدنا فيها دليل على سيادة عقلية البحيري. و غاليا هو غير مقتنع بما يقول و لكن يكتبه على سبيل جر الشكل يعني من العيال البُق العيّانة.

"انا يا اخويا راجل وفرحان ببتاعي وباخد بالي منه وباحلق شعري قصير او اقرع علشان الناس تقول عليا راجل" طبعا واضح مين اللي عنده مشاكل في الهوية الجنسية.

Submitted by الدمنهوري on Tue, 18/10/2005 - 10:27.

ما انا عارف ان اللي من عينتك جاموسة وما بيفهمش من التلميح وهو انت لو كان في وجهك نظر كنت دافعت عن واحدة كاتبة بوست زي ده انا كنت ناوي اشرحلك انا اقصد ايه بكلامي لكن والله ما انا شارح ولعلمك اكبر جزاء للحمار انك تسيبه حمار زي ما هو واسوأ مصير للمعرص انه يعيش طول عمره معرص وأليف من غير ما حد يفهمه انه معرص أليف

Submitted by Manal on Tue, 18/10/2005 - 11:25.

أنت كده زودتها آوي يا ألف، و زعلت الراجل منك و اهه اتئمص و مش هيشرحلك

أنا رأي تنزل ركبة ثني و تبوس القدم و تبدي الندم على غلطتك في حق الغنم

Submitted by Anonymous (not verified) on Tue, 18/10/2005 - 11:59.

الحمد لله انه مش هايشرح له .. كان هايدمره ..؟

Submitted by الدمنهوري on Mon, 17/10/2005 - 14:50.

طبعا باشتم كتير اصل دي يا خويا عالم جبلات وجتتها منحسة لما تكتبلهم تفسير بن كثير ولا حيتأثروا اذا كان بكل اللي مكتوب ده برضه فيه ناس بترد عليا بمنتهى البجاحة

Submitted by Anonymous (not verified) on Mon, 17/10/2005 - 16:47.

يااستاذ دمنهورى .. يادمنهورى بيه مش معنى ان لسانك طويل وبتشتم ان كلامك صح .. الشتيمة يادمنهورى بتخبى وراها ضعفك وضعف حجتك .. وبعدين يااخى يادمنهورى من حق اى حد يعلق على اى موضوع .. الموضوع التافه بالنسبه لحضرتك قد لايكون تافها بالنسبة لشخص اخر ، ثم انت ياعم راجل بتاع نسوان ومقطع السمكة وديلها ومش محتاج تسرتن .. سيب الناس تعيش يادمنهورى وانت عيش زى ماانت عاوز .. طب بذمتك الشتيمة اللى كاتبها دى كلها مش اوسخ من اللى عملة الراجل مع منال فى الطيارة .. احكم انت على نفسك ..؟

Submitted by Anonymous (not verified) on Mon, 17/10/2005 - 09:19.

اللى فاقعنى صحيح هو الربط بين العادة السرية وبين الاخلاق بينما الاخلاق تتغير وتتبدل من زمن الى زمن ومن مجتمع الى مجتمع ومن طبقة الى اخرى بينما السرتنة او دعونا نسميها الجنس لم ولن تتغير منذ بدء الخلق ، الاخلاق اجتهاد عقلى قد يخطئ وقد يصيب بينما الجنس غريزة ثابتة لاتحتمل المحو ولا الالغاء ،

لماذا المبالغة وربط السرتنة بالدين او الجنس عموما بالدين بينما رجل الدين يمارس الجنس والرجل الملحد ايضا يمارس الجنس - الرجل /المرأة - طبعا رجال الدين لايمارسون العادة السرية لان اغلبهم متزوج من اربعة نسوان .. يعنى الراجل الملتحى بتاع محلات التوحيد والنور كان متزوجا من سبعة وعشرين امرأة فهل يتوقع احدا من هذا الرجل ان يمارس ايضا السرتنة - الامر الاخر الذى يجب الاشارة اليه بوضوح ان البنات ايضا يمارسن العادة السرية ويعرفن جيدا ممارسة الجنس مع النفس بل احصاءات لايعلنها المجتمع تقول ان المرأة فى مصر تمارس السرتنة اثناء الزواج بمعدلات تفوق غير المتزوجات .. يعنى ياست منال مش الراجل بس هو اللى بيسرتن .. مش كده واللا اية ..؟

Submitted by الدمنهوري on Mon, 17/10/2005 - 14:45.

اللي فاقعني انا انك بتقول على السويركي راجل دين علشان مربي دقنه وعمال كمان تسفسط في امها وتفهمنا ان الموضوع موضوع فهم للاخلاق والغريزة طب نغير الموضوع لعلمك انا عاوز اقولك على حاجة انا شفت برنامج عن السويركي في التليفزيون جايب نسوانه اللي كان متجوزهم والعجيب ان كلهم اتكلموا عليه كويس مع ان البرنامج كان هدفه يطلع صورته زفت والبنات كلهم اتكلموا عليه كويس بس ده كله ميمنعش ان واحد متجوز يسرتن عرفت بقى انك بتتكلم في الهوا اساسا

Submitted by Anonymous (not verified) on Mon, 17/10/2005 - 16:38.

يااستاذ انا ماقلتش على السويركى راجل دين انا قلت راجل ملتحى يعنى عامل نفسة راجل دين وبعدين اذا كانت النسوان بتاعته قالت انة كويس يبقى خلاص كل واحد كويس ومعاة ملايين وبتاعه واقف على طول يتجوز خمسمية وخمسين بنت ونرجع بقى تانى لعصر الجوارى ..؟

Submitted by alaa on Mon, 17/10/2005 - 11:06.

شاورلي و النبي على الحتة اللي منال قالت فيها أن السرتنة عمل غير أخلاقي؟

أولا هي ما قالتش على أي عمل أنه أخلاقي ولا لأ، اقرأ الموضوع تاني مفيش أي حكم أخلاقي بالمرة، واحدة بتحكي على حاجة حصلت و ضايقتها.

ثانيا اعتراضها كان على التحرش بيها، لما تعمل فعل جنسي في المواصلات و انت بتتلزق في اللي قاعد جنبك، ده اسمه تحرش، و أظن سيادتك عارف التحرش كويس و أكيد فاهم أن أحنا واحد من المجتمعات اللي البنات بتواجه فيه التحرش الجنسي في كل المساحات العامة، الشارع، المواصلات، طوابير أي حاجة، الخ

Submitted by Anonymous (not verified) on Sun, 16/10/2005 - 22:50.

الواد الدمنهورى ده علية دماغ زى الجزمة القديمة ده غير انه كداب ومنافق لو عايز تفهمنى انك مابتضربش عشرات يادمنهورى تبقى تعبان وعاوز تتعالج ولو مش عارف ان ضرب العشرات او السرتنة مالهاش اى علاقة بالدين ولابالاخلاق تبقى عبارة عن جاموسة لونها بنى بيحلبوها تنزل شوكلاتة باللبن السرتنة يادمنهورى يافلاح فعل انسانى صحيح ومريح ومحاولى ربط الدين بكل حاجة فى دين ام الدنيا بقت حكاية مملة وسخيفة وبنت وسخة وفعلا بقى .. احه يادمنهورى ياسخامة يالطامة ياللى اسمك اخلاق ..؟

Submitted by الدمنهوري on Mon, 17/10/2005 - 14:01.

ياخول هو انا قلت ما باضربش عشرات والا معترض ما بروح امك اقرا التعليقات انا اعتراضي على كتابة الموضوع بالشكل العلق ده ولصقه بالمصريين وكان المصريين هما الوحيدين اللي بيسرتنوا وبعدين مش انا اللي ربطت الكلام بالدين ده واحد متناك سأل هو الراجل ده ملتحي والا لا وبعدين من ناحية فلاح طبعا فلاح مش معرص زي ناس

Submitted by Explorer (not verified) on Wed, 19/10/2005 - 01:07.

Enta ya 2bn el weskha ya m3a2ad ya tarbeyet el kelab... ghoor be3o2adak 3ana.. mantoo eli kharabtooha ya awsakh

Submitted by الدمنهوري on Wed, 19/10/2005 - 02:22.

انا اللي معقد يا ابن الزانية يا تربية الشراميط والمعرصين اللي زيك كده بيسموهم بالعربي ديوث وبعدين انا حر اكتب اللي انا عايزه في المكان اللي انا عايزه انشاالله حتى على صدر امك طالما ان صدرها مشاع

Submitted by Manal on Tue, 18/10/2005 - 11:34.

شاورلي أنا فين حصرت الموضوع ده على المصريين طالما دي الحاجة اللي مضايقاك آوي كده

أنا حكيت حاجة حصلتلي، لا كنت بتكلم عن ظاهرة عامة و لا كنت بحلل سلوكيات المصريين

Submitted by msameer@foolab.org on Mon, 17/10/2005 - 19:46.

ما تحترم نفسك يا كلب !

مانا ممكن اغلط فيك برضو

Submitted by الدمنهوري on Mon, 17/10/2005 - 21:45.

انا كلب يا معرص والله انتم ما انتم رجالة انتم شوية حثالة قال وايه هي دي النخبة احه يا نخبة

Submitted by msameer@foolab.org on Tue, 18/10/2005 - 20:53.

لا يا راجل بالراحة على نفسك لا يطق لك عرق !

Submitted by Anonymous (not verified) on Tue, 18/10/2005 - 12:04.

ياجماعة دى مش طريقة مناقشة .. كلب ايه .. ومعرص ايه .. انتوا فرحانين بقلة الادب .. ماتختلفوا من كلب ومن غير معرص .. ؟

Submitted by msameer@foolab.org on Tue, 18/10/2005 - 20:55.

سيبه

واحد فرحان بكام كلمة لسه متعلمهم قريب

و كما قال الشاعر

لو كل كلب عوى القمته حجرا ... لصار الصخر مثقال دينار

سيبه اصل هو مش عارف انه لما بيشتم اهلى كانه شتم اهله بالضبط

Submitted by alaa on Mon, 17/10/2005 - 14:48.

أحنا قلنا فين أن الموضوع ده حكر على المصريين؟ ولا أنتوا بتتخانقوا مع حاجة في دماغكم؟

من أوائل التعليقات كان رابط لحدوتة مشابهة في نيو يورك، و التحرش الجنسي في المواصلات العامة شائع جدا في دول أمريكا اللاتينية مثلا. و طبعا شائع جدا جدا جدا في مصر.

Submitted by Anonymous (not verified) on Mon, 17/10/2005 - 16:55.

ياعم التحرش موجود فى كل بلاد الدنيا .. طول مافيه راجل ومره هايبقى فيه تحرش ، ده فيه نسوان بتتحرش بالرجالة والاغرب ان بعض العلماء اكتشفوا ان هناك فصائل عديدة من القردة تعرف التحرش الجنسى .. هو الدمنهورى اللى بيدور على اى كلمة عشان يشتم فى الناس .. على العموم ربنا يسامحك انا مش هااشتم زيك ومش هاارد على قلة الادب .. التحرش الجنسى موجود فى كل الدنيا وعلى فكرة ليس مرتبطا بالكبت الجنسى انه سلوك تتصف به بعض الكائنات واكرر مرة اخرى هناك نساء تتحرش بالرجال .. يارب الدمنهورى مايشتمنيش يارب ..؟

Submitted by الدمنهوري on Mon, 17/10/2005 - 21:43.

الشتيمة اللي انت شايفها دي بقت طريقة من طرق التعبير عن الرأي وانا شايف ان الموقع هنا ما حدش ما انشتمش فيه من اول الكناس في الشارع حتى حسني مبارك اتلعن سلسفيل جدوده وانا هاشتمك ليه طالما مش معارضني لكن اي حد يعارضني حاشتم امه اصل انا ضعيف الحجة وخالي من المضمون وانت عارف الاناء الفارغ هو اللي بيعمل الدوشة

Submitted by Manal on Tue, 18/10/2005 - 11:37.

كناس شارع ايه اللي اتشتم؟؟

Submitted by alaa on Mon, 17/10/2005 - 19:33.

صحيح التحرش في كل مكان بس لا يمكن انكار أنه منتشر في مجتمعات أكتر من مجتمعات أخرى، و أن في مجتمعنا مش بس منتشر ده كمان بيلاقي قبول و حماية و استهبال و استنطاع

و صحيح في ستات بتتحرش لكن لا يمكن انكار أن الغالبية العظمى اللي بتمارس التحرش الجنسي من الذكور

اسأل نفسك و اللي حواليك كده، في كام ذكر مصري متحرش بواحدة أبدا أبدا أبدا، و في كام واحدة محدش تحرش بيها أبدا أبدا أبدا.

Submitted by hassan (not verified) on Sun, 16/10/2005 - 15:12.

Great blog! Keep on writing and don't worry about idiots like Damanhoury. They want women to shut up and be the obedient sex objects that they were raised ot expect. People like him don't have issues at all with the behavior of the guy who was sitting next to you, but are so intimdated and threatened by a woman speaking frankly about an issue she went through.

Submitted by الدمنهوري on Mon, 17/10/2005 - 14:08.

ما انا عارف انك حمار ومش حتفهم علشان انت راكب الحمار بالمشقلب وبتتفرج على الدنيا من على ضهره انا كنت هاكتب نفس الكلام لو كان واحد راجل علق لقى واحدة بتحك فيه في الاتوبيس وكتبه على موقع زي ده

Submitted by hassan (not verified) on Tue, 18/10/2005 - 15:13.

يا سلاااااااااام

واحد راكب اوتوبيس و واحده بتحك فيه

حلوه دي اوي

و بعدين حسن ملافظك يا حيوان

Submitted by mohamed mohee on Sat, 15/10/2005 - 23:19.

السلام عليكم صدقينى الى انتى قولتية دة عيب اوى وعيب من اى شخص مسلم بنت أو ولد دى نقطة

النقطة التانية ان الراجل لو كان شايفك على الزى الاسلامى عمرة فى حياتة ماكان قرب ليكى لان ربنا سبحانة وتعالى بيقول فى القران الكريم بسم الله الرحمن الرحيم::إن الله يدفع عن الذين آمنوا::صدق الله العظيم وفى رواية اخرى إن الله يدافع عن الذين آمنو::صدق الله العظيم فياريت نفكر فى ديننا ودراستنا وحاجة ننفع بيها فى دنيانا واخرتنا بدل الكلام دة لان اولا ماديتناش معلومة مفيدة ولا سيرة حياتك تهم حد لانك مش شخصية مميزة ولا عالمة فى علم معين لكى نتابع سيرتك بهذة التفاصيل

راجعى نفسك الحياة أهم من كدة :) ربنا يهديكوا ويهدينى للطريق الصح قولوا امين :)

Submitted by Manal on Tue, 18/10/2005 - 11:48.

عيب آوي اللي أنا اقولته؟؟ و مش عيب خالص اللي هو عمله؟؟ ولا أكمنه راجل يبقى عداه العيب؟؟

و بعدين أنت أيش عرفك أنا كنت لابسه ايه؟؟ و ايه علاقة ده بكوني مسلمة ولا لاء ..يعنى لو واحدة مسيحية جرلها كده يبقى مفيش مشكلة

لحد آمتى و لحد فين هتقفوا تدافعوا عن بعض و تدوروا على شمعات تعلقوا غلطكم عليها

Submitted by Anonymous (not verified) on Mon, 17/10/2005 - 09:23.

يامحمد يامحيى

ماتنساش بعد ماتصلى تسأل ربنا هو خلقنا بغريزة الجنس لية وماتنساش كمان تقوله يسامحك على العشرات اللى ضربتها واللا انت مابتهيجش ومالكش فى الموضوع من اصلة .. احتمال ..؟

Submitted by alaa on Sun, 16/10/2005 - 19:19.

و انت ايه بقى اللي خلاك تفترض أنها مسلمة أصلا؟

Submitted by Shankah Halabulla on Sun, 16/10/2005 - 19:54.

فى الحقيقة الرسالة الأصلية ساذجة وردك عليها ياعلاء أكثر سذاجة. إنتم مشخبطين أساميكم فى كل حتة ومن السهل إفتراض أنهى ديانة مكتوبة ليكم فى البطاقة الشخصية.

السؤال الحقيقى هنا ليه عيب نتكلم فى موضوعات زى ده. إيه الغلط فى مناقشة تصرفات وأخلاقيات الراجل اللى ضايق منال. ليه بنحشر الدين ونخلط بينه وبين العادات والتقاليد. إلخ إلخ.

Submitted by alaa on Mon, 17/10/2005 - 00:12.

الدين مش بالبطاقة

Submitted by الدمنهوري on Mon, 17/10/2005 - 14:15.

طبعا الدين بالمزاج والدماغ وبالمنيكة والتعريص مش بالبطاقة قول لي بس يابوب انتى من انهي ملة علشان اعتنقها مش انتوا برضوا بتحللوا الجنس للناس اللي فوق التمنتاشر سنة لو كان بموافقة التلات اطراف وبتقطعوا الصابع الوسطى للي بيضرب عشرة في الطيارة

Submitted by alaa on Mon, 17/10/2005 - 14:57.

الجنس اللي غصب عن عين أحد الأطراف غير مقبول الجنس اللي كل الأطراف موافقة مش شغلي و لا شغل أي حد مش مشاركهم.

Post new comment



The content of this field is kept private and will not be shown publicly.


*

  • You may link to images on this site using a special syntax
  • WikiText is converted to HTML (supported WikiText formatting will show in the long tip format).
  • You may write mixed Arabic and English freely, line direction will be computed automaticaly